Шевролет е първата марка автомобили, появила се в Перник в началото на ХХ век, разказа за БТА Румяна Рангелова, главен експерт в "Държавен архив" - Перник. Притежатели на колите са двама фабриканти. Собственикът на содолимонадената фабрика Кирил Златков е първият перничанин с автомобил, той имал два шевролета. Най-богатият перничанин по онова време - Богдан Христов, собственик на фабрика за бира, е вторият притежател на шевролет в населеното място. И Златков, и Христов използвали автомобилите си за пласмент на производството на фабриките им.
През 1930 г. мината има три автомобила - две малки "Щаер" за директора на мината, и един "Мерцедес" - два тона, товарен, бензинов. На 30 юни същата година се появила седмата кола в града. Тя е купена от Захари Ценев и Велин (Чумата) от Бучино и представлява малък бензинов автомобил - американска марка. По-късно и други граждани си купуват коли, предимно за работа.
Така Перник не изостава от европейската модернизация и технологии, каза Рангелова. И припомни, че първият автомобил в България се появява в края на XIX в.
През 1958 г. в гр. Димитрово (Перник) има 21 леки коли, лична собственост. Само за шест месеца през същата година от Градско търговско предприятие "Нармаг" са продадени 11 автомобила. През 1969 г. автомобилите наброяват 50-53, бензинови и дизелови, разказа Рангелова.
Първите коли в Перник са с регистрационна табела Сф
Първите коли в Перник имат регистрационни табели с буквите Сф, тъй като Перник е към Софийска околия. След като през 1959 г. с новото административно деление Димитрово (Перник) става околия, табелите са с букви Дм. Това продължава до 1962 г., когато отново се връща старото име - Перник и регистрацията на колите вече е пернишка - Пк.
Курсове за шофьори през 50-те години на ХХ в. се провеждат от Доброволна организация за съдействие на отбраната. Шофьорски курсове в България започват да се организират още през 1905 г. от Министерството на войната, каза още Рангелова. Негови ръководители са германският шофьор Густав де Беновер, поканен от Министерството на войната и французинът Етиен Гро.
Допустимата скорост по софийските улици и околните шосета е 4-15 км/ч
През 1912 г. започнва прилагането на първия "Правилник за движение на автомобилите в София" (ДВ, брой 71 от 30 март 1912 г.), според който "шофьорите са задължени да се подготвят за изпит от експертна комисия". Едно от особено важните изисквания в правилника гласи - "Автомобилът да има отпред и отзад номер, на който цифрите да бъдат написани с черна боя върху металическа бяла плочка, с размери: преден - 75/45 мм и заден - 100/75 мм". Допустимата скорост на движение е била 4 км/ч "по многолюдните улици" и до 15 км/ч по улиците с по-малко движение и по шосетата около София, каза Рангелова.
Въпреки, че в миналото всички транспортни средства се движат със сравнително малка скорост, а броят на колите не е голям, пътнотранспортните произшествия са факт. Полицията (Народната милиция) изпълнява същата роля, както и днес - разследване на събитието, изясняване на обстоятелствата, установяване на виновника и т.н. И през онези години има шофьори, които карат в нетрезво състояние, не дават предимство на пешеходците и превишават допустимата скорост, разказа Рангелова.
Сега 68 582 коли са регистрирани с табели РK, преобладава фолксваген
Сега 68 582 коли са регистрирани с табели PK, посочи пред БТА началникът на сектор "Пътна полиция" главен инспектор Слави Лазов. Сред тях преобладава марката Фолксваген, но противно на очакванията - не и Голф. Той отстъпва място на други модели на автомобилния концерн.
Основната скорост в Перник е 50 км/ч, има две малки жилищни зони, където разрешената скорост е до 30 км/ч. Край училищата колите се движат с не повече от 40 км/ч, уточни Лазов.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни