София ще стане единствената европейска столица с нощен транспорт само два дни в седмицата, само по две линии, реши днес след ожесточен дебат Столичният общински съвет. Предложението на Карлос Контрера (ВМРО) и Ваня Григорова (БСП) бе подкрепено от същата коалиция, която успешно прие правителство в парламента - ГЕРБ-СДС, БСП и ИТН.

Линиите N3 и N4 се прекратяват напълно, а N1 и N2 ще работят само в петък и събота. Според вносителите пътникопотокът по тези линии не оправдава ползването на 8 автобуса и 8 шофьори всяка нощ, за да прибират по-евтино столичани, които се прибират в малките часове на денонощието. 

ГЕРБ-СДС и партньорите им: Натовареността е ниска - 10-12 души на курс

Основната теза на ГЕРБ-СДС, ВМРО и БСП е че нощният транспорт не е достатъчно ефективен, а натоварва и без това претоварената транспортна система на София.

"Нека не правим внушения – никой не спира нощния транспорт, а го оптимизираме", обяви Антон Хекимян. "Две линии ще продължат да работят в дните, в които са най-натоварени – петък и събота. В делничните дни натовареността е изключително ниска – 10-12 души на курс."

Не стана ясно откъде идват тези данни за "10-12 души на курс".

Хекимян използва случая, за да нападне Борис Бонев от „Спаси София“, който подкрепяше запазването на нощния транспорт:

"Г-н Бонев винаги изкарва себе си в центъра на дебатите. Вие говорите за нощния транспорт, докато София беше в отровен балон заради замърсяването. Защо измествате темата? Колко хора засяга нощният транспорт, и колко – въздухът?"

Единият от вносителите - Карлос Контрера от ВМРО, от години гласуващ с ГЕРБ, също защити "оптимизацията", като определи сегашната система като "зле конструирана".

"Маршрутите не покриват ключови точки. Очакваният „уау ефект“ не се случи. Среднодневната натовареност е 71 пътници по линия N3 – това не е пътникопоток, който оправдава разходите.“

Контрера изказа и тезата, че само за контрольори по тези линии се плаща над половин милион годишно.

"Само за контрольорите по тези линии Столичен автотранспорт плаща около 527 000 лв. годишно, а общите разходи надхвърлят 1,5 млн. лв.“

Според него с нощния транспорт за миналата година са осъществени "само" 167 хил. пътувания. 

"N3 - среднодневно натоварване - 71 души средно на вечер за ноември, 70 за октомври, 55 за септември... мога да продължа с числата. Това какво означава? Че този огромен пътникопоток по линия N3 не се случва."

Ваня Григорова (БСП) нарече нощния транспорт „недоносеното дете“ на „Спаси София“.

"Категорично невярно е твърдението, че нощният транспорт е масово използван. Тези, които настояват за запазването му, представят снимки и данни, които манипулират реалността", обяви тя.

ПП-ДБ-СС: Лобирате за такситата, защо в Бургас не спирате нощния транспорт?

Симеон Ставрев от ПП-ДБ-СС първи се противопостави на предложението, като даде пример с Бургас:

"В Бургас, град десет пъти по-малък от София, има нощен транспорт, който работи седем дни в седмицата с четири курса на вечер. Защо там това е възможно, а в София, с много по-голям бюджет, се предлагат съкращения? Ще предложите ли на вашия кмет там да го премахне?"

Той подчерта, че нощният транспорт обслужва ключови работещи:

"Знаете ли колко хора разчитат на него? Това са хора, които работят нощем – пекат хляб, почистват, обслужват. Вие им отнемате възможността да стигнат до работа."

Лидерът на групата и на "Спаси София" Борис Бонев обвини ГЕРБ в лобизъм в полза на таксиметровите компании:

"Г-н Вучев и г-н Хекимян говорят за оптимизация, но на практика ликвидират нощния транспорт. Кой има полза от това? Таксиметровите компании, разбира се. Това е политика в полза на частни интереси, а не на гражданите", отбеляза той. "Имайте уважение към хората, които работят нощем. Те правят живота ви по-лесен. Вместо да ги подкрепим, ги наказваме."

Бонев изтъкна, че градският транспорт навсякъде по света не е на печалба и е дотиран с обществени средства.

Зографски пък оспори твърденията за ниска натовареност, освен за линия N3:

"Линия N3 може да е най-слабо натоварена, но свързва квартали с по-непривилегировани хора, като Овча купел, Подуяне, Сухата река с центъра. Това прави огромна разлика за живеещите там.“

Според него данните на Контрера са неверни - като призна, че от ПП-ДБ-СС още чакат официални данни:

"Твърдението за 527 000 лв. разходи за контрольори е невярно. Те са част от общите разходи за километър пробег и не са допълнителна тежест", отбеляза той. "160 хиляди пътувания на година прави 500 на нощ, с голяма тендентция за увеличаване."

Това бе и един от доводите на ПП-ДБ-СС - че макар нощният транспорт да не е максимално ефективен, има тенденция все повече хора да го ползват.

Зографски представи и няколко от близо 400 становища на граждани, които са против махането на нощния транспорт - Григорова пък го контрира, че има хиляди, които протестират срещу проблемите на дневния. И изказа съмнението, че сигналите вероятно са идентични. Не стана ясно как 8 шофьори през нощта ще компенсират общо 1100 претоварени водачи на автобуси през деня.

Христо Копаранов отбеляза, че определението "недоносено бебе" за нощния градския транспорт е отговорност на ГЕРБ-СДС - тъй като първоначалния проект на "Спаси София" беше за 7 нощни линии, не само 4.

Обидена, Григорова изведе последен бисер за финал на дебата:

"Вие твърдите, че нашите аргументи са икономически. В нито един момент не съм казала, че нощният транспорт трябва да бъде спрян, защото не е ефективен икономически, а поради пътникопотока, който обсужва."

В крайна сметка аргументите нямаха значение - мнозинството на ГЕРБ-СДС, БСП и ИТН прие доклада.