През 2023 г. сред страните от ЕС най-рязко са се увеличили продажбите на нови автомобили в България. Те са скочили с 31,5 на сто в сравнение с 2022 г. до 37 724 броя. Това разкриват данните от най-новия доклад за продажбите на нови автомобили на Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA).
Тези данни звучат интересно на фона на това, че според всички класации българите са най-бедни в ЕС.
В страната ни най-много са нараснали продажбите на нови Plug-in хибриди (PHEV) - със 151,8 на сто до 355 броя през 2023 г. Втори по растеж са били автомобилите, задвижвани изцяло от батерии (BEV), чийто продажби са били нагоре със 119,3 на сто до 1816 броя. Продажбите на хибридни електрически превозни средства (HEV) през миналата година са нараснали със 79,5 на сто до 693 автомобила.
Новите автомобили, задвижвани чрез бензинови агрегати, са увеличили продажбите си в България с 31,1 на сто през 2023 г., достигайки 28 800. Продажбите на дизелови автомобили са били нагоре с 13,2 на сто до 6032 броя.
Само през декември 2023 г. продажбите на нови автомобили са скочили с 55,5 на сто, при реализирани 3123 автомобила. Това е бил третият най-голям ръст на автомобилните продажби в ЕС през декември, като по-рязко увеличение са записали само Ирландия (+65,1 на сто) и Естония (+58,3 на сто).
С втори най-голям ръст от 31,3 на сто е била Хърватия, където са продадени почти 57,7 хиляди нови автомобила през 2023 г.
Продажбите на нови автомобили в Европейския съюз са намалели за първи път от 16 месеца през декември миналата година – с 3,3 на сто спрямо същия месец на 2022 г.
Докато в Германия автомобилните продажби са се сринали с 23 на сто през последния месец на 2023 г., във Франция (+14,5 на сто) и Испания (+10,6 на сто) са регистрирани значителни ръстове.
За цялата 2023 г. европейският автомобилен пазар отчита повишение с 13,9 на сто на годишна база, което отговаря на над 10,5 милиона реализирани единици.
За цялата 2023 г. всички членки на ЕС са отбелязали растеж на продажбите с изключение на Унгария (-3,4 на сто). Увеличения на продажбите на нови автомобили са отчетени в Италия (+18,9 на сто), Испания (+16,7 на сто) и Франция (+16,1 на сто). Германия е била с по-скромен растеж – 7,3 на сто, повлиян от по-слабото представяне през декември.
Бензиновите модели са останали най-продаваните нови автомобили в ЕС през миналата година с дял от 35,3 на сто, докато хибридните електрически превозни средства (HEV) са били на второ място с 25,8 на сто от продажбите.
Електрическите автомобили, задвижвани изцяло чрез батерии (BEV), са се утвърдили като третия най-популярен избор сред купувачите в ЕС през 2023 г. Само през декември пазарният им дял е достигнал до 18,5 на сто, а за цялата 2023 г. е бил 14,6 на сто, изпреварвайки дизеловите автомобили, които останаха с дял от 13,6 на сто.
Най-голям дал на новорегистрираните коли в ЕС през 2023 г. има "Фолксваген" (Volkswagen Group) – 26,1 на сто спрямо дял от 25,2 на сто през 2022 г., което отговаря на над 2,7 милиона продажби - с 18 на сто повече, отколкото през 2022 г.
Автомобилният концерн "Стелантис" (Stellantis) е бил на второ място по продажби в ЕС миналата година с над 1,8 милиона нови превозни средства, което е увеличение с 2,9 на сто на годишна основа. Пазарният дял на "Стелантис" в Европа обаче намалява от 19,7 на сто през 2022 г. до 17,8 на сто през 2023 г.
Автомобилна група "Рено" (Renault Group) е реализирала над 1,52 милиона нови автомобила, с 16,9 на сто повече от продажбите през 2022 г., което е отговаряло на 10,9 на сто от продажбите на нови автомобили в ЕС.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни