Очаква се през 2024 г. туризмът да донесе 14 млрд. лв. или 7 % от БВП, както и да докара 11 млн. чужденци в България. Същевременно септември ще приключи с около 1,260 млн. посетители от чужбина, което представлява ръст от 5,8% спрямо миналата година. Румънците са на първо място сред този тип чужди граждани, тъй като освен че почиват у нас, минават през България и за Гърция и Турция. 

Това заяви директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов в интервю пред БНР.

Сезонът се разширява заради климата, обясни експертът. Горещините през август са изтласкали много от пътуванията към септември. Това е нещо, което важи не само за България, но и за Гърция, Италия и Испания. По думите му заради това наблюдаваме и интензивните пътувания през този месец.

Покрай пандемията много хора възстановиха домовете си в провинцията и купиха имоти край морето или в чужбина, обърна внимание Драганов. Според него вторият дом има дял от около 22 на сто за пътуванията във вътрешността на страната.

Спрямо предпандемичната 2019 г. през тази година има с около 25 % ръст на приходите от туризъм, което е нормално, включително и заради инфлацията.

При морския туризъм картината е малко по-проблематична. В България няма бум на пътуванията спрямо предпандемичната 2019 г., а отлив с близо 5 на сто. Разликата с тези около 200 000 души е значителна, посочи специалистът по туризъм, като отбеляза, че са необходими мерки.

По думите му една от причините за ситуацията по морето са "демодираните" пътувания с туроператори и чартърни полети. Делът на продажбите чрез тези остарели форми на пътувания в Германия са спаднали от около 30 % през 2019 г. до 5-6 % сега, обясни експертът.

Хората вече пътуват, използвайки телефоните си. Затова и търсачките и дигиталният маркетинг са изключително важни, подчерта Румен Драганов. На този фон българският частен бизнес изостава страшно много. У нас делът на дигиталният маркетинг е 32 % спрямо например 100 % в САЩ, посочи директорът на Института за анализи и оценки в туризма. Той отбеляза и немаловажната роля, която играят селфитата, които хората качват в социалните мрежи.

"Ако някой си мисли, че ако държавата даде 100 млн. лв., туристите ще дойдат точно в неговия хотел, където той не си е мръднал пръста да направи каквито и да са иновации или да подобри продукта... въобще да не мисли, че това е възможно", посочи Драганов. По думите му в туризма вече важното е не какво казваш ти за себе си, а какво казват хората за теб.    

България е в топ 5 на ЕС по ръст на нощувките в категоризираните места, но на практика имаме почти около два пъти повече нощувки от отразените в Евростат, отбеляза експертът.

Той очаква през зимата в страната да дойдат 3,3 млн. чужденци, като водещото перо в това направление няма да бъде само ски туризмът, а и културният, както и спа туризмът.