Пореден бюджет без реформи, пореден бюджет, който има за цел да намери желания баланс в екселската таблица на края на годината и пореден бюджет, в който разходите ще надвишат приходите. Така може да се характеризира проектът на Министерство на финансите, който бе публикуван късно тази вечер на сайта на ведомството.
Това се случва с над месец закъснение и неспазване на закона. Забавянето бе породено от трудната ситуация с дефицита за следващата година, който трябва да влезе в рамката от 3%, за да имаме шанс за членство в еврозоната от 2026 година, но в същото време разходите през последните години са огромни, приходите недостатъчни, а заложените увеличения на редица плащания - трудни за отнемане.
Сега е видно, че задачата е изпълнена, без да се отнемат много разходи, без да се правят реформи, като се добавят нови приходи от различни данъчни и акцизни увеличения, но най-вече - през огромно увеличение на прогнозните приходи. МФ предполага, че ръстът им за догодина ще е 20 млрд. лв., което е абсолютно невиждано до момента само за година разлика.
Основните данъци в страната не се променят, не се променят и осигуровките за тази година. За следващата 2026 г. обаче се предлага увеличение с 3% на осигуровката за пенсии, а считано от 1 януари 2027 г. тя се вдига с още 2 процентни пункта.
Още от 2025 година се увеличава и максималният осигурителен праг, който ще скочи на 4130 лв. За 2026 г. той се предвижда да бъде 4430 лв., за 2027 г. – 4730 лв. и за 2028 г. – 5030 лв.
Дефицитът
В номинал дефицитът ще бъде почти 6,4 млрд. лв. и ще се финансира през дълг. Министерството залага възможен нов дълг за следващата година от почти 10 млрд. лв. В средносрочната прогноза към проекта обаче пише, че през периода 2025 – 2028 г. се предвижда държавният дълг да достигне съответно до 59,8 млрд. лв. (27,8% от БВП) през 2025 г., 66,6 млрд. лв. (29,3% от БВП) през 2026 г., 73,7 млрд. лв. (31,0% от БВП) през 2027 г. и 81,1 млрд. лв. (32,8% от БВП) през 2028 г.
Мерки
С цел повишаване на приходите в държавния бюджет са предложени следните мерки в данъчното законодателство, ефектите от които са взети предвид при прогнозиране на приходите от данъци:
· Данък върху добива на подземни богатства – Мярката се предлага във връзка с необходимостта от преодоляване на бариерите за актуализиране на концесионните плащания за лицата, добиващи подземни богатства по смисъла на Закона за подземните богатства. Целта е постигане на актуално ниво на заплащане за правото за добив на подземни богатства на територията на страната, които са изключителна държавна собственост;
· Предложен е нов акцизен календар за акцизните ставки на тютюна и тютюневите изделия (ТТИ). Мярката е продължение на практиката за балансирано поетапно увеличаване на акцизните ставки върху тютюна и тютюневите изделия;
· Увеличаване на акцизната ставка на алкохола е мярка, която цели подобряване здравето на населението и предотвратяване на злоупотреби с твърд алкохол;
· Увеличаване на акцизната ставка на бирата и на бирата, произведена от независими малки пивоварни;
· Недължимост на лихви при заплащане на главница по изискуеми публични вземания, възникнали до 31.12.2023 г. Мярката цели внасяне на главници по изискуеми към 1 януари 2025 г. публични задължения. Лицата се стимулират да погасят главница по декларирани данъци и задължителни осигурителни вноски, като в този случай е предвидена недължимост на начислените по тези главници лихви;
· Недължимост на лихви при заплащане на главница по изискуеми публични вземания за местни данъци и /или такса за битови отпадъци за периоди до 31.12.2024 г. Мярката цели внасяне на главници по изискуеми към 1 януари 2025 г. публични задължения за местни данъци и/или такса битови отпадъци;
· Отмяна на повишаването прага за регистрация от 100 хил. лв. на 166 хил. лв. от 01.01.2025 г. Мярката цели създаване на равнопоставени условия за извършване на бизнес; (бел. ред. - такова увеличение бе планирано до максимално допустимия праг от 166 хил. лв.)
· Еднократно деклариране на недекларирани доходи – 15% еднократен данък. Мярката цели еднократно деклариране и внасяне на дължими данъци за доходи, които не са декларирани за предходни отчетни периоди. Тази мярка не се прилага по отношение на доходи, свързани с престъпна дейност, корупция, пране на пари и финансиране на тероризъм;
· Мерки за намаляване дела на сивата икономика, за борба с данъчните измами, укриването на данъци и отклонението от данъчно облагане и др.
Без данък свръхпечалба за банките
Впечатление прави, че от проекта е отпаднала идеята за данък свръхпечалба за банките. Тя бе широко критикувана от всички експерти, включително и лично от гуверньора на БНБ Димитър Радев.
В същото време министерството предлага връщане на ДДС на единната ставка от 20% за ресторантьорите.
Що се отнася до разходите, те не изненадват и не консолидират нищо.
Разходни политики
Разчетите за разходите по проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2025 г. са изготвени въз основа на действащото законодателство, както и при отчитане на ефектите от отразяване на настъпилите промени в нормативни актове, влизащи в сила от 01.01.2025 г.
Впечатление прави, че планираното увеличение на заплатите в бюджетната сфера остава за повечето сектори, но пък отпадат огромна част от парите по капиталовите програми на общините.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни