Петролните фючърси задълбочават възходящото си ценово движение в началото на търговията в понеделник, достигайки най-високи нива от август 2024 г. насам на фона на опасения относно потенциални прекъсвания на доставките, произтичащи от новите широкообхватни санкции на САЩ срещу петролния сектор на Русия, съобщава националното радио. 

Към 09.00 часа българско време фючърсите на петрол Брент се повишават с 1,6% над 81 долара за барел, докато фючърсите на американския лек суров петрол WTI поскъпват с 1,66% към 77,80 долара за барел. В началото на търговията в понеделник фючърсите на петрол Брент дори поскъпнаха към 81,46 долара за барел, а тези на американския лек суров петрол WTI - към 78,29 долара за барел - най-високите ценови нива на водещите петролни фючърси от август 2024 г. насам.

В петък САЩ наложиха някои от най-суровите санкции досега срещу руската петролна индустрия, насочени срещу двата най-големи петролни износителя ("Газпром Нефт" и "Сургутнефтегаз"), като същевременно бяха санкционирани и на 180 кораба и повече от 150 танкера. Великобритания също наложи нови петролни санкции срещу Русия.

Очаква се тези ограничения да засегнат сериозно способността на Русия да доставя петрол на ключови пазари като Китай и Индия, принуждавайки тези държави да търсят алтернативни доставки от Близкия изток, Африка и Америка, което би довело до поскъпване на важната енергийна суровина.

Много от танкерите, посочени в последните санкции, бяха използвани за превоз на петрол до Индия и Китай, тъй като предишните санкции на Запада и таванът на цените, наложен от страните от Групата на седемте през 2022 г., изместиха търговията с руски петрол от Европа към Азия. Някои от санкционираните корабите превозваха и петрол от Иран, който също се намира под санкции.

Американската инвестиционна банка Goldman Sachs прогнозира, че наложените от САЩ и от Великобритания нови санкции могат да повишават петролните цени към и над 85 долара за барел. Инвестиционната банка изчислява, че корабите, засегнати от новите санкции, са превозвали 1,7 милиона барела петрол на ден през 2024 г., което представлява 25% от износа на Русия - предимно на суров петрол.

Въпреки че санкциите могат да повишат цените на петрола, Goldman Sachs запази основния си сценарий непроменен, като прогнозира, че цените на суровия петрол Брент ще варират между 70 и 85 долара за барел тази година.

Цените обаче могат да достигнат 90 долара за барел, ако спадът на добива в Русия съвпадне с намаляване на петролното производство в Иран, казаха още от банката.

Анализатори на банката JPMorgan пък отбелязаха, че Русия има известна възможност за маневриране въпреки новите санкции, но в крайна сметка ще трябва да придобие несанкционирани танкери или да предлага суров петрол на или под наложения от Запада ценови таван 60 долара за барел, за да използва западните застраховки.

Азиатският смут 

Междувременно санкциите създадоха и огромен смут сред азиатските рафинерии, които не са сигурни как ще се справят с проблема. Става дума най-вече за Китай и Индия. Двете страни са основните бенефициенти на по-ниските цени на руския суров петрол след началото на войната на Москва в Украйна в края на февруари 2022 г., работейки около западния ценови таван от 60 долара за барел, предназначено да ограничи средствата, постъпващи обратно към Москва. Но увеличаването на наказателните мерки чрез набор от санкции, насочени към производители, застрахователи и плавателни съдове, хвърли в безпорядък тази търговия, отбелязва агенцията.

Независимите рафинерии в китайската провинция Шандун - може би най-ентусиазираните купувачи на руски петрол, проведоха спешни срещи през уикенда, за да се опитат да решат дали все още могат да приемат доставките на суровия петрол, който вече е на път, когато санкциите бяха обявени, отбелязаха търговци.

В Индия, която разчита на Русия за около една трета от своя внос на петрол, рафинериите бяха оставени да тълкуват последствията от покупките си на суров петрол "Уралс", изучавайки документите със своите юридически екипи. Представители на рафинерията казаха, че се подготвят за голямо прекъсване на вноса, което може да продължи между три и шест месеца.