Годината е 2024, а литературният свят е свидетел на изненадващ феномен: „Бели нощи“, романтичната новела на Фьодор Достоевски от 1848 г., се превърна в най-продаваното заглавие от серията Penguin Classics във Великобритания. С над 50 000 продадени копия от януари насам, творбата изпревари традиционни фаворити като „Гордост и предразсъдъци“ на Джейн Остин и „1984“ на Джордж Оруел, пише Файненшъл таймс.
Това неочаквано постижение е плод на TikTok и неговата общност BookTok — младите читатели, които споделят литературни препоръки чрез кратки видеа. Според проучване от 2022 г., три пети от хората на възраст между 16 и 25 години откриват страстта си към четенето именно чрез тази платформа.
Достоевски: гласът на поколението Z?
"Бели нощи" изглежда съвършено подходяща за младата публика. Историята за самотния, социално непохватен герой, който среща загадъчна жена на мост в Санкт Петербург, кореспондира с изолираността и копнежите на „дигиталното поколение“. Героите на Достоевски изразяват противоречиви емоции и екзистенциална болка — нещо, което младите читатели намират за дълбоко лично.
Видеата за „Бели нощи“ в TikTok се радват на милиони гледания. Едно от тях, например, използва песента Strangers in the Night на Франк Синатра като фон и е събрало над 1.6 милиона гледания. Друг популярен клип показва как инфлуенсърът Джак Едуардс описва книгата като „едно от най-разтърсващите произведения за любовта, които съм чел“.
TikTok и маркетинговата стратегия на Penguin
Популярността на „Бели нощи“ не е само плод на алгоритмите. Издателството Penguin Classics инвестира в умна маркетингова стратегия, предлагайки книгата в два различни формата: достъпен малък формат на цена от 3 паунда и луксозно бяло издание за 10 паунда, идеално за социалните мрежи. През 2024 г. 86% от продажбите са на по-евтиното издание.
Успехът на „Бели нощи“ разкрива и по-широката тенденция: класиките стават все по-популярни сред младите. Продажбите на „Братя Карамазови“ и „Престъпление и наказание“ също се утроиха от 2020 г. насам.
Както пише Файненшъл таймс, тази модерна версия на класическото определение на Итало Калвино за „книга, която никога не спира да ни говори“, подчертава как литературата успява да преминава през поколенията, адаптирайки се към новите медии.
***
Този материал е написан с помощта на изкуствен интелект под контрола и редакцията на поне двама журналисти от Клуб Z. Материалът е част от проекта "От мястото на събитието предава AI".
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни