В столицата таксиметрови автомобили се събраха в 08:00 часа тази сутрин пред Националния стадион „Васил Левски“ и се отправиха на протестно автошествие. По информация на председателя на Националния таксиметров синдикат Красимир Цветков шествието е преминало през сградите на Комисията за защита на потребителите, Министерството на транспорта и съобщенията, Асоциацията на застрахователите, Комисията за защита на конкуренцията, прокуратура, Народното събрание и Министерския съвет. Крайната му точка е била сградата на Комисията за финансов надзор на ул. „Будапеща“ 16 в столицата. 

„Искаме мораториум върху цената на задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ до изработване на ясен законов механизъм, през застрахователния кодекс, за въвеждането на системата „бонус-малус“ и оценка на риска на всеки шофьор, на базата на индивидуалното му представяне“, каза Цветков за БТА. 

Той коментира и тезата на председателя на Управителния съвет на Асоциацията на българските застрахователи Николай Станчев, който в интервю за БТА посочи, че при такситата щети възникват 20 пъти по-често, което налага "Гражданската отговорност" да поскъпне. 

„Това означава, че на всяка една катастрофа с кола следват 20 с таксита. Някъде да ги виждате по пътя тези 20 катастрофи с такси? Това е една цифра, хвърлена във въздуха. За нас е тенденциозно изкривяване на общественото мнение, с цел да се намери някаква елементарна обосновка на едно действие, което носи всички белези на картелно споразумение“, смята Цветков.

Протестни шествия в столицата бяха организирани и от Съюз „Такси“, които завършиха на бул. „Цар Освободител“ в центъра на столицата, който за няколко часа следобед бе затворен за движение. 

„Ще им покажем, че със 100 000 души, които се прехранват от такситата в България, шега не бива, камо ли опити за задушаване, или това, което направи застрахователният "октопод" с увеличаването на застраховката „Гражданска отговорност“ от 3 до 16 пъти за таксиметровите автомобили през октомври 2024 г.“, посочиха в позиция от Съюз „Такси“.

Протестиращите настояваха за връщане на размера на „Гражданската отговорност“ на нивата от преди октомври.

Какво казва КФН 

Малко по-късно се появи и становище на Комисията по финансов надзор по темата. В него се казва, че институцията "призовава всички застрахователи, лицензирани да извършват дейност по застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, да предприемат незабавно всички необходими действия по преразглеждане на тарифите си по тази задължителна застраховка и да преосмислят настоящото си пазарно поведение, без да нарушават изискванията за достатъчност на застрахователната премия и своята рискова стратегия, с оглед постигане на справедливи пазарни цени за ползвателите на застрахователни услуги и осигуряване на стабилен и конкурентен застрахователен пазар."

Все пак обаче оттам напомнят, че цените на гражданската отговорност у нас са освободени и по смисъла на европейското законодателство нямат право да налагат таван. 

"Нито българското, нито европейското законодателство, прилагано от КФН, предвижда ограничения на максималните размери на застрахователните премии по застраховките, включително и по застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. В този смисъл идеята за налагането на мораториум върху размера на застрахователните премии ще е в конфликт с правото на Европейския съюз. Опитът на други държави членки на ЕС потвърждава, че подобни действия на държавата са обект на наказателни процедури от страна на Европейската комисия. Ето защо, справедливото определяне на застрахователните премии следва да се основава на ефективна оценка на застрахователния риск и свободна пазарна конкуренция между застрахователните компании."

От КФН обясняват, че в момента тече проверка на ценообразуването и че когато тя е готова - ще бъде публукувана на страницата на регулатора. 

Политическият отговор

Реакция дойде и от партия "Продължаваме промяната", която пък съобщи, че е сезирала Комисията за защита на конкуренцията за евентуално картелно споразумение между застрахователните компании заради поскъпването на ГО. 

"В писмото до КЗК, подписано от съпредседателите на ПП Кирил Петков и Асен Василев, се посочва, че увеличаването на цените на застрахователните полици за такситата е без да има промяна във вноската, която застрахователните компании внасят в гаранционния фонд по застрахователни полици по задължителна застраховка „Гражданска отговорност“. Липсват и каквито и да е други обективни причини за драстичното повишение на размера на застрахователните премии. Буди недоумение как и въз основа на какви общи за всички застрахователи причини се налага вдигане на застрахователните премии по задължителните застраховки "Гражданска отговорност" между 3 и 16 пъти. В същото време нито една застрахователна компания не твърди да е използвала  данни за произшествията на таксиметрови водачи от КАТ или друг източник, които да дават основание за индивидуализирано увеличение на застрахователните премии. Реално излиза, че застрахователният бранш може би е решил, че таксиметровите водачи са станали рискови шофьори за едно денонощие", пише в съобщението. 

И още: ПП-ДБ смятат, че "поведението на застрахователните компании едновременно да повишат драстично размера на застрахователната премия за таксиметровите водачи навежда на мисълта за наличие на съгласуваност в действията им, което е в противоречие със закона. По този начин съгласуваното поведение на застрахователите може да увреди конкуренцията на пазара и да засегне чувствително интересите на потребителите."