Постановката „Оръжията и човекът“ на Бърнард Шоу под режисурата на Джон Малкович е покрила всички направени разходи за продукцията. Приходите от продадените билети, включително за предстоящите до края на месец януари 2025 г. представления, са в размер на 277 830 лева, съобщават от Народния театър "Иван Вазов". 

Пиесата се оказа в центъра на обида и възмущение, че е антибългарска. А кулминацията - шумен и агресивен протест в първия ден на премиерата на 7 ноември. Някои от посетителите не бяха допуснати да влязат от протестиращите, други бяха нападнати.

Директорът на театъра Васил Василев досега отказваше да посочи какъв е бил хонорарът на Малкович като режисьор, само отбеляза, че продадените билети напълно го покриват.

"Интересът към пиесата е голям, което води до заключението, че публиката вече даде своя отговор дали „Оръжията и човекът“ има място в репертоара на театъра", се посочва още в съобщението.

От него става ясно още, че шумът около постановката се е оказал много полезен финансово за театъра.

„Настоящата система на финансиране на културните институти, от която НТ не прави изключение, въпреки статута си на национален театър, предполага, че приходите от спектакъла определят доколко той е успешен театрален продукт. В случая с „Оръжията и човекът“ отбелязахме рекорден темп на продажбите още след първите три представления през ноември.

Както съобщихме и преди седмица, билетите за следващите четири дати – 26 и 27 ноември, и 8 и 13 декември, са разпродадени. Свободни места до края на годината засега има само за новогодишната вечер – 31 декември 2024 г. През 2025 г. планираните представления са на 16 и 17 януари“, допълват от НТ.

В споменатия приход от 277 830 лева от продажба на билети влизат и 20 015 лева, които се наложи да бъдат върнати на зрителите, които бяха възпрепятствани да влязат в салона от „мирния“ протест във вечерта на премиерата.

"Така щетата за театъра се равнява на 77 890 лева, които бихме получили, ако върху тези продадени билети се начисли и субсидията от страна на Министерството на културата“, коментират от културната институция.

Хонорарът на Джон Малкович е колкото на всеки гостуващ режисьор, заявяват от най-голямата ни трупа.

"Хонорарът многократно е покрит от приходите на представлението и представлява 0,53 на сто от разходите за възнаграждения на театъра към 31 октомври 2024 г.", се казва още там, но без конкретни числа, действала клауза за конфиденциалност. Сумата не представлява сензация, но оповестяването ѝ било неетично.

„Както във всички останали подобни случаи, конкретната сума е обект на договорни отношения, които са защитени с клаузи за конфиденциалност на информацията. Оповестяването на подобна информация противоречи на европейската и българската практика по отношение на договорните отношения в сценичните изкуства. Въпреки че сумата не представлява сензация, обявяването ѝ би ни поставило в неетична, неудобна и вероятно юридически уязвима ситуация от гледна точка на правните взаимоотношения между театъра с гостуващите творци. По-важното е, че така бихме създали прецедент с неблагоприятен ефект върху доверието на творците, с които активно търсим възможност да работим“, твърдят от ръководството на театъра.

„Отново заявяваме, че към 31 юли 2024 г., края на театрален сезон 2023/2024, извършените разходи на театъра са в рамките на предоставения утвърден първоначален бюджет за 2024 година. Поради спецификата и особеностите на дейността на сценичните културни институти, театралните сезони обхващат два отчетни периода (две календарни години), като резултатите от 2023 г. са напълно покрити към 30 юни 2024 г. Реализираните приходи от началото на 2024 г. до момента са над 2 400 000 лева, като от тях приходите от началото на октомври и ноември, са над 560 000 лева“, съобщават от НТ.

„Системата на финансиране на държавните културни институти и прилагането на делегиран бюджет започва през 2011 година. За периода от 2011 г. до 2024 г. методиката за преизчисленията на средствата по чл. 23а от Закона за закрила и развитие на културата търпи промени, както по отношение на компонентите, така и на периодите за извършване на преизчисление на полагаема субсидия. При компетентното коментиране на финансовото състояние на който и да е български театър, трябва да се има предвид, че бюджетът се изчислява за период 1 януари до 31 декември, а сезонът на организациите е от 1 септември до 31 юли. В началото на новия сезон обичайно се трупат повечето разходи поради работата по нови спектакли, а приходите се засилват с наближаване на премиерите на същите. Това не е новина, а факт вече 13 години поради методиката на финансиране. Друго твърдение за финансовото състояние на НТ е опит за подвеждане на публиката“, добавят оттам.