"БДЖ е в много критично положение и като дългове към кредиторите, и като експлоатация, а мениджмънтът не прави достатъчно за работата на пътническите превози"
Това заяви министърът на транспорта в служебния кабинет Христо Алексиев пред журналисти днес. Той обвини мениджмънта на държавните железници, че е направено нищо за оздравяването на дружеството и настоя да му бъдат представени краткосрочни и дългосрочни мерки за осигуряване на графика на вдижение през 2017 г. Алексиев предупреди, че БДЖ "Пътнически превози" не е в състояние да изпълни графика си за движение за годината поради липса на мотриси и локомотиви. .
Министърът прогнозира още, че идеята на предишното ръководство на транспортното министерство - с парите от концесията на летище "София" да се финансират железниците, може да се окаже нереалистична. По думите му "не може да се лежи на тази кълка", тъй като е твърде вероятно БДЖ да трябва да бъде обявено в несъстоятелност преди финализирането на концесията на столичния аеропорт.
"Никакви мерки не са предприети, за да може проблемът да бъде решен. Няма нито една процедура за ремонт на мотриси, за наем на локомотиви и мотриси", заяви министърът и цитира справка, според която националният жп превозвач е платил близо 1 млн. лв. през 2016 г. за превозване на свои пътници с автобуси.
Алексиев не отговори конкретно на въпрос дали предстоят смени и уволнения в мениджмънта на БДЖ заради състоянието на дружеството. Обяви се против реваншизмът, но намекна, че може и да има промени, ако за поста на някой, който не си е вършил работата се намери друг човек - по-добър.
Министърът на транспорта каза още, че сред краткосрочните мерки за спасяване на БДЖ може да е наемането на локомотиви за осигуряване на пътническите влакове от държавния жп карго превозвач "БДЖ Товарни превози", въпреки че и това дружество изпитва недостиг на локомотиви, а и пазарният му дял се свива.
Министър Алексиев, който преди да поеме поста в служебния кабинет бе директор на държавното дружество НКЖИ, обяви още, че до края на март трябва да тръгнат търговете за три големи жп проекта, финансирани от Брюксел, на обща стойност е 700 млн. лева. Ако реализацията не започне навреме, има риск да бъдат загубени европарите.
Алексиев е прекратил рамково споразумение с два консорциума за ремонт на жп трасетата. По думите му не е редно само две фирми да работят по жп инфраструктурата и в бъдеще всички ремонти ще се възлагат с открити процедури.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни