Фалшиви сайтове правят милиони с продажбата на продукти, които представят като чудодейни, а след покупката им се оказва, че не работят. За това предупредиха председателката на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Мария Филипова и директорът от органа Христо Трендафилов.
Така например жена дала 2000 лв. за пръстен, рекламиран като произвеждащ ток, който би трябвало да служи за самозащита. След като го получила се оказало, че той не работи, но "дамата го е купила от страница във Facebook, която вече не съществуваше. Мястото, от което го е получила, е склад и няма как тази дама да си получи парите обратно", обясни Филипова, цитирана от БТА.
Тя посъветва потребителите да не вярват на суперлативи за продукти, публикувани в социалните мрежи, и да търсят контакти с търговеца, за да го проверят. Филипова подчерта, че хората следва да бъдат изключително внимателни при покана за ВИП мероприятия в хотел, където се предлагат различни продукти, обвързващи ги със стоков кредит.
"Онлайн търговията навлиза в живота ни с големи крачки и поради тази причина трябва да знаем от какво да се пазим, защото интернет е по-особено място за пазаруване от физическия магазин, където можем да разгледаме, да пипнем. При онлайн търговията решаваме по една картинка или дори по-често по описанието на търговеца и има риск да получим нещо, което не е качествено или дори въобще не става за употреба", заяви Трифонов, който е директор на дирекция "Защита на потребителите при продажби от разстояние" в КЗП.
Експертът посочи, че най-голямата опасност при пазаруването в социалните мрежи е, че постове се правят лесно и изчезват бързо, а именно по този начин търговците рекламират стоката си. Има и привлекателни реклами с гръмки обещания, но в много от случаите те не отговарят на действителността. Понякога се предоставя и само един телефон за връзка с призива за поръчка.
Трендафилов отбеляза, че ако търговецът е честен, той би предоставил максимална информация за връзка със себе си. Той посъветва купувачите, преди да поръчат продукт, да проверят какви контакти е оставил търговецът.
Въпреки че е нормално и естествено да се пазарува в интернет, потребителите трябва да са внимателни, препоръча експертът.
В закона е предвидена защита при пазаруването в интернет и продуктите могат да бъдат върнати в срок от 14 дни, а закупилият ги да получи обратно парите си, обясни още Трифонов.
Миналия месец Българската стопанска камара и Българската асоциация "Кръгов текстил" съобщиха, че през 2022 г. в Европа са били внесени 1 млрд. пратки на стойност под 150 евро, а през 2023 г. броят им се е удвоил до 2 милиарда. Около 20 млн. от тях са влезли в България със средна цена на продукта около 7 долара. Организациите обясниха, че стоките не подлежат на проверки от българските власти, тъй като входните им точки са вътреобщностни страни или пък са директно адресирани до потребители.
Още по темата
- КЗП забрани на мобилните оператори да искат повече от тримесечна неустойка при прекратяване на договор
- Гражданите да получат договора с мобилен оператор и на хартия, преди да го подпишат, искат от КЗП
- Служебният кабинет смени цялото ръководство на КЗП – председател стана близка на Горанов
- 40% от онлайн търговците на дребно в ЕС манипулират потребителите
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни