
Американското министерство на правосъдието (DOJ) продължава съдебната си битка срещу Google с искане за радикална мярка: продажба на уеб браузъра Chrome. Делото, в което федерален съдия Амит Мехта вече постанови, че Google е монополист в онлайн търсенето, навлезе тази седмица във фазата за предлагане на наказателни мерки (remedies phase) във Вашингтон.

Chrome, с над 4 милиарда потребители и 66% пазарен дял, според DOJ е „ключов канал за разпространение“ на търсачката на Google, чрез който компанията поддържа господстващото си положение. Именно затова агенцията настоява за отделянето му от корпорацията.
Притесненията за бъдещето на империята на Google не свършват с Chrome. Само преди седмици друг съдебен състав в САЩ постанови, че компанията е изградена и поддържа незаконен монопол и в онлайн рекламата – вторият й най-голям бизнес сегмент. Очаква се и там да бъдат предложени драстични рестрикции, включително раздяла с рекламната платформа Google Ad Manager.
OpenAI: „Да, бихме купили Chrome“
Един от основните свидетели на DOJ тази седмица беше Ник Търли, продуктов ръководител в OpenAI – компанията зад ChatGPT. Той потвърди, че организацията му би проявила интерес към закупуването на Chrome, ако Google бъде принудена да го продаде.
„Да, бихме проявили интерес, както и много други компании“, заяви той под клетва.
Още през 2023 г. OpenAI е предложила партньорство на Google с цел подобряване на ChatGPT чрез интегриране на Google Search, но офертата е била отхвърлена. Междувременно компанията вече използва Bing като източник на търсене, но по думите на Търли „има значителни проблеми с качеството“ при доставчика – почти сигурно визирайки Microsoft.
"Вярваме, че с множество партньори, и особено с API на Google, бихме могли да предложим по-добър продукт на потребителите", се казва в имейл на OpenAI до Google, който беше разкрит по време на делото.
Google е отхвърлила предложението с аргумента, че това би накърнило лидерската ѝ позиция в търсенето. В момента OpenAI няма никакво партньорство с Google, потвърди Търли.

Ако OpenAI успее да придобие Chrome, той ще бъде трансформиран в AI браузър с дълбока интеграция на ChatGPT и други продукти на компанията.
Интересът на OpenAI към уеб браузър не е нов. Още през ноември 2024 г. се появиха информации, че компанията разработва собствен браузър, базиран на Chromium, с вградена ChatGPT функционалност. През последната година тя привлече в екипа си двама от основателите на Chrome – Бен Гуджър и Дарин Фишър – ключов знак, че подготовката върви с пълна сила.
Yahoo също влиза в играта – с амбиции и прототип
Сериозен интерес към Chrome демонстрира и Yahoo. Оказа се, че компанията тайно разработва собствен браузър от лятото на 2024 г. и е готова да плати „десетки милиарди долари“ за придобиването на Chrome, ако сделката стане възможна.
Брайън Провост, генерален мениджър на Yahoo Search, заяви в показания пред съда:
„Chrome е може би най-важният стратегически играч в интернет.“
Той подчерта, че 60% от търсенията се извършват през браузър, най-често директно от адресната лента – факт, който обяснява защо Yahoo търси път към собствен браузър. Разработката на нов такъв би отнела между 6 и 9 месеца, докато придобиването на Chrome би осигурило незабавен достъп до мащабна потребителска база и би могло да повиши пазарния дял на Yahoo от 3% до двуцифрено ниво.

Финансирането за подобна сделка би било осигурено от собственика на Yahoo – Apollo Global Management. Интересен щрих: Apollo притежава и марката Netscape – легендарен браузър от 90-те, централна фигура в предходен антитръстов процес срещу Microsoft. Провост обаче уточни, че Netscape вече не е активен играч на пазара.
OpenAI и Yahoo не са единствените участници в надпреварата. Представители на търсачката Perplexity също свидетелстваха, че са заинтересовани от закупуване на Chrome. Единственият, който призна, че не може да си позволи подобна покупка, беше главният изпълнителен директор на DuckDuckGo.
Какво означава всичко това?
Потенциалната продажба на Chrome би представлявала едно от най-драстичните антитръстови действия в технологичната история. Възможността емблематичният браузър да попадне в ръцете на OpenAI или Yahoo би пренаредила баланса в световното интернет пространство, особено ако бъде интегриран с AI системи или се използва за агресивна промяна в алгоритмите за търсене.
Съдбата на Chrome ще се реши от съдия Амит Мехта – вероятно до края на годината.
---
Този материал е написан с помощта на изкуствен интелект под контрола и редакцията на поне двама журналисти от Клуб Z. Материалът е част от проекта "От мястото на събитието предава AI".

Още по темата
- Световната банка сериозно понижи прогнозата за растежа на България до 1,6%
- Стоп на небостъргача: главната архитектка отказа строежа на 215-метровата сграда до "Парадайс"
- Имплант обещава нова епоха в мъжката контрацепция: ефективност поне две години без хормони
- Сарафов и Митов - в един ден с коментари за смъртоносните катастрофи
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни