Вероятно най-голямата изненада на номинациите за "Оскар" тази година е отрязването на Марго Роби и Грета Гъруиг за "Барби" - сътветно в категорията за най-добра актриса в главна женска роля и за най-добър режисьор. Самият филм - хитовата история на 2023 г. за куклата, която иска да е човек, е номиниран, но пропускането на двете му активни създателки се тълкува като онагледяване на темите, за които става дума в лентата със силен феминистичен привкус. Номинации получиха Райън Гослинг за поддържаща мъжка роля и Америка Ферера за поддържаща женска.
След обявяването на номинациите мнозина се запитаха дали летният касоразбивач "Барби" се е режисирал сам, след като Гъруиг остана извън режисьорската надпревара. Някои дори определиха случилото се като "шокиращо", защото масово се смяташе, че създавайки толкова успешен филм тя е сигурен претендент за приза за най-добър режисьор.
В най-особена позиция се оказа Гослинг, влязал в образа на Кен. Той реагира бързо като сподели веднага огромното си разочарование, че Роби и Гъруиг не са отличени.
Той публикува и изявление, в което се казва, че "няма Кен без Барби".
Трябва да се отбележи, че Роби, като продуцент, получи номинация за "Оскар" в категорията за най-добър филм, а Гъруиг получи номинация за най-добър адаптиран сценарий. Явно като утешително признание.
"За мен е изключителна чест да бъда номиниран от моите колеги заедно с такива забележителни творци в година на толкова много велики филми. И никога не съм си мислил, че ще го кажа, но също така съм невероятно поласкан и горд, че това е за представянето на пластмасова кукла на име Кен", започна Гослинг.
"Но няма Кен без Барби и няма филм за Барби без Грета Гъруиг и Марго Роби - двете личности, които са най-отговорни за този исторически, световноизвестен филм", продължи той, като добави, че "никакво признание не би било възможно за никого от филма без техния талант, хъс и гениалност".
Гослинг завърши, като хвърли светлина върху тези, които все пак получиха номинации за "Барби":
"Като казах това, съм толкова щастлив за Америка Ферера и другите невероятни артисти, които допринесоха с таланта си за създаването на този толкова новаторски филм."
"Развълнувана съм да почета моето феноменално семейство от "Барби" с неговите постижения", каза самата Ферера. Като добави, че режисьорката Грета Гъруиг и продуцентката звезда на филма Марго Роби "творят история" и "са вдигнали високо летвата с "Барби". "Влиянието в културата и в киноиндустрията, което те постигнаха, ще се усеща поколения напред", добави актрисата от латинопроизход, за която това е първата номинация за "Оскар", по-позната в България като главната героиня от хитовия някога сериал "Грозната Бети".
"Барби" получи общо осем номинации за наградите "Оскар", включително за най-добър филм, адаптиран сценарий, дизайн на костюмите и две номинации в категорията за оригинална песен за "What Was I Made For?" на Били Айлиш и Финиъс О'Конъл и "I'm Just Ken" на Марк Ронсън и Андрю Уайът.
Въпреки това остана известно усещане за недооцененост в коментарите на зрители, които веднага реагираха, че Кен е единственият, който получава признание, и го обвързаха с цялостното послание на "Барби". Във филма жените са водещи и заемат най-високите позиции в Барби Ленд, но когато Барби и Кен отиват в реалния свят, откриват, че там цари патриархат.
Бет Мидлър също сподели мнението си за отхвърлянето на Гъруиг и Роби.
"Този път се обръщам към Грета Гъруиг и Марго Роби, които създадоха филм, който беше едновременно успех за критиката и културен феномен, разглеждайки феминистки теми през призмата на Барби и предизвиквайки патриархалните норми. Този филм не само предизвика дълбок отзвук, но и събра милиард долара. И все пак, по ирония на съдбата, номинацията за "Оскар" получи Кен. Всички отиват да гледат отново Барби тази вечер", написа в Х номинираната за "Оскар" звезда.
Грета Гъруиг преди е била номинирана за най-добър режисьор за "Лейди Бърд". Академията отново демонстрира осезаемо пренебрежение към нея, когато не я включи в режисьорската надпревара с прочита й на "Малки жени" (2019). Досега само три жени в историята на "Оскар"-ите са печелили наградата за най-добър режисьор - Катрин Бигълоу за "Войната е опиат", Клои Чжао за "Земя на номади" и Джейн Кемпиън за "Силата на кучето", припомня БТА.
Интересен факт е, че за първи път тази година три от номинираните продукции за топ отличието са дело на жени. Само една от тях обаче намери място сред номинираните режисьори - Жустин Трие за "Анатомия на едно падане". Според анализаторите французойката няма вина, че е "заела мястото", което се е полагало на Грета Гъруиг.
Чернокожите режисьорки отново се сблъскаха с неблагосклонното отношение на киноакадемията - след като миналата година членовете й не номинираха Джина Принс-Байтууд, която получи много добри отзиви за работата си над филма "Жената воин", тази година, въпреки дългогодишната си служба на организацията, пренебрегната остана Ава Дюверней с филма си "Произход". Дюверней остава единствената чернокожа жена, чийто филм - "Селма", е бил номиниран във водещата категория.
Въпреки че е смятан за един от големите режисьори от своето поколение, Кристофър Нолан никога не е получавал "Оскар", нито пък някой от филмите му е печелил награда във водещата категория. Тази година обаче може да се окаже неговата заради "Опенхаймер".
След като сред номинираните за най-добра актриса тази година не намери място звездата на филма "Пурпурен цвят" Фантейжа Барино, Холи Бери ще запази статута си на единствената чернокожа носителка на "Оскар" за главна женска роля.
Вместо Марго Роби за най-добра актриса изненадващо беше номинирана Анет Бенинг за ролята си на рекордьорката по плуване Даяна Наяд, която не крие хомосексуалната си ориентация.
И още "разбити сърца"
В категорията за главна мъжка роля също не липсваха изненади - Леонардо ди Каприо, който спечели първия си "Оскар" за филма "Завръщането" (2015), не попадна сред номинираните актьори с изпълнението си в "Убийците на цветната луна". Същевременно създателят на филма - 81-годишният Мартин Скорсезе, стана най-възрастният в историята на наградите претендент за режисьорски "Оскар".
Вместо Ди Каприо номинация получи Колман Доминго за превъплъщението си в образа на активиста за граждански права Баярд Ръстин във филма "Ръстин". Така Колман стана едва вторият открито хомосексуален актьор, номиниран за ролята на гей персонаж, след Иън Маккелън за филма "Богове и чудовища".
Брадли Купър получи номинация за най-добър актьор за превъплъщението си в образа на прочутия пианист, диригент и композитор Ленард Бърнстейн в "Маестро". Купър, който е и режисьор на филма, обаче не беше номиниран в тази категория.
За най-добър актьор в поддържаща роля изненадващо беше номиниран Стърлинг Браун за "Американска литература", въпреки очакванията в надпреварата да попадне Чарлз Мелтън със сърцераздирателното си превъплъщение в образа на несъзнателна жертва на обгрижването на възрастна жена в "Май, декември".
Десет от номинираните 20 актьори ще се съревновават за "Оскар" за първи път.
Една от категориите, в която винаги има "разбити сърца", но тази година те бяха повече, е за най-добър международен филм. "Падащи листа" на Аки Каурисмаки изглеждаше сигурен кандидат за "Оскар", но не получи номинации. Сред номинираните не намери място и френският "Вкусът на нещата". Мнозина сметнаха за странно, че Франция избра да я представлява точно тази продукция, вместо "Анатомия на едно падане", който се "обзаведе" с пет номинации в други категории, включително за режисура и най-добър филм.
Черната комедия "Солтбърн", на която носителката на "Оскар" Емералд Фенел е режисьор, сценарист и продуцент и която вече донесе награди на звездите си Бари Киогън и Розамунд Пайк, беше изцяло изключена от номинациите.
В категорията за най-добър документален филм "20 дни в Мариупол" донесе първа номинация за Асошиейтед прес в 178-годишната история на информационната агенция.
Връщайки се към касовите продукции, вторият най-печеливш филм на миналата година - "Супер Марио Bros.: Филмът", също беше напълно изключен от номинациите, включително в категорията за анимация, в която неочаквано попадна "Мечтите на робота".
Известната авторка на песни Даян Уорън получи 15-ата си номинация, този път за The Fire Inside от филма "Flamin' Hot". Въпреки че вече е носителка на почетен "Оскар", Уорън все още не е печелила състезателна статуетка. Тази година обаче едва ли ще е нейната, имайки предвид сериозната конкуренция на два хита от "Барби" - I'm Just Ken и What Was I Made For.
Правилата на "Оскар"-ите гласят, че само две оригинални песни от един филм могат да бъдат номинирани, в резултат на което в ролята на "нещастното изключение" се озова Дуа Липа с Dance the Night Away от "Барби".
What Was I Made For е плод на успешното сътрудничество между певицата Били Айлиш и брат ѝ Финиъс О'Конъл. Песента от филма "Барби" вече им донесе награда "Златен глобус". Били и Финиъс отново са в съревнованието за "Оскар" две година след като спечелиха отличието в същата категория за тематичната песен от филма за Джеймс Бонд "Смъртта може да почака".
Починалият през август Роби Робъртсън стана първият индианец с номинация в категорията за оригинална музика за "Убийците на цветната луна".
С 13-те номинации за "Опенхаймер", гласуващите за "Оскар" дават заявка, че са готови за нещо, което не са правили от доста време - да връчат най-голямата награда на високобюджетен касоразбивач. През последните години американската киноакадемия предпочита да награждава по-скромни филми във водещата категория като "CODA: Дете на глухи родители", "Земя на номади" и миналогодишния победител "Всичко навсякъде наведнъж". "Арго" на Бен Афлек от 2012 г. е последният победител в категорията за най-добър филм, преминал границата от 100 милиона долара в домашния бокс-офис. "Опенхаймер" събра 326,8 милиона долара в САЩ и Канада и близо 1 милиард долара в световен мащаб, пише БТА.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни