От вчера Софийският университет "Св. Климент Охридски" има нов ректор - проф. Георги Вълчев. Изборът дойде недраматично, след като предишният - проф. Анастас Герджиков приключи и с втория си мандат. Означава ли нов ректор - нов късмет? Какви са очакванията на студентите в СУ? И пука ли му въобще на някого за смяната във властта в Алма матер?
Зададохме два въпроса:
1. Интересувате ли се от избора на нов ректор на университета?
2. Ако да, защо?/Ако не, защо?
"Мижав интерес" сред анкетираните по темата "нов ректор", показаха резултатите. От всички анкетирани един-единствен човек отговори положително, че избирането на нов ректор го вълнува:
„Студентите гледат на избора на нов ректор като възможност за промяна. Промяна не само в битовото (като например това да има тоалетна хартия и сапун в тоалетните), но и промяна в начина на управление – повече прозрачност, по-близък контакт със студентите, благоденствието на всички учещи и работещи в институцията, в начина на преподаване.“
Промяната е наложителна
Както е отбелязано в отговора на В. К, студент 4. курс в СУ, промяната в институцията е наложителна.
Именно това посочиха и останалите анкетирани, които не се интересуват от избора на нов ректор. Доводите им бяха, че се съмняват желаната от тях промяна да зависи от смяната на ръководното лице.
Какво не ни допада в СУ?
Ето и какво отговориха попитаните студенти на този въпрос:
Много от преподавателите, които трябва да излъчват авторитет, се държат грубо, не са подготвени
„На мен не ми харесва това, че много от преподавателите, които би трябвало да излъчват авторитетност, са неграмотни, държат се грубо, невъзпитано, закъсняват за лекции или въобще не идват, без да информират студентите, а в същото време не се съобразяват, че на много от студентите им се налага да работят, за да оцеляват в София в момента, и не могат винаги да присъстват. Освен това имат твърде много изисквания и понякога натоварват с по 3-4 задачи за изпит, без дори след това да си направят труда да прочетат какво си написал. Също така не ми е ясно защо се подготвят някакви презентации и материали, които те четат, вместо да си разказват лекцията, и след това не ги пращат на студентите, а информацията, която на нас ни трябва, е именно там. Не ми харесва и това, че стипендиите са твърде малко и не достигат за хора с отличен успех. Няма да споменавам, че абсолютно на нито едно място не е обяснено как се изчислява успехът за кандидатстване за стипендия...“ Б. А., студент 3. курс в СУ
Учебните зали са в покъртително състояние, тоалетните смърдят
„Не ми харесва покъртителното състояние на учебните зали. Тоалетните плачат за ремонт. Смърди на манджа в ректората постоянно. Преподавателите идват само да си отработят часовете. Нулева заинтересованост по отношение мнението и знанията на студентите. Работното време на отдел „Студенти“ е меко казано смехотворно. Липсва дигитална библиотека.“ В.Н, студент 4. курс в СУ
Има ограничение на свободната мисъл и интерпретация
„Има различно третиране на задочниците и на редовните студенти от гледна точка на проверка на знанията. Преподавателите и асистентите проявяват надменно отношение към студентите. Освен това има ограничение на свободната мисъл и интерпретация, което е резултат от изключително „сухия“ и остарял начин на преподаване. Също така, системата за стипендиите не е изработена добре“. Ю. В., студент 3. курс в СУ
Университетът рядко помага на студентите за започване на стажантски програми, а практическите упражнения са недостатъчни
„Необходими са нови модерни специалности в различни професионални сфери, защото настоящите възможности за специалности са остарели. Голяма част от тях са с нищожни възможности за реализация. Университетът рядко помага на студентите за започване на стажантски програми, а практическите упражнения са недостатъчни, почти никакви даже.“ Д.М., студент 4. курс в СУ
Не ми харесва липсата на организация и трудното намиране на информация за различни аспекти от учебния процес
„Не ми харесва липсата на организация и трудното намиране на информация за различни аспекти от учебния процес. Не ми харесва стола, който се намира в северното крило. Да, изключително бюджетен е, но няма контрол върху самата храна – много пъти сме намирали дори косми в храната. Стаите, в които се водят упражнения, не са пригодени за по-големи групи и често няма къде да се седне или се носят столове от други стаи, които също остават без столове. Самата материална база е остаряла. Не ми харесва, че махнаха вендинг машините в северното крило.“ Г. Т., студент 3. курс в СУ
И без това почти нямат студенти, сега гледат да махнат и малкото, които са се излъгали да се запишат.
„Абсолютно възмутена съм как си издават заповеди за отписване на студенти, които са си платили семестъра, само защото не са занесли една хвърчаща хартия – платежно, в администрацията. Никой не те уведомява, че си с прекъснати права. Трябва да разбереш от звездите, може би… И без това почти нямат студенти, сега гледат да махнат и малкото, които са се излъгали да се запишат.“ М. С., студент 4. курс в СУ
Още по темата
- Ректорът на ЮЗУ съди преподавател за 650 000 лв. заради подаден сигнал за фиктивни изпити
- AI мачка образованието - 97% от написаните с него задания остават незасечени
- Магистрите от кои университети и специалности в България са с най-високи доходи
- Член на борда на OpenAI и изследовател на изкуствения интелект ще посети България
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни