Илон Мъск най-сетне показва роботаксито, разработвано от Tesla, което е без педали и волан и според твърденията е в състояние да се движи автономно, без човешки надзор. Автомобилът изглеждаше направен от неръждаема стомана при представянето му.

„Можете да поспите и да се събудите на местоназначението си“, заяви предприемачът. Някои експерти обаче остават скептични, че такива автомобили скоро ще превозват пътници, отбелязва "Ню Йорк Таймс".

Главният изпълнителен директор на компанията обеща, че роботаксито, чиято цена ще бъде под 30 000 долара, ще е на разположение преди 2027 година.

„Склонен съм да бъда малко оптимист“, каза Мъск.

Според него съществуващите автомобили на Tesla, включително седанът Model 3 и спортният Model Y, ще могат да предлагат роботизирани таксиметрови превози в Тексас и Калифорния много преди новата кола да бъде пусната.

В продължение на няколко години Илон Мъск твърдеше, че компанията му се намира на месеци от стартирането на услугата „Роботакси“. Освен това технологията за автономно шофиране, която Tesla предлага днес, може да допусне базови грешки, налагащи намесата на водачите, за да се избегнат инциденти или нарушаване на законите за движение по пътищата, коментира американското издание.

Какво мислят експертите? Шей Натараджан, партньорка в Mobility Impact Partners, частна инвестиционна компания, която прави капиталовложения в устойчив транспорт, смята, че разработката променя играта:

„Ако тази технология работи добре, тя ще промени изцяло притежаването на лични автомобили и мобилността.“

Натараджан обаче поставя под въпрос дали технологията на Tesla, която разчита на камери за навигация, ще може да работи при всякакви условия, както Мъск обещава. Повечето други производители на автомобили също използват лазерни сензори за откриване на хора и обекти.

А според Гарет Нелсън, старши инвестиционен анализатор в CFRA Research, до създаването на автомобил, способен да работи като самоуправляващо се такси, „остават още няколко години, а все още пречат многобройните технологични спънки, тестовете за безопасност и регулаторните одобрения.“

В четвъртък Tesla показа и последната версия на своя хуманоиден робот Optimus. Филм демонстрира как роботите сервират напитки, играят настолни игри с деца и разтоварват хранителни продукти от автомобил, пише "Ню Йорк Таймс". Мъск анонсира и робован, който може да превозва 20 души.

Tesla вече продава на собствениците на електромобилите си месечен абонамент за системата Supervised Full Self-Driving (контролирано пълно самоуправление). Според компанията обаче шофьорите, които я използват, трябва да са готови да се намесят във всеки един момент, ако софтуерът допусне грешка.

Мъск има репутацията на човек, който гребе срещу течението, но експерти по аудиовизуална техника редовно поставят под въпрос подхода на Tesla към технологиите, особено що се отнася до агресивния стремеж на компанията към усъвършенствани системи за асистиране на водача от второ ниво като Autopilot и Full Self-Driving (Supervised), коментира The Verge.

Тези функции, които не са автономни и изискват водачът да бъде нащрек през цялото време, могат да бъдат впечатляващи, но също така са известни и с допускането на критични грешки. По-рано тази година 28-годишен мотоциклетист беше убит от шофьор на Tesla, за когото се твърди, че е използвал FSD. Компанията бе принудена да изтегли и двете си системи за асистиране на водача в контекста на засилените правителствени регулации върху твърденията за автономност.

В Китай технологичният гигант Baidu също тества автономни таксита по обществените улици.