
Ново метро на стойност 1 милиард британски лири е напът да направи истинска революция в Уелс - новият железопътен проект в сърцето на Обединеното кралство се очаква да промени радикално мобилността в Южен Уелс.
Наречен "Уелш Тюб" (Welsh Tube), той представлява нова метро мрежа, която обещава да революционизира обществения транспорт в района до 2026 г., пише италианското издание "Мъни", цитирано от БТА. Със 105 мили (около 170 км) разширение, 36 трамвайни влака и честота на движение до един влак на всеки пет минути този амбициозен план не само ще свърже Кардиф с други ключови градове в региона, но и ще предложи бърза, устойчива и модерна алтернатива на личния автомобил.
Проектът, който се подкрепя от правителството на Уелс и се разработва повече от десет години, е част от по-широка визия за иновации в транспорта в цяла Европа. Освен че представлява огромна инвестиция в инфраструктурата, новото метро в Уелс има за цел да подобри качеството на живот на пътуващите, да понижи въглеродните емисии и да намали задръстванията в градовете. Но това не е всичко.
Пускането на метрото представлява един от най-големите инфраструктурни проекти, осъществявани някога в Уелс. С приблизителен бюджет от над 1 милиард британски лири, равняващи се на приблизително 1,15 милиарда евро, планът е да се създаде модерна, обширна железопътна мрежа, която да свързва Кардиф с големи градски центрове в Южен Уелс като Мърдър Тидфил, Абърдеър, Римни, Трехербърт и Коритон. Общо шест линии ще бъдат покрити от 36 модерни влака, които ще могат да се движат на всеки пет минути по основните маршрути.
Едно от основните предимства на проекта е способността му да гарантира редовна и точна услуга. Мрежата, макар и вдъхновена от класическото метро, ще функционира предимно надземно, като ще има само няколко кратки участъка в тунели. По своята концепция и функционалност системата много наподобява лондонското метро, като съчетава чести влакове с интегрирано издаване на билети и модерна инфраструктура.
Уелското метро: устойчивост и нов модел на мобилност
В допълнение към икономическото и инфраструктурното въздействие проектът "Уелш Тюб" е силно фокусиран върху екологичната устойчивост. Новата транспортна система е проектирана така, че да намали забележимо задръстванията по пътищата, да понижи въглеродните емисии и да предложи екологична алтернатива на използването на лични автомобили. В основата на проекта е по-екологичен подход към мобилността, с електрически влакове, опростен достъп чрез безконтактно плащане.
Въвеждането на система за плащане, подобна на лондонската "Ойстър кард" (Oyster Card) се очаква да насърчи използването на обществения транспорт дори сред тези, които обикновено предпочитат автомобила.
По плана за свързване на Кардиф с Южен Уелс се работи от 2013 г., но той буди някои противоречиви мнения, пише британското издание "Метро"
Отрицателните реакции се дължат главно на разделението на Северен Уелс и Южен Уелс и факта, че новата влакова система обслужва само Юга.
"Фантастична идея и въвежда Уелс в 21 век. Все пак бих искал да видя изцяло уелска влакова линия, свързваща северната част на страната, центъра и Юга", казва Матю Уилям Уинсън.
Пътуването с влак от Южен Уелс до Северен Уелс сега налага да се мине през Англия.
За Стивън Ийлс "Уелш Тюб" е "брилянтна идея" и "отлично използване на финансовите средства".
"Бях много впечатлен от това колко ефективно се изпълнява този огромен инфраструктурен проект. Всеки, който е свързан с него, трябва да се гордее. Най-накрая Уелс ще има система за обществен транспорт, с която да се гордее", казва той.
"Уелш Тюб" обаче не е изолиран случай. В цяла Европа железопътният транспорт преживява ренесанс. Проекти като бъдещата високоскоростна линия Лондон-Париж или революционния проект "Старлайн" (Starline) - 22 000 км железопътна мрежа, свързваща над 400 европейски града, свидетелстват за желанието на Стария континент да инвестира в транспортни алтернативи на полетите на къси разстояния. Тези проекти, които могат да намалят емисиите с до 95 на сто, представляват "зеленото" лице на европейската мобилност на бъдещето.
Още по темата
- Пропадна част от локалното платно на бул. “Цариградско шосе“ при копаенето за метрото
- С криене по стаите, полиция и без мотиви: все пак махнаха Стоян Братоев
- ГЕРБ, БСП и ИТН пак ще махат инж. Братоев, обявиха Бонев и Терзиев
- С извънреден труд и бонуси - заплатите в столичния градски транспорт са до 4600 лв.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни