„Това, което обявихме, е премахваме акциза на природния газ, втечнения нефтен газ и метана”.
Това обяви премиерът Кирил Петков след продължилата над три часа среща с представителите на превозвачите.
ДДС ставката за тях ще бъде 9% за малките превозвачи, допълни той.
На разговорите бяха и финансовият министър Асен Василев, министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов и на транспорта и съобщенията Николай Събев. Премиерът каза, че диалогът е бил възстановен и го определи като "конструктивен". Предишна среща завърши доста по-рязко.
„Лично поех ангажимент да говоря в Европейския съвет във връзка с това дали въобще е възможно да се намалява акцизът на горивата, защото това, което министърът на финансите каза, е, че това решение на ниво Европа не е възможно да се случи”, каза още премиерът.
От отсрещната страна обявиха, че утре ще протестират, но мирно, като знак, че диалогът е възстановен.
Докато течеше срещата на премиера Кирил Петков с представители на транспортния бранш в Министерския съвет, от пресслужбата на кабинета разпространиха до медиите предложенията на кабинета, които се обсъждат на тази среща:
Намаляване цената на биодобавката
Министерството на транспорта и съобщенията е постигнало договорка с Националната асоциация по биогорива в България, че компаниите ще предоставят за българския пазар добавката със 150-200 долара на тон по-ниско от цената на спот пазара. Предложението важи за юли, август и септември 2022.
Така цената за добавката за българските потребители ще бъде изключително конкурентна. България е един от водещите производители на биогорива в Европа и това ни позволява да се възползваме от ситуацията, което е в интерес на българските потребители. По този начин се очаква ефектът от биодобавката върху крайната цена на горивата да бъде силно намален.
Премахване на акциза за природен газ, втечнен нефтен газ (пропан-бутан) и метан
Това ще даде възможност за намаляване на цената на килограм втечнен нефтен газ от 34 стотинки/кг допълнително на тези горива, които много от българските превозвачи използват, както и много крайни собственици на автомобили.
Намаляване на ДДС на природен газ и втечнен нефтен газ на 9%
Тази мярка се допълва и с вече обявената мярка за покачване на минималния праг за задължителна регистрация по ДДС до праг от 100 000 лв., с което се създаде облекчение за малките транспортни фирми.
Законодателни промени във връзка с неточно отчитане през тол системата
Със законопроект се променя механизмът на санкционирането, като се въвежда справедлив и облекчен метод на разграничение на неволните от истинските нарушения.
Когато не функционира системата, законът е категоричен, че никой нищо не заплаща. Във всички останали случаи на изключено устройство на невнимание или дължащо се на техническа повреда, ще се прилага нов механизъм, без санкция на превозвачите. Дава им се възможност да декларират чрез своя доставчик, че се касае за техническа грешка и ще заплатят определена в тарифата такса.
Осигуряване на предвидимост при промяна на тарифите
Направено е предложение от превозвачите да се осигури предвидимост на промените в тарифата и обхвата на тол таксуването, като се даде минимум шест месеца транзитен период, в който превозвачите да могат да изменят договорите си и да предвидят евентуалното увеличение в цената на услугите си.
Създадени са и две работни групи, които да извършат правен и икономически анализ на тол системата, заради изразеното от превозвачите съмнение за нейната работа. Работата им ще завърши с писмени доклади, въз основа на които ще бъдат взети последващи решения.
Изключено е да се говори и за въвеждането на по-скъпи ставки за преминаване на пътя за транзитния трафик, тъй като и това е категорично забранено от Европа, посочват от пресслужбата на кабинета.
Промени във връзка със системата за компенсиране и субсидиране на обществения транспорт
Един от начините да се стимулира ползването на обществен транспорт е да се компенсират разликите в цените на билетите за различни социални групи. Констатациите на Министерството на транспорта и съобщенията са, че системата на разпределение на компенсации и субсидии, действаща към момента, позволява различни тълкувания и недобри практики. В поредицата от срещи между министър Николай Събев и превозвачите, проведени след 10 май, участниците в срещите стигнаха до извода, че е най-добре да се следват стриктно разпоредбите на Регламент 1370/2002 на ЕС.
Още по темата
- За 10 г. България е загубила 10% от медицинските си сестри. 10 мерки срещу недостига
- "Има два варианта за кабинет: около ГЕРБ и анти ГЕРБ. Да заложим на първия"
- Близо 60 на сто: одобряват "санитарния кордон" срещу Пеевски, не искат Борисов за премиер
- Главчев притеснен от споразумението с Украйна заради срока от 10 години
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни