Широко разпространено е мнението, че в България моловете сигурно са най-много на глава от населението в света, но дали собствениците на тези колоси са на печалба и колко е тя? Какво ли е да си собственик на мол и как върви този бизнес в България?

Според отчетите в Търговския регистър картинката е доста разноцветна. Някои печелят, други губят, трети вече ги няма.

Скорошният пример е със старозагорския "Парк мол Стара Загора", който на 29 май подаде молба за откриване на производство по несъстоятелност. Едноименното дружество, което е негов собственик, е получател на банков кредин от Уникредит Булбанк в размер на 24,4 млн. евро през май 2009 г. Но понеже не можеше да го обслужва, през септември м.г. банката разпродаде почти всички негови активи.

Столичният "Сердика Център", води по финансови резултати за миналата година. Но за резултата му принос имат и приходите от наем на административната сграда, а не само на търговските обекти.

При по-новата вълна от молове счетоводните данни не са толкова добри и това е естествено - инвестициите в тях започнаха в период, когато цените на имотите и съответно наемите, бяха доста по-високи, отколкото са сега. Бъдещето е пред тях.

Ето и справка за приходите и печалбите на най-големите търговски комплекси за 2014 г. В списъка не са включени тези, които са започнали дейността си през м.г., както и Paradise Center, Bulgaria Mall, Sofia City Center и други, които още не са представили отчети за 2014 г. Варненският "Мол Варна" прави впечатление с огромната си загуба, която в отчета му е обяснена с "изплащане на главница на заема".