Пътищата на Златина Петрова и Иван Масларов се пресичат в швейцарска компания през втората половина на 2018 г. Златина консултира фирмата по въпроси, свързани с дизайна на потребителското преживяване онлайн, а Иван е част от софийския офис на компанията.
Дотогава двамата споделят сходен път. Завръщат се в България след следване в чужбина с ясното съзнание да живеят и работят тук. Златина има бакалавърска степен по икономика и социология от университета Sciences Po в Париж, но решава да се прехвърли в полето на уеб дизайна. В началото се самообучава, после надгражда с магистратура в Нов български университет (НБУ), консултира фирми на свободна практика и работи за американското студио за уеб дизайн Fairhead Creative , където се издига до позицията творчески директор. Иван, от своя страна, се връща на родна земя с бакалавърска степен по бизнес управление от германския университет „Фридрих Александър Ерланген-Нюрнберг“ и натрупва опит в областта на продажбите и бизнес развитието.
Когато се запознават, Златина и Иван не подозират, че няма и две години по-късно заедно ще основат студио за брандинг, което ще си партнира с компании във и извън България.
Възможности по време на пандемия
В началото на 2020 г. Златина напуска Fairhead Creative. Иван пък решава, че е време да се раздели с швейцарската компания eCollect. Златина му се обажда и му споделя идеята си за създаване на компания за брандинг услуги. Двамата бързо си стискат ръцете и създават Brandly Collective.
Приблизително по това време настъпва пандемията от коронавирус. Бизнесът преминава в дистанционен режим на работа и много компании осъзнават, че трябва да подобрят своето онлайн присъствие – или тепърва да изградят такова.
Пандемията поражда огромна неяснота и скъсява хоризонтите на планиране, което крие сериозни рискове за един стартиращ бизнес. Златина и Иван обаче усещат, че има с какво да помогнат на бизнеса да се приспособи към среда, в която виртуалното и реалното са в постоянно взаимодействие.
„Интернет играе изключително голяма роля за развитието на съвременния бизнес, без значение какъв е той, в какъв мащаб се развива и къде оперира“, казва Златина, която е творчески директор на Brandly Collective. „Когато един бизнес се състезава с хиляди други от своята сфера за вниманието на горе-долу една и съща аудитория, той трябва да комуникира това, което създава като стойност за своята аудитория, защото като потребители ние искаме да видим ползите веднага. Забелязах, че много предприемачи правят нещо качествено, но се намират в положение, в което, без значение какво са произвели, има техни конкуренти с може би по-лоши продукти и услуги, които изкарват повече пари и са по-разпознаваеми. Тук идва силата на брандинга. Идеята на брандинга е да обхване цялата душа и емоции, които един бизнес или продукт въплъщава в себе си.“
„Ти можеш да достигнеш аудиторията си сравнително лесно през интернет, въпросът е да я достигнеш с правилните послания“, уточнява Иван, който отговаря за оперативните процеси в компанията.
Златина и Иван стартират бизнеса с лични средства и подкрепата на свои близки.
„Първите месеци беше по-притеснително“, казва Златина. „Фирмата нямаше история, но някои интересни компании и неправителствени оргаизации ни се довериха. Успяхме да отлепим от земята с първите си проекти и от 2021 г. нещата станаха малко по-предвидими, понатрупахме опит, чу се повече за нас.“
Клиентите като приятели
Златина и Иван споделят, че се стремят да предоставят на клиентите си много повече от това, което се очаква от тях по договор, така че те да са удовлетворени във възможно най-голяма степен.
„Ние дори не ги наричаме клиенти поради простата причина, че работим много тясно с екипите им и те стават част от обкръжението на Brandly“, казва Иван. „Чувстваме като приятели повечето ни клиенти. Това се отразява и в мнението на хората, с които работим. Тези хора се познават, говорят си, споделят какво отношение и резултати получават.“
„По същия начин са и нещата в чужбина – от препоръки, кой къде чул, видял, прочел някаква статия, която сме писали. Малко е като при лекарите – трябва ми лекар за еди-си-какво, познаваш ли някого?“, добавя Златина.
Първите организации, които се доверяват на Brandly Collective, са Фондация „За нашите деца“ и компанията „Захарни заводи“.
Фондацията, която е сред водещите неправителствени организации в предоставянето на грижи за деца в неравностойно положение у нас, възлага на студиото да обнови сайта ѝ, за да отговаря той на дългогодишната история и мащабната ѝ дейност. От „Захарни заводи“ пък се доверяват на студиото за освежаването на образа на някои марки на компанията в дигиталния свят с цел достигане до по-млади хора. Първо провеждат дигитална кампания за бранда за кафява захар „Сладея“, после – брандинг кампания за лилавите „Лукчета“, а след това създават дизайна на онлайн магазина на „Захарни заводи“.
Засега портфолиото на студиото включва реализирани или текущи проекти за българския моден бранд Alessa, фонда за инвестиции Ocean Investments, Института за български език към Българската академия на науките (БАН), американската софтуерна компания MobiSystems и др. За брандинг проектите на тези клиенти се грижи малък екип, базиран в София, който разчита на допълнителна подкрепа от специалисти на свободна практика, включително от чужбина.
„Вярваме, че добрият брандинг помага“, казва Златина. „С нашата работа искаме да създаваме стойност. Колкото повече качествени бизнеси, социални предприемачи получат такава подкрепа, толкова по-качествени продукти и услуги ще създават, което накрая променя цялата среда към по-добро. С Иван никога не сме били фенове на идеята да направиш нещо, защото ти се плаща да го направиш, и да го направиш така, както клиентът ти иска, защото ти плаща да го направиш, и ти да си просто един чифт ръце, който изпълнява дадено нещо. Самият брандинг е изкуство, няма как да си кажеш: „Аз ще направя това, което той иска от мен, защото ми плаща, нищо че това, което иска, не е най-доброто за него“. Ние се опитваме да изразим мнение кое мислим, че работи, кое – не, и даже сме влизали в пререкания с клиенти, защото това, което те си представят, не е най-доброто за дадената ситуация.“
„Когато клиентът каже: „Ама аз искам тук да е друго“, то може да не резонира с шест неща, всичко е обвързано“, допълва Иван. „Ако имате точен път, по който да го направите, можете да си го направите сами. На нас ни се плаща да покажем как е най-добре да бъде направено едно или друго нещо.“
Социално ориентирани инициативи
Наред със задачите, които получава от своите клиенти, екипът на Brandly Collective сам си възлага допълнителна работа със социална насоченост. Целта: да допринасят за благото на българското общество и да дават добър пример.
Първият им социален проект е свързан с дизайна на мобилно приложение в подкрепа на професионалното развитие на глухите хора. Приложението се казва DeafUP и за неговия дизайн студиото е отличено със сребро от A’ Design Award & Compeition – международен конкурс за дизайн, от който Златина има още едно сребърно отличие от времето, когато работи за Fairhead Creative. Разработването на приложението все още е в процес, тъй като се оказало по-трудоемко и по-скъпо от очакваното, но Златина и Иван не губят надежда, че DeafUP ще види бял свят в завършен вид.
Втория социален проект на Brandly Collective е „Азбуки“ – шрифт с българска кирилица, създаден от графичната дизайнерка Анита Рупова, която предлага своя инрепретация на типичните български ръкописни букви.
Шрифтът е вдъхновен от делото на светите братя Кирил и Методий и затова той заживя свой живот на 24 май тази година. Инициативата е реализирана съвместно с онлайн медията за позитивни новини „Успелите“.
„Редно е България като страна да ползва българската кирилица като шрифт, и то на институционално ниво. Това може да е много малък детайл в очите на общността, но всъщност е нещо много важно, защото ние казваме, че сме дали кирилицата на света, обаче ползваме руска кирилица. Има противоречие на ниво идентичност. Решихме да пуснем шрифта безплатно. Той все още се доработва, има неща по него, които трябва да се доизпипат, да се добавят специфични символи, за да може да бъде изцяло пълноценен“, казва Златина и посочва, че до момента шрифтът е свален над 6000 пъти, в това число и от Българското училище в Абу Даби, откъдето са им писали, за да им благодарят.
Основателите на Brandly Collective са наясно с пиар ползите от подобни инициативи, но са категорични, че на първо място поставят смисъла на самото начинание.
„Когато реализираме тези проекти, водещо е нашето желание да направим средата по-добра и след това го комуникираме, а не да направим, примерно както в проекта с шрифта, шрифт с концепцията, че това ще ни докара клиенти или пари“, казва Златина.
„Въпросът е накъде е насочена енергията ти. Ако е насочена изцяло към това, че ще излезе публикация за проекта ти и ще имаш клиенти, тогава не те интересува толкова това, което правиш, а какъв ще е страничният ефект“, допълва Иван.
---
Този материал е създаден по проекта „Малък бизнес, голям успех“ на Клуб Z. Ако имате интересни идеи за предприемчиви собственици, развиващи малък и среден бизнес у нас, можете да ни ги изпратите на имейл clubz@clubz.bg (в Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“).
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни