Едва ли е останал и един човек, който вече да не е наясно, че цените на петрол и газ изхвърчаха във въздуха след бруталната, непредизвикана военна агресия на Русия в Украйна. Между вестителите на мрачното бъдеще и крайните оптимисти обаче, трябва да говорят експертите - тези, които разбират пазара и технологията. Затова Клуб Z потърси един от най-добрите експерти в България - Васко Начев, с няколко въпроса, отговорите на които да ни обяснят процесите и да ни дадат хоризонт за бъдещето.
Господин Начев, започваме разговор за цените на петрол и нефт в условията на война в Украйна и как те биха се отразили на страната ни, но буквално минути преди това премиерът Кирил Петков обяви, че България ще иска да не бъде част от евентуалната забрана за внос на руските суровини в Европа? Възможно ли е това и какво означава?
- Да бягаме пред вятъра, преди още да има взети такива решения - просто не му е времето. Това няма да впечатли никого, нито пък на някого е ясно защо премиерът прави такива изказвания. Първо - спирането на нефт и газ няма да бъде едновременно. Да, има вариант за спиране на доставките от Русия, той се обсъжда на глобално ниво, а не в кулоарите на българския парламент и той е да се спре покупката от страна на Европа и САЩ. Какво означава това? Означава дефицит от 2,5 милиона барела на ден, толкова е доставката на руски петрол за Европа. Разчетите показват, че те могат да бъдат компенсирани с освобождаването на стратегически резерв в ЕС, САЩ и Саудитска Арабия от порядъка на 60-70 милиона барела. Те ще стигнат за около месец. Идеята е проста - за около месец да бъде натисната допълнително руската икономика в посока на нейните постъпления от нефт.
Може ли картелът на производителките на петрол ОПЕК да увеличи добива и да компенсира?
- Трябва да се знае, че увеличението на добивите не става от днес за утре и това може да бъде единствено и само дългосрочна мярка за по-късен етап. При такива санкции увеличението на цените се вижда още на следващия ден след въвеждането им, увеличението на добива не може да се развива с такива темпове. Именно затова на ход за разчетите за отварянето на стратегически резерви, които са вече готови. Не можем да разчитаме на това кой може да добива повече още от следващата седмица - това е просто илюзорно.
Нека да опитаме да изясним нещо. България получава огромното количество от необходимия си петрол от "Лукойл България", която го внася от Русия. Русия произвежда петрол от сорта "Уралс", който обаче в момента е доста по-евтин от "Брент". Какви са разликите, какво е влиянието?
- Да, Да, голяма част от горивата, които се произвеждат у нас са на базата на руски суров петрол - тип "Уралс". Но - от време на време Лукойл купува нефт и от Ирак, тъй като киселинността на руския нефт е с много висок диапазон и трябва да бъде омекотен, тоест да бъде повишено неговото качество. Какъв е процентът не е ясно, така е добре да не спекулираме в тази посока. Но фактът е, че периодически внасяме и петрол различен от руския. Цената на последния е по принцип по-ниска, но относителното му тегло е по-високо. Точно заради това не може да се каже, че той е много по-евтин, това просто не е точно така. Да, в последните дни има сериозни колебания в цените. Информацията за цената на руския петрол обаче излиза между един и три дни по-късно. Например - за цената днес ще имаме информация след три дни. Например от днес знаем, че през последните дни и неговата цена е с 14 долара нагора. Все пак той остава по-евтин, защото търговците избягват да го купуват, тъй като се работи с фючърси за след два месеца. Никой не знае дали след два месеца ще си получи стоката, нито с кой и как ще може да говори, ако нещо се обърка, а той вече е превел парите. От друга страна и транспортните компании избягват да носят каквито и да е руски стоки и това няма как да не влияе на цената на руския петрол. Това е реалността.
Какво означава за България спирането на вноса на руски нефт?
- Спирането на вноса на руски нефт ще се отрази на цените - нагоре. За да се спре обаче, ние няма да сме единствената страна, която ще го направи, който вярва в това е наивен. Трябва общо решение, след което ще бъде взето решението за освобождаване на стратегическите резерви, тоест няма да има недостиг на горива в следващите много месеци напред.
Няма да има дефицит?
- Няма да има дефицит, но цените няма как да не вървят нагоре при такава ситуация.
Да обърнем поглед към пазара на газ - там вчера видяхме нещо, което шокира почти всички. Цените за 1000 куб. метра почти докоснаха 4000 долара. Какво се случи при положение, че няма спиране на доставките към Европа?
- Ликвидността е сведена до минимум. Когато нещо липсва на пазара, а има търсене, естествено цената расте. Това, което се случи вчера бе тест на пазара докъде може да издържи и много бързо цените се сринаха, в момента около 2600 долара за 1000 куб. метра. Това отново е супер висока цена, но не е каквата беше вчера. Тенденцията от последните часове е за допълнително леко намаляване надолу.
Господин Начев, в момента върви един странен наратив - редица "анализатори", че дори и активни политици, пресмятат, че Русия печелела огромни суми сега от продажбите на петрол, някои казаха, че достигат и до 20 млрд. долара на ден?!
- Това са пълни глупости! Просто е несериозно. Максималната печалба на Русия в момента е от порядъка на 700-800 млн. долара на ден.
Може ли правителството в София да въздейства на цените за потребителите с намаляване на акцизите?
- Акцизът на бензина у нас е 66 стотинки, на дизела 60 стотинки. Може лесно да бъде пресметната цената без този акциз, ако го премахнем напълно, нещо, което не смятам, че ще се случи. Защото просто това означава да няма пари за други неща, правителството се раздира от компенсации във всички посоки. Може да влияе през акциза, но трябва да получи нотификация от Европейската комисия, защото това са европейски правила. Трябва да имаме предвид, че България е с най-ниския акциз в Европа. Сутринта от петролната и газова асоциация казаха, че сме били остров на евтините горива, но и сме с най-ниския акциз. В Румъния дизела е по-скъп със 7-8 стотинки, но акцизът им по-скъп с 30 стотинки.
Да погледнем в бъдещето - ясно е, че цените са високи, но докъде може да спре пазара в най-лошата възможна ситуация?
- Ще спре там, където спре купуването. Но нека да е ясно - потреблението ще бъде сведено до минимум, предстоят тежки месеци и ние ще усетим ефекта от войната още през април. Причината е, че тогава ще бъде първото по-голямо увеличение на природния газ, а той влачи след себе си почти всички направления в икономиката. Спиралата на инфлацията е вече опъната до скъсване. Картинката е ясна.
Накрая - заслужава ли си тази цена, която Европа ще плати за мира в Европа?
- О, разбира се. Ние сега си говорим тези неща и се оплаквае, но ако си представим какво е усещането в Украйна... Мисля, че изобщо не можем да правим сравнения.
Още по темата
- Тhe Insider: Как близки до Путин олигарси продължават да търгуват с Европа
- ДЕНЯТ В НЯКОЛКО РЕДА: "стани да седна" и "Лукойл" на тезгяха
- Вече и открито: унгарската петролно-газова група МОЛ иска да купи "Лукойл"
- Димитър Маргаритов: Даването на допълнителни минути при увеличение на цената не е непоискана услуга
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни