Най-заможните купувачи в Москва все още имат богат избор, когато става въпрос за луксозни западни стоки, въпреки наложените от Запада санкции и решението на редица марки да напуснат руския пазар след началото на офанзивата в Украйна.

В ексклузивните търговски квартали на руската столица магазините търгуват с големи количества западни спортни автомобили, златни бижута и дизайнерски дрехи, коментира АФП, цитирана днес от бТВ.

Картината е далеч от твърденията на Запада, че санкциите му ще сринат руската икономика и ще я откъснат от външния свят, казва се още в журналистическия материал.

Съединените щати, Европейският съюз и Великобритания изрично забраниха износа на „луксозни стоки“ за Русия като част от своите пакети от санкции.

Няколко марки и групи също доброволно напуснаха пазара в началото на пълномащабната война - включително Chanel, Hermes, LVMH и Kering.

Почти три години по-късно обаче техните лога все още красят продукти по рафтовете на руските магазини в Москва - оживен мегаполис с около 13 млн. жители, който беше печеливш пазар за тях преди 2022 г.

Санкционирани стоки от всякакъв вид лесно се изнасят за Русия чрез посредници - държавите от Кавказ и Централна Азия.

Дори и вече да не продават директно на руските купувачи, много от западните луксозни марки са запазили помещенията си в центъра на Москва, очевидно с надеждата да ги отворят отново в бъдеще.

„Обявеното от тях напускане е чисто лицемерие“, категоричен е френски бизнесмен, който продава луксозни стоки в руската столица.

„Въпреки че магазините им са официално затворени, тези марки продължават да продават продуктите си на руснаците чрез „дилъри“, обясни той, говорейки под условие за анонимност.

Статистическите данни за износа показват огромен скок в търговията между западните държави и такива като Киргизстан, Казахстан и Азербайджан - бивши съветски републики, които имат тесни връзки с Москва.

„По един или друг начин всичко се внася“, казва Елена, 38-годишен маркетинг мениджър на дизайнер на луксозно бельо, която пазарува в центъра на Москва.

„Малко по-сложно е, но като цяло всички успяват да се сдобият с желаните продукти", заяви тя пред АФП.

Асистент по продажбите там разказва:

„Луксозните марки все още са тук. Както и редовните ни клиенти, търсенето не е намаляло".

На официалния си уебсайт и в приложението си Централният универсален универсален (ЦУМ) продава продукти на Prada, Yves Saint Laurent и Alexander McQueen - все марки, които на думи са напуснали Русия.

От ЦУМ твърдят, че цените му са „по-конкурентни, отколкото в Дубай“, който се превърна в процъфтяваща дестинация за почивка и пазаруване за богатите руснаци в условията на трудности при пътуването до Европа.

В Дубай продажбите на луксозни стоки се увеличиха, откакто Русия навлезе с войски в Украйна, казва още споменатият по-горе френски бизнесмен.

Руските търговци на дребно, които са откъснати от директния износ, са намерили креативни начини да се сдобият с продукти, търсени от техните клиенти.

Санкциите доведоха до възраждането на "купувачите" - термин, популяризиран в началото на 90-те години на миналия век от хора, които пътуват до Европа, за да донесат обратно куфари с луксозни стоки за клиентите си у дома.

В днешно време купувачите имат директни договори с големи бутици или търговски центрове, посочва Андрей, 52-годишен стилист, който има клиенти от висок клас.

Те приемат поръчки - от мебели и прибори за хранене до бижута, дрехи и кожи директно до представители в Милано, Париж и Лондон“, обяснява той.

Като се има предвид огромното търсене на луксозни западни стоки, богатите руснаци са сигурни, че западните марки сами ще се втурнат обратно, щом могат.

„Това е само въпрос на време“, твърди Андрей.