Северна Корея продължава да тревожи света. Изолираният комунистически режим през няколко дни прави ракетни опити и войнствени изявления. Дипломацията между него и САЩ е замръзнала. В същото време лидерът Ким Чен Ун признава, че страната му никога не е била по-зле икономически и е заплашена от глад. Докъде ще доведе всичко това? Идва ли дестабилизация? Заплашена ли е властта на Ким? Има ли той алтернатива? Какви са перспективите за възстановяване на преговорите с Вашингтон и Сеул? С тези въпроси се обърнахме към един от уважаваните международни експерти по темата - Аврам Агов, преподавател по история на Азия в университета Лангара във Ванкувър.
-На последния пленум на Централния комитет на Корейската трудова партия (КТП) лидерът Ким Чен Ун е говорил главно за изхранването на севернокорейците и почти не е говорил за оръжейните си програми. Можете ли да потвърдите това и как го тълкувате?
- Вярно е, че в речта си на пленума Ким акцентира върху икономическите проблеми и плана за настоящата година, която е втора в петгодишния план (2021-2025 гг.) на 8-мия конгрес на КТП. Вниманието, което се отдели върху икономиката подчертава приоритетите на ръководството в настоящата икономическа криза, породена от четири фактора: пандемията (естествено), международните санкции, природни бедствия и не на последно място дългосрочни системни проблеми.
Речта на генералния секретар на КТП (31-ви декември) изпълни ролята на Новогодишно обръщение за оценка на миналата година и задачите през 2022 г. Акцент на икономиката през настоящата година ще бъде развитието на селските райони и възстановяване на земеделието от природните стихии миналата година. Държавата ще инвестира повече в земеделския сектор през 2022 г. Особено внимание ще се отдели на зърнодобива чрез увеличаване на посевните площи с ориз и пшеница; зеленчукопроизводството - с увеличаване на оранжериите и развитие на напоителните системи; механизацията на земеделието и прочие.
Правителството ще освободи кооперативни стопанства от дългове към държавата, за да ги заздрави финансово. Сред другите приоритетни цели е строителството, например построяването на 10 000 апартамента в Пхенян, както през миналата година. Ким засегна, макар и по-бегло, отбранителния сектор и предимно развитието на тактическото въоръжаване през настоящата година.
- В същото време през първите дни на новата година, както в края на предишната, станахме свидетели на серия севернокорейски ракетни опити. Бяха изстреляни балистични ракети от подводница и от установка на влак, а също - и хиперзвукови ракети. Това означава ли, че Пхенян има някакъв съществен напредък в стратегическите въоръжения?
- Ръководството на страната приоритизира развитието на тактическите ракети (с малък обсег) през настоящата година и последните тестове са потвърждение на тази политика. След септември 2017 г, когато беше изстреляна междуконтинентална балистична ракета (с обсег до 6,000 км), Северна Корея не е правила нови тестове и също замрази ядрените опити. Последният опит с термоядрено устройство (най-мощният от общо шестте ядрени опита) се проведе на 3 септември 2017 г.
Временното замразяване на стратегическата програма беше част от мирния процес през 2018 г. Преговорите за разоръжаване и денуклеаризация на КНДР стигнаха задънена улица през 2019 г., но Пхенян не поднови опитите си със стратегическо оръжие заради ангажимента който Ким Чен Ун пое пред Доналд Тръмп и вероятно - за да остави вратата отворена за бъдещи преговори. Друга причина за забавяне на стратегическата програма е новия акцент върху икономиката и отделяне на повече ресурси за справяне с кризата.
- Откъде Ким би могъл да има технология за хиперзвукови ракети? Смятате ли, че Китай е заинтересован да подпомага оръжейните амбиции на Северна Корея, превръщайки я в "разсейващ" дразнител за САЩ в региона?
- Северна Корея развива самостоятелно ракетната си програма десетилетия наред. Но, разбира се, севернокорейците са се учили и копирали ракетни модели и двигатели, предимно от бившия Съветски съюз и след това - от Китай. Не може да се изключи сътрудничество между Северна Корея и Китай като съюзнически държави и в настоящия момент.
Но имайки прдвид дискомфорта и дори опозицията на китайското ръководство към ядрерната и ракетна програми на КНДР през последните години, е съмнително дали Китай подпомага оръжейните програми на своя съсед, който създаде доста главоболия на Пекин в областта на сигурността и въоръжаването. Но е вярно също, че Северна Корея остава единственият съюзник на Китай по договор датиращ от далечната 1961 г., който се обновява автоматично на всеки 10 години, ако никоя от страните не направи възражения. В новата студена война между САЩ и Китай е ясно, че разделителната линия отново минава през Корейския полуостров.
- Каква е епидемичната обстановка в Северна Корея?
- Официално се твърди, че няма COVID криза в КНДР. Но никой извън страната, и по-точно извън най-добре информираните в ръководството, не знае какво точно е положението. Външни индикатори показват, че ситуацията в Северна Корея е сходна с тази на Китай. КНДР беше сред първите държави (ако не и първата), които реагираха на потенциалната пандемия в началото ѝ. Тя затвори границите си още в края на януари 2020 г. Това звучи толкова отдавна вече, но през последните две години Северна Корея следва стриктни анти-епидемични мерки, които имат висока икономическа цена (жизненоважната търговията с Китай се срути с 80%), но позволиха контрол върху пандемията. Севернокорейското правителство реши, че овладяването на пандемията е приоритет пред икономиката въпреки трудностите през последните години.
Причината за това решение е преценката, че рисковете от здравна криза и дори колапс на здравната система при неовладяна пандемия са по-големи от икономическата цена която трябва да се плати за самоналожени икономически „санкции“ в борбата с COVID. Ограничителните мерки бяха безпрецедентни дори в контекста на контрол в Северна Корея. Например само съмнението за заразен възвращенец от Южна Корея през юли 2020 г. предизвика временно затваряне на целия район около град Кесонг (до Демилитаризираната зона) където беше установен случаят. През 2021 година се наблюдаваха повече публични изяви на Ким Чен Ун в сравнение с 2020 г., което също е индикатор за увереността на властите в овладяването на пандемията. Но в края на юни миналата година Ким Чен Ун призна за проблеми в изпълнението на противоепидемичните мерки, които са довели до „тежка криза“ в сигурността на държавата и хората. Той обвини висши ръководители, включително членове на Политбюро и секретари на КТП, в „нехайство, невежество и безотговорност“ довели до тяхното отстраняване от постовете им.
- Има ли заплахи за властта на Ким? В края на миналата година се появиха коментари, че той преживява най-тежката криза във вече 10-годишното си управление. Ще може ли той да съчетава въоръжаването със спасяването на икономиката?
- Ким Чен Ун консолидира своята власт преди години, а страната се намира в състояние на постоянна криза. Затова не виждам заплаха за лидерската му позиция. КНДР продължава с програмата си за въоръжаване, но темпото се забави след 2017 г., когато вниманието се насочи към икономиката. Очаквам политиката на едновременно стабилизиране на икономиката и въоръжаване (в по-малък мащаб) да продължи въпреки ограничените ресурси.
- Реалистични ли са спекулациите за евентуален военен преврат или за колективно ръководство на мястото на сегашния лидер?
- Не виждам признаци и условия за такава възможност. Структурата на властта в Северна Корея е изградена по начин, който прави преврати практически невъзможни. Страната преживя и по-големи кризи от настоящата, като тази от 90-те години, но промяна на върха нямаше.
Реална възможност за смяна би имало в случай на проблеми със здравето на лидера, но и това се оказа неоснователна спекулация през 2020 г. ( Ким Чен Ун не се пови публично 20 дни през април и плъзнаха слухове за неговото здраве и дори смърт, но той присъства на откриване на завод на 1-ви май и опроверга слуховете за преждевременния си край.) По всичко личи, че Ким се намира в добро здраве и в този смисъл няма заплаха за властта му.
- Смятате ли, че преговорите със САЩ могат да бъдат подновени в обозримо бъдеще?
- Преговори между САЩ и КНДР са ключови за решаване на проблемите с въоръжаването и сигурността на Корейския полуостров. И както 2018 г. показа, винаги е възможно да се преговаря и това е абсолютно наложително, но не очаквам дипломатически пробив в близко бъдеще. Администрацията на Байдън не се е „втурнала“ да преговаря, макар че заяви че е готова на преговори по всяко време с КНДР без предварителни условия. Северна Корея от своя страна заявява, че преговори със САЩ не може да има, преди Вашингтон да изостави „враждебната политика“ към КНДР. В ново изявление (14-ти януари) министерството на външните работи на КНДР отново обвини САЩ в конфронтационна политика на „изолация и задушаване“ на Северна Корея. Декларацията на говорителя на министерството беше направена по повод допълнителните санкции (на 5 севернокорейски лица свързани с ракетната програма), които Вашингтон наложи на Пхенян (12-ти януари) в отговор на поредния опит с хиперзвукова ракета на Северна Корея (11-ти януари).
И като потвърждение на несъобразяването със САЩ, КНДР изстреля ракета в деня на изявлението на външното министерство. Политиката на Северна Корея може да се характеризира със „стратегическо търпение“ нещо подобно на американския подход. С други думи, от гледна точка на КНДР не се очаква пробив със САЩ в настоящата ситуация и затова тя продължава с програмата си за въоръжаване, особено - с ракетката програма. Спирането на програмата няма да й донесе дивиденти. В същото време, както беше споменато, развитието на програмата за въоръжаване, макар и със забавени темпове, би подсилила КНДР в евентуален диалог със САЩ (в неопределено бъдеще време) да преговаря от позицията на сила, а не на капитулирала страна.
Интересното е, че на политическо ниво мирният процес се активира през 2018 г. благодарение на трима лидери – Доналд Тръмп, Ким Чен Ун и Мун Дже Ин. Тръмп вече не е в Белия дом, а на президента Мун, който беше една от основните причини на затоплянето на Корейския полуостров, остават няколко месеца в Синия дом (тази година предстоят президентски избори в Южна Корея). Мирни преговори в бъдеще ще зависят главно от трите страни: Пхенян да прецени, че те биха довели до дори частично отменяне на санкциите; по-активен подход на Вашингтон (не непременно дипломация на върха в стил Тръмп, но по-ангажирано отношение към проблемите на мира в Корея и стъпки към изграждане на доверие между САЩ и КНДР); и политиката на новата администрация в Сеул към междукорейските отношения и проблемите на денуклеаризацията на полуострова.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни