Европейската комисия наложи днес окончателни изравнителни мита върху вноса на захранвани с батерии електромобили от Китай за срок от пет години.

Това стана, след като ЕК приключи разследването си за държавни субсидии. То установи, че веригата на стойността на тези коли е облагодетелствана от непрозрачни субсидии. Това заплашва с икономически щети производителите на електромобили в ЕС.

Регламентът бе публикуван малко по-късно в Официалния вестник на ЕС. Митата ще влязат в сила още утре - деня след публикацията.

В същото време ЕС и Китай продължават работата си за намиране на алтернативи и съвместими с принципите на Световната търговска организация (СТО) решения, които могат да бъдат ефективни по отношение на идентифицираните от разследването проблеми. Комисията е готова да преговаря за ценови ангажименти с отделни износители.

Наложените за пет години изравнителни мита за китайски износители са следните:

• BYD (Би Уай Ди) – 17%;

• Geely („Джийли“) – 18.8%;

• SAIC (Ес Ей Ай Си) – 35.3%.

На други производители в Китай, които са сътрудничили на разследването, се налагат мита от по 20,7%;

• На Tesla (“Тесла“) се налага мито от  7.8%.

Митата за всички други компании, които не са оказали съдействие, ще бъдат 35.3%.

Окончателните мита ще бъдат събирани от момента на влизането им в сила. Няма да бъдат събирани временните мита, наложени върху вноса на електромобили от Китай на 4 юли 2024 г.

Всеки производител, който изнася своите продукти и е оказал съдействие или е нов износител, може да поиска ускорен преглед, за да получи индивидуално мито.

Срокът на мерките изтича в края на 5-годишния период, освен ако няма преразглеждане преди тази дата.

Вносителите могат да поискат възстановяване на сумата, ако смятат, че изнасящият за тях производител не е субсидиран или маржът на субсидиите му е по-нисък от митата, платени от вносителите. Такова искане трябва да бъде добре обосновано и подкрепено от съответните доказателства.