Протест с тежка техника на браншовата камара „Пътища“ блокира центъра на София днес.
От рано сутринта на бул. „Цариградско шосе“, на входа за София, имаше плътна колона от строителна техника с намерение да влезе в града. Прогнозите бяха, че в протеста ще се включат над 100 машини.
Още предварително обявеното намерение на протестиращите бе да стигнат до жълтите павета и да разположат техниката си на бул. „Цар Освободител“.
Така и стана.
Браншовата камара е подала уведомление към Столичната община за протестното шествие. Заради него са въведени ограничения в центъра:
- от 07 ч. до 12 ч. се забраняват престоят и паркирането на пътни превозни средства на пл."Александър Първи";
- от 8 ч. до 12 ч. се забранява влизането на пътни превозни средства по бул. "Цар Освободител" между ул. "Георги С. Раковски" и бул. "Дондуков".
Дотук се стигна след като пътищарите и правителството продължават да не могат да постигнат съгласие по изплащането на изработените от строителите ремонтирани участъци от републиканската пътна мрежа. Проблемът, казано най-просто, е следният: правителството на ГЕРБ заложи едва 382 млн. лв. в бюджета на АПИ за поддръжка на пътища, но е възложила дейности на фирмите за около 1,3 млрд. лв., изработени, от които са вече 900 млн. лв. Това е станало в нарушение на закона за обществените поръчки, защото анексите за допълнително възлагане на дейност прехвърлят като стойност 50% от първия договор. Така в момента МРРБ не може да се разплати с фирмите, защото може да направи незаконно плащане, а фирмите - не могат да получат пари за изработени участъци.
Междувременно обаче МРРБ продължава да дава сигнали, че няма намерение да се разплати с всички фирми. Днес пред БНТ зам.министърът Иван Шишков обяви, че е започната поредна проверка на тези конкракти, като този път нейн обект била възможността договорите за поддръжка да се окажели договори за цялостен ремонт. Това би променило картината напълно, защото за второто е нужен документ за право на строеж.
Впечатление прави, че министър ВИолета Комитова в началото на конфликта беше доста сговорчива и признаваше правото на фирмите да получат парите. С времето обаче изглежда позицията на МРРБ се промени и през последните седмици все по-често се чуват критики към фирмите.
Малко по-късно стана ясно, че сдружението "Пътища" е изпратило официално писмо до премиера Стефан Янев, с което искат оставката на строителния министър Комитова. Според тях, тя е некомпетентна да управлява сектора, освен това манипулирала в своите изказвания. Заплашват и че ще продължат да протестират по този начин, докато оставката не бъде подадена и докато не се стигне до решение, с което 600 млн. лв. от дължимите 900 се изплащат още през тази година.
"Безотговорното поведение на госпожа Комитова не ни дава друга алтернатива, освен да поискаме нейната оставка. Държа да подчертая, че в това наше искане ни подкрепят и Камарата на строителите в България, и неправителственият сектор. Тези протести ще продължат, докато не получим справедливо решение на нашите искания. От днес всеки ден протестът ще бъде с тежка механизация и хора. Каквито и глоби да наложи СДВР, те са нищожни, в сравнение с 900-те милиона лева, които ни дължи държавата. Ще сме тук всеки ден, докато министър-председателят на България не се срещне с нас. С госпожа Комитова и нейния екип прекъсваме всякакъв диалог. За мен само в кабинета на премиера можем да намерим решение на проблемите’’, заяви пред Нова председателят на движението Стефан Чайков.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни