Бойкотът на магазини в Хърватия заради високите цени все повече върви към перманентен.

Хърватската потребителска платформа "Ало, инспекторе" обяви нов общ бойкот на всички стоки и услуги в петък, 7 февруари, а от събота - едноседмичен бойкот на една търговска верига, която ще бъде обявена по-късно, предаде ХИНА, цитирана от БТА.

Решението коя верига да бъде бойкотирана от потребителите за една седмица ще бъде взето на базата на анкета, публикувана в сайта на платформата.

"В полунощ ще затворим анкетата и ще обявим през нощта коя верига ще бъде обект на едноседмичен бойкот", посочи Йосип Келемен, председател на платформата. "Всички вериги ще бъдат бойкотирани в някакъв момент, но една от тях трябва да бъде първа", добави той.

Келемен посочи още, че потребителите в Сърбия, Босна и Херцеговина и Северна Македония ще се присъединят към бойкота отново, като Косово също ще участва.

Седмичният бойкот на три големи търговски вериги, както и на три продукта - газирани напитки, бутилирана вода и перилни препарати, вече завърши.

Миналата седмица хърватското правителство реши да въведе мерки за пряк контрол върху цените на определени продукти и категории в търговията на дребно, като определи списък от 70 продукта с ограничени цени. Тази мярка има за цел да помогне за защитата на гражданите от високите цени в магазините. Решението ще влезе в сила в петък, 7 февруари.

Гърция

Инициативата за бойкот на магазините в определен ден, която започна от Хърватия и се разпространи в редица страни на Балканите, достигна и до Гърция, където организация на потребителите призова гражданите да се въздържат от покупки на 19 февруари в знак на протест срещу цените, съобщават гръцки медии.

Гръцката Обща федерация на потребителите ИНКА призова гражданите да бойкотират магазините на 19 февруари и да не похарчат „нито едно евро“ през този ден, съобщи информационният портал „Нюз 24/7“. 

Организацията призовава потребителите „ако е възможно“ да не платят „нито едно евро на банки, на държавата, за вода, ток, телефони, горива, в супермаркети, кафенета, ресторанти, пазари, електронни магазини“ и други. „Стига вече подигравка, измама, спекула и печалбарство във вреда на гражданите потребители“, пишат организаторите на протеста.

От друга страна проучване на Института за изследване на търговията на дребно с потребителски стоки, цитирано от портала in.gr, показва, че цените в гръцките супермаркети през януари 2025 г. са останали почти непроменени в сравнение с януари 2024 г.

Инфлацията в търговските вериги е била в порядъка на 0,09 процента през януари, като поскъпването на едни продукти се е компенсирало от поевтиняването на други.

Съществено поскъпване се отбелязва в определени категории като какаовите продукти и кафето, както и при суровото месо. Какаото и кафето са повлияни от световната търговска конюнктура, докато месото е засегнато от намаляването на добитъка в резултат на различните заболявания, които засегнаха животновъдството в Гърция през последната година. Шоколадовите и захарните изделия за година са поскъпнали с 8,89 процента, а суровото месо – с 3,05 процента.

Поскъпването на тези продукти обаче се компенсира от спада на цените в други категории, показва проучването. Почистващите препарати са поевтинели с 9,36 процента, бебешките и детските храни – с 4,42 процента, колбасите – с 2,76 процента.

Румъния

Калин Джорджеску, крайнодесният независим кандидат за президент на Румъния, призова румънците на 10 февруари да купуват само румънски стоки. Това става ясно от негов видеоклип в официалния му профил в социалната мрежа Фейсбук. Той е публикуван под мотото “Румънците правят пазара. Единство, солидарност и достойнство на 10 февруари за Румъния”. 

“Неприемливо е да гледаме такова повишение на цените и в същото време да има замразяване или намаляване на пенсиите и заплатите. Мисля, че народът е този, който трябва да определя пазара. Има нужда ние, народът, чрез нашите решения, да регулираме цените, както на пазара на хранително-вкусовата промишленост, така и на енергийния пазар, пазара на труда, а защо не и фармацевтичния пазар”, казва Джорджеску във видеообръщението. 

Той призовава румънците на 10 февруари да бъдат солидарни с румънските производители и определя акцията като “благороден жест, а не бойкот на големите вериги магазини”. 

“На 10 февруари ви призовавам да пазарувате от малки магазини, бакалии, пазари, а в големите градове избирайте квартални магазини. Ако не можете да избегнете големите мултинациолани вериги, напълнете поне половината от кошницата си с румънски продукти - плодове, зеленчуци, мляко, месо. Всичко, което е с етикет “произведено в Румъния”, отбелязва още Калин Джорджеску.

В края на видеоклипа той моли собствениците на малките магазини и местните производители да покажат, че са част от инициативата, като сложат пред щандовете и търговските обекти знамето на Румъния или снимка с него.