Facebook, Tik Tok, Instagram, Twitter, YouTube и още много са в списъка на социални мрежи, които бяха забранени или частично ограничени в последния месец в Русия.

Някои се изтеглиха сами, други бяха блокирани от държавния регулатор Роскомнадзор, срещу някои се водят още дела.

Но липсата им поставя въпросът - какво правят руснаците? Освен нуждата за онлайн общуване, тези платформи осигуряват ключово поле за маркетинга на бизнеса, а за много от тях съдържанието, което споделят, е само по себе си техният бизнес. 

И преди войната много предпочитаха местните платформи

Русия, редом с Китай, е една от малкото държави, в които шампиони по потребители и преди войната бяха местни социални платформи, а не най-големите американски такива.

"Вконтакте", "Одноклассники", "Мой Мир" са все социални мрежи, които са почти напълно непознати извън Руската федерация, Украйна и Беларус. Но клонингът на Facebook Вконтакте продължава да е най-популярната платформа в страната, а Одноклассники държи третото място по потребители.

Между тях е само най-големият сайт за видеосподеляние - YouTube. Руснаците още нямат добър конкурент на този тип услуга.

Криптираният чат Telegram вече е световноизвестен, но учудващо, 4 години след блокирането си в Русия, в момента е най-популярната чат програма там и дори надмина по популярност WhatsApp в последните седмици.

Създаден от руснакът Павел Дуров, който стои и зад началото на "Вконтакте" (но загуби контрол над компанията под натиск от руските власти и напусна страната) има различни функции, които наподобяват бюлетиновите бордове онлайн и имат своите еквиваленти в популярни чатове у нас като Viber.

Telegram обаче, за разлика от "Вконтакте", не работи заедно с руските служби.

"Одноклассники" е популярен сайт, но основно сред по-възрастните руснаци - както подсказва името му, той е създаден основно за да свързва стари съученици. Функционалностите му не се харесват на най-младите.

[[nid:53978]]

"Мой Мир" е бранд на руския имейл доставчик Mail.RU и макар да няма популярността на VK и OK, може да се похвали със солидна потребителска база - вероятно защото е и по-оригинална комбинация между блогинг платформа и сайт за споделяне на снимки и видео.

Не си личи обаче забраните на чуждите платформи да е довело до сериозен ръст при местните. Причината е проста.

Младите искат западните платформи и намират как да ги ползват

Младите интернет потребители в Русия, особено в големите градове, и най-вече Петербург и Москва, често предпочитат Facebook, Instagram, Tik Tok и други.

И това не е само от потребителска гледна точка, но и заради бизнес - различните инфлуенсъри, създатели на съдържание или просто бизнеси с международна клиентела естествено предпочитат платформите с международна публика. 

Затова и YouTube измества дори "Одноклассники" и същевременно тяхната санкция бе да премахне приходите от вътрешна реклама на руснаците - това означава, че тези, които имат канали основно за рускоговорящи, ще загубят всякакви приходи от тях, но тези с външна публика почти няма да усетят разликата.

Facebook и в още по-голяма степен Instagram в момента са блокирани - на хартия. Но потреблението на VPN-и избухна в последните седмици в Русия. Това са услуги, които предлагат прекарване на интернет трафика през виртуална частна мрежа - с което се заобикалят всякакви подобни забрани. За няколко долара месечно.

В последните седмици има ръст на руските (и украинските) потребители в сравнително новата социална мрежа Clubhouse. Тя избухна по време на пандемията като нов тип платформа, фокусирана върху аудио стаи за дискусии и разговори на живо. Популярността й спадна бързо, след като стана напълно публична (в началото бяха канени и с пълни права само знаменитости), но украинци, белоруси и руснаци видно откриха там възможност да обсъждат войната пряко, но да останат сравнително анонимни - поради липсата на видео.