Едно е да се бориш със сергиите в Слънчев бряг, друго с платформи като AirBnB.com. Но българската министърка на туризма Николина Ангелкова е амбициозна жена, а и със сигурност целият хотелиерски бизнес я крепи. На пресконференция, на която Сърбия се представи като туристическа дестинация на изложение у нас, Ангелкова съобщи, че ще предложи законодателство, което да регулира такъв тип услуги.
Туристическа услуга ли е предоставянето на апартамент/жилище в платформата Airnb.com или подобни й или просто отдавате жилищния имот под наем за краткосрочен период, без да предлагате храна, транспортни услуги, развлечения, каквито са хотелските услуги? На този въпрос трябва първо да отговори Ангелкова, преди да бърза с регулацията на услугите, които предлага споделената икономика. По думите й, били "в сивия сектор". По-вероятната причина е, че подбиват интересите на хотелиерите.
"Всеки, докато не нарушава законите на правосъдието, може да преследва собствените си интереси според собственото си разбиране и с труда и капитала си да конкурира труда и капитала на всяко друго лице."
Ангелкова разви идеята си. Става въпрос за законодателство, което да изисква туристическите интернет платформи да проверяват дали обектите, регистрирани при тях, реално са регистрирани в съответните държави. За да може платформите да рекламират само тези места за настаняване, "регистрирани според изискванията на съответното национално законодателство".
Стоп. Какво правя аз с имота си, който е частна собственост, си е моя работа и не касае държава, стига да си плащам данъците от приходите, които получавам от него. Аз мога:
а/ да го предоставям безплатно за нощувки на хора, които са ми приятели, близки, познати, непознати или просто защото са ми симпатични.
Но всичко изброено дотук е в обхвата на дейностите на НАП и по никой начин не касае Министерството на туризма и неговата министърка. Преди да реши да отвее платформите като AirBnB.com е добре Ангелкова да представи сериозно проучване какви приходи от нощувки са осигурени оттам - и не по бакалски сметки на министерството, моля.
Целта на Брюксел е да накара платформи като Airnb.com да си плащат данъците, а Ангелкова иска да извади от пазара едноличните собственици на недвижими имоти, които искат да печелят от тях и подбиват цените на хотелските услуги.
Впрочем, ограничения и регулации срещу платформата, появила се през 2008 г. и, според FT, "революционизирала начина, по който хората пътуват". The Financial Times отбеляза две тенденции - бързината, с която онлайн платформи като Airnb.com нарушават правилата на търговията с туризъм и бавните темпове, с които регулаторите в съответните държави наваксват.
Свиквайте, това е новата икономика. Във Франция са гневни, че платформата, създадена в Сан Франциско и с европейско "гише" в Ирландия, плаща твърде малко данъци. Добре, намерете начин да го правят. Но в същото време платформата е генерирала приходи от близо 6.5 млрд. евро във френската икономика и това съвсем не е пренебрежимо малко.
Само в една голяма интернет платформа има над 10 000 регистрирани места за настаняване от България, докато в официалния туристически регистър те са 6144, обяви Ангелкова, която казва, че на европейско ниво тази разлика е в пъти по-голяма.
Най-добре министър Ангелкова да фокусира усилия върху качеството на туристическия продукт, предлаган в България, върху масово предлаганата нискокачествена храна, ниско ниво на туристическия персонал - като цяло, върху търгашеството с ученическите екскурзии, въпреки променената отчасти наредба. За плащането на данъци върху генерираните от платформите приходи да му мисли министър Горанов.
Предимствата на платформи като AirBnB.com са големи. По-голямата част от собствениците на жилища, които ги предлагат, не плащат ДДС. Въпреки това, когато използват AirBnB за реклама и администриране на плащанията, те се възползват от всички предимства, които дава огромният глобален бизнес, коментира FT.
Българската държава не е в състояние да предложи равностойна услуга като качество. До рекламата с държавни пари се добират най-големите и най-близки до властта. Платформи като AirBnB.com в завладяни държави като България, където близостта до партията начело определя просперитета на бизнеса дават възможности на хора с дребна собственост да печелят.
Това е иновативен бизнес. Да си наемеш апартамент в центъра на Рим няма нищо общо с хотелската стая, дори и в луксозен хотел. Хората на новия век - милениалите, и не само, търсят уникални преживявания, потапяне в атмосферата и съпреживяване с местните хора. Нито един хотел няма да ви го предложи.
Въпреки бунтовете на големия хотелски бизнес в страни като Испания, Франция, тази иновативна икономика ще успее. Макар България да изгони друг такъв бизнес хибрид като Uber, все едно - това е бъдещето. Чиновници като Ангелкова и лобитата зад тях може да спечелят този рунд. Но мачът е изгубен.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни