"Кока-Кола България", летище София и А1 са трите най-предпочитани работодатели за студентите у нас, сочи изследване на "Тренд".
Учащите най-често посочват 20-ина български компании, в отговор на въпроса кои са трите фирми, които изпълняват критериите им за работно място и в които биха работили, независимо от специалността си. Епидемията от COVID-19 оказва сериозно влияние върху пазара на труда у нас, затова сигурността и стабилността, която компаниите дават на хората в началото на техния кариерен път, придобиват още по-голяма важност при избор на работно място.
След А1 логично се нареждат останалите мобилни оператори в страната, а в топ 10 влизат още "Софарма" АД, "Лукойл България", "Нестле" и "Лукойл Нефтохим Бургас". Други популярни работодатели са "Хюлет Пакард", Ай Би Ем България, "Лидъл", "Билла", "Кауфланд", НЕК, "Спиди", АЕЦ "Козлодуй". Множество са отговорили и с изчерпателното "някоя банка".
Същевременно работата по специалността е важна за 77% от анкетираните 1004 студенти. За 83% от тях най-привлекателният фактор в дадено работно място е възнаграждението, последвано от възможностите за кариерно развитие - за 57% от анкетираните, и естеството на работата - за 49%. Очакванията на младите хора стават още по-актуални в ситуация като настоящата, когато осигуряването на адекватни доходи, стабилност и грижа за служителите се превръщат в приоритет за участниците на пазара на труда.
А възнаграждението, което очакват като стартова заплата, е малко под или малко над средното за страната - 22% искат между 1200 и 1500 лв., 27% - 1500-2000 лв. Амбиция за заплата над 2500 лв. имат едва 7%, малко по-малко от тези, които биха се задоволили и с под 1000 лв. - 9%.
От "Тренд" са попитали студентите и какви човешки качества биха искали тяхната бъдеща компания-работодател да показва. 51% са отговорили с "честен", "съвременен", "креативен" и "на който може да се разчита" са следващите най-популярни отговори.
Младежите се мотивират от справедливо възнаграждение, саморазвитие, забелязване на усилията им от работодателя. 60% са убедени, че имат нужните професионални знания и умения, същевременно 44% изтъкват, че се учат бързо. Креативност и самоорганизираност са сред другите ключови качества, с които смятат, че ще се продадат на пазара на труда.
Българските студенти обаче не са толкова оптимистични за реалното заемане на работната позиция, за която си мечтаят. Макар 78% от тях да заявяват, че има работодатели в България, които отговарят на условията им, 62% смятат, че могат да си намерят работа при тях.
И ако за 41% няма значение дали компанията е българска или чуждестранна, тези, които предпочитат чуждестранните, са малко повече от предпочитащите родното.
Проучването на "Тренд" е проведено между 4-14 февруари 2020 г., сред 1004 български студенти. Поради особености на реализацията им на пазара на труда са изключени учащи в медицински университети и факултети, ВУЗ със специалност по изкуствата, и военни висши учебни заведения. Проучването е по поръчка на Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО) и Българската асоциация за управление на хора (БАУХ). Проведено е в пряко полустандартизирано интервю "лице в лице" и е със статистическа грешка ±3.1%
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни