ДИЛЯНА ДИМИТРОВА

Димитър Митовски и Димитър Гочев скоро може би ще спрат да снимат филми. Няма да могат да го правят с пари на държавата – защото Националният филмов център си иска обратно парите, отпуснати им за четири филма. Няма да могат вероятно и с банкови кредити – защото обслужват многомилионен заем от „Булбанк“. Трудно ще им бъде да наемат актьори и технически екип – защото дължат хиляди левове неизплатени хонорари. Ще изпитат затруднения и с техниката – защото е заложена в „Булбанк“. Като продуценти ще се завърнат в киното единствено с чудо.  

902 хил. лв. се налага да върне продуцентска къща „Камера“ на Димитър Митовски, Димитър Гочев и Росен Цанков, съобщи пред „Площад Славейков“ и.д. директорът на Националния филмов център Павел Васев. Парите са били преведени за четири филмови проекта, за които „Камера“ са спечелили конкурс от НФЦ – „Люси“, „Червено злато“, „Салтомортале“ и „Бодливото свинче“, но заради неизрядни документи Филмовият център е поискал обратно парите. Ако не ги върнат, държавата ще си ги поиска по съответния ред, обясни Васев.

Директорът на НФЦ е подготвил списък с нередовните продуценти, който е окачен на видно място във фоайето на институцията – за да може всеки кинаджия да го види. 33 филмови продукции трябва да върнат общо 1,5 млн. лв. на Националния филмов център, от тях 902 хил. лв. дължи „Камера“.

На всички нередовни контрагенти на НФЦ са пуснати известия за предстоящото спиране на финансите за проектите им, на някои са пратени и нотариални покани. Васев очаква министърът на културата да подпише наказателно постановление за нередовните продуценти да бъде преустановен достъпът им до конкурси и до финансиране от НФЦ за 3 години. Давност няма.

Нито едно наказателно постановление не е издавал досега министърът на културата за незаснети филми, за които държавата е отпускала средства. Това скоро ще промени, защото и.д. директорът на Националния филмов център Павел Васев се е заел да направи и корекции в Закона за филмовата индустрия.

„При неизпълнение на подписаните с Филмовия център договори, ще завеждаме дела. НФЦ не е ревизор, той не е и съдник – а само функция на държавата. Откакто аз съм в този Център, имаме пет или 6 филма, на които се извършва ревизия. Има и дела, които са заведени – едното е срещу „Камера“, за четири филма“, обясни Павел Васев.

Срещу Националния филмов център междувременно е пусната частна жалба в съда от Димитър Гочев, който оспорва заповедта за спирането на парите за филмовите проекти на „Камера“. Жалбите обаче са получили отказ за разглеждане от магистратите.

Преди да се стигне до спирането на парите, Димитър Митовски е имал среща с Павел Васев, след която от „Камера“ са се опитали да коригират нередностите в документите на филмите си. Занесли отчет за изразходваните дотук средства за „Люси“, за да прехвърлят останалата част от заснемането на филма на друг продуцент, но отчетът не бил заверен от счетоводител – затова бил върнат от НФЦ.

„Нещата отиват към изискване на дължимите суми – 902 хил. лв. Най-голяма е сумата за филма „Люси“, тя е 500 хил. лв. Били са им преведени и разходвани, но сега трябва да ги върнат. Ако не го направят, следва формула за събирането на тези средства. Това са публични неща, в Националния филмов център няма един ред, който да не може да бъде публикуван. За всичко това съм информирал Националния съвет за кино и Министерството на културата“, обясни Васев. 

Миналото лято актрисата Искра Донова за първи път разкри, че в продуцентска къща „Камера“ изпитва тежки финансови затруднения. Донова обяви, че десетки нейни колеги, както и много други служители от техническия екип на телевизионните продукции на Димитър Митовски, очакват с месеци да им бъдат изплатени хонорарите за сериалите „Революция Z“ и „Фамилията“. Впоследствие на нея са й били платени парите, но мнозина от останалите и до ден-днешен си чакат хонорарите. Случи се дори куриоз – съдия-изпълнител звъня на телефона на „Площад Славейков“, за да търси продуцентите, тъй като на адреса на офиса им не открили никого.

„Бях на среща с ръководството на БНТ и Вяра Анкова, присъстваше и юристката на телевизията – казаха ми, че при тях не е постъпило дори едно писмо срещу Митовски, че по сериали на „Камера“ има неизплатени хонорари. При тях има отчети от „Камера“, че всички хонорари са изплатени“, каза Павел Васев.

Малко по-късно стана ясно, че „Булбанк“ са описали автомобилите им, камери, хладилници… и дори правата върху филма „Мисия Лондон“.

На 3 декември 2014 година между „Камера” ООД (представлявано от управителя Димитър Гочев) и „Уникредит Булбанк” АД е сключен договор за особен залог на търговско предприятие. Фирмата на Гочев и Митовски е заложила цялото си настоящо и бъдещо имущество, за да обезпечи свои предишни кредити, включително всички бъдещи вземания, търговски марки, движими и недвижими вещи и „плодовете“ от тях, материални и нематериални права. Заложени са два големи недвижими имота. Първият, с площ 23 427 квадратни метра, е в село Равно поле, община Елин Пелин. Той е отреден за студиен комплекс за тв и филмово производство (на това място съдружниците възнамеряваха да създадат нов Киноцентър, където да се снимат около 10-15 филма годишно, предимно чуждестранни продукции – бел. ред.). Вторият имот с площ 15 611 кв. метра също е в Равно поле, но за разлика от първия е отреден за жилищно застрояване и граничи с парцела на студийния комплекс.

По силата на този договор „Камера“ се задължава постоянно да поддържа обща отчетна стойност на активите си в размер на около 6,2 млн. лв. А имуществото на фирмата е оценено на 8,5 млн. лв. Към документа е приложен подробен опис на заложените имоти, трафопостове, автомобили, снимачен павилион, камери, телевизори, обективи, ксерокси, компютри, фотоапарати, прожектори, стойки, мобилни телефони, климатици, пералня, шкафове, мека мебел, хладилници…

Силно се надяваме всички тези липси да не сложат точка на кариерата на Димитър Митовски, заснел най-успешния български филм след промените – „Мисия Лондон“. Но като че ли няма човек на изкуството у нас, който да дължи толкова много пари като Митовски и неговите съдружници Димитър Гочев и Росен Цанков. Няма и друго място в България, в което всички институции да си затварят услужливо очите, че съществува такъв случай, че да го оставят и без последствия. Една Искра Донова и един Павел Васев не стигат.

Площад Славейков