Информационната кампания за окуражаване на ваксинацията в България е с изключително лимитиран бюджет, научи Клуб Z след допитване до Министерството на здравеопазването - едва 10 532 лв. с ДДС.
Тази сума са заварили от настоящия екип на министерството, заложена от предишните управляващи от ГЕРБ-СДС и Обединени патриоти. Този бюджет е за цялата 2021 г., и голяма част от него - 7276 лв. без ДДС - са вече усвоени.
За какво са изхарчени?
До момента 3 хил. лв. без ДДС са изразходвани за изработката на съдържание за профилите на МЗ в социалните мрежи - инфографики и кратки видеа за популяризиране ползите от ваксинацията.
Още 4276 лв без ДДС са изразходвани за отпечатване на 300 000 броя информационни брошури, тип флаер. 200 000 от тях са разпространени в пощенските клонове в страната. Друга част са разпространени чрез РЗИ-Кюстендил, БЧК-Перник, Община Габрово, областна управа Хасково и Главно мюфтийство, които са се включили със свои инициативи във ваксинационната кампания.
Не е ясно защо в кампанията не се включват всички общини и областни управи в страната.
"Въпреки липсата на средства за провеждане на мащабна информационна кампания сред българските граждани за ползата от ваксините, за да ги мотивира, Министерството на здравеопазването използва всички възможни комуникационни и логистични канали", подчертават от отдел "Връзки с обществеността" на министерството.
Какво друго се прави за информиране на обществото?
В опит да компенсира липсата на бюджет, екипът на МЗ разпраща материали до националните и регионални медии, осигурява и респонденти по темите.
Тъй като няма средства, не е налице мониторинг, така че не е ясно доколко тези материали се разпространяват от медиите. Българската телеграфна агенция създаде специална рубрика за COVID-19 и ваксинацията с безплатен достъп. Но не е ясно до каква степен обществените електронни медии - БНР и БНТ - активно информират обществото. Не е ясно и защо не подпомагат активно МЗ от своя бюджет, при положение, че информирането на обществото в пандемия се вписва напълно в дейностите им според Закона за радиото и телевизията.
МЗ се стреми да разпространява информация в социалните мрежи, сайта на министерството, портала www.coronavirus.bg, работи и в партньорство с Офиса на СЗО в България, с Уницеф, с Представителството на ЕК у нас, с Българския червен кръст и регионалните му структури за провеждане на съвместни инициативи и излизане с общи послания в интерес защита на общественото здраве.
На местно ниво са организирани и събития тип дискусия за ваксините и ползата от имунизация срещу COVID-19. В тях се включват представители на МЗ, на РЗИ, а когато има възможност - и общопрактикуваки лекари от конкретното населено място.
"Бе създаден и Обществен съвет за повишаване на обществената информираност за ползите от ваксините, в който са включени представители на религиозните общности, на медиите, водещи експерти в областта на психологията, социологията, спорта и културата и български учени. Министерство на здравеопазването си партнира и с българските общини", обясняват от МЗ.
В добавка, Министерството на образованието и науката се е включило активно през юли с организиране на дискусии с педагогическия персонал в страната. Въпреки това процентът ваксинирани сред учителите продължава да е нисък - над 70% ваксинация има в едва 4% от училищата в страната по данни от юли.
Защо няма пари?
Защото това е сумата, заложена от предишните управляващи, и служебният кабинет няма как да я увеличи, а Народното събрание все още не е приело актуализация на бюджета. Това поне е обяснението на ПР-ите на МЗ.
Защо служебният министър Стойчо Кацаров, който обещаваше активна информационна кампания от първия си ден на поста, не е направил нищо за намиране или пренасочване на средства към нея, не е ясно. Кацаров бе сред скептиците за COVID-19 през 2020 г., но след като стана част от служебния кабинет, проведе срещи с представители на УНИЦЕФ за разработване на информационна стратегия. Такава видно няма.
Кацаров също така многократно заявява през последните седмици, че е за окуражаване на ваксинацията, а не принуждаване на хората. Мерки за подобно окуражаване досега не е предложил, макар да бе призован да даде такива и от президента Румен Радев на последната среща на държавния глава със служебния кабинет.
Не е ясно и защо д-р Кацаров досега не е разкривал пред обществото заложеният от предшествениците му миниатюрен бюджет за информационна кампания, макар да нямаше притеснения да коментира и разкрива други техни нарушения.
Още по темата
- ДЕНЯТ В НЯКОЛКО РЕДА: Наши партии - готови да служат на Путин, той напада Украйна на Коледа
- Какво ще се случи, ако руският газ за Европа през Украйна спре
- Коледните харчове за милиони на кабинета "Главчев": кой колко (и за какво) получи
- Росен Желязков ще ръководи правната комисия. Асен Василев - бюджетната
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни