Германия засега не планира да изпрати изтребители на Украйна, съобщиха днес говорители на министерствата на отбраната и на външните работи в Берлин, цитирани от Ройтерс.

„Това не стои на дневен ред за нас“, каза на редовен правителствен брифинг за медиите представител на отбранителното ведомство. Говорител на външното министерство добави: „В момента не се водят такива дебати.“

Тази седмица украинският президент Володимир Зеленски поиска от западните съюзници да предоставят на Киев съвременни самолети, за да отблъсне руската инвазия, макар че засега не е ясно колко страни са готови и кога биха могли да изпратят изтребителите.

За да освободи окупираните от Русия територии, Украйна разчита не само на бойни танкове от Германия, САЩ и други страни. Тя иска и изтребители в подкрепа на планираната офанзива. Въпреки това, както канцлерът Олаф Шолц наскоро обясни в Бундестага, червената линия от гледна точка на Германия са именно изтребителите.

Политикът от Зелената партия Антон Хофрайтер също не смята, че Германия е в състояние да подкрепи Украйна с изтребители. "Федерална република Германия няма какво да предложи на Украйна по този въпрос", заяви той.

Хофрайтер не смята, че темата за доставка на изтребители е табу, но заяви, че самолетите "Торнадо", които Германия би могла д апредостави, почти не функционират. За изтребители Eurofighter също не можеше да се говори, тъй като обучението за полети с тях и разполагането им на нова локация отнема много време и са твърде сложни.

За да помогне на Украйна, Хофрайтер поиска Германия да достави значително повече танкове, отколкото бяха обещани досега. „Въпреки че 14-те германски танка "Леопард" са "по-добре от нищо, но за съжаление това не е достатъчно, защото фронтът е дълъг 1200 километра“, заяви той.

Ето защо е наложително "да се увеличи броят на танковете, както на бойните, така и на пехотните бойни машини". Хофрайтер отхвърли исканията за преговори и ограничаване на доставките на оръжие.

„В известен смисъл абсурдният ефект върху правителството на Путин е, че това постоянно говорене за дипломация и отказът от доставки на оръжие води до това, че дипломацията има по-малък шанс, защото засилва убеждението на Путин, че в крайна сметка ще спечели войната и това е по-изгодно за него, отколкото да преговаря“, посочи още политикът.

Ето защо е необходим по-силен военен натиск, "за да разбере Путин, че ще загуби тази война. Едва тогава, когато разбере това, той ще бъде готов да преговаря." Затова решаващо условие е "Украйна да постигне силни успехи в терена", а не Русия да постигне леки успехи, така че Русия да разбере, че е "на губещия път", заяви той.

Дебатът за доставката на изтребители за Украйна започна веднага след като няколко западни държави решиха да предоставят на Украйна танкове. В допълнение към ракетите с далечен обсег на действие украинският президент Володимир Зеленски поиска да бъдат подсилени военновъздушните сили. Германският канцлер Олаф Шолц изключва възможността за доставка на изтребители, докато САЩ, Нидерландия и Франция са по-гъвкави.

Но за какви самолети изобщо става дума?

За разлика от ясното търсене на танкове, Украйна няма единна линия, когато става въпрос за изтребители. Заместник-министърът на външните работи Андрий Мелник спомена почти всички известни типове самолети, като американските F-16, F-35, европейските разработки на Eurofighter и Tornado, френските Rafale и шведските Gripen. Преди всичко обаче Украйна се надява на F-16.

В неотдавнашно интервю говорителят на украинските военновъздушни сили Юрий Ихнат посочи като цел две ескадрили от по дванадесет изтребителя - т.е. общо 24 самолета. В идеалния случай това трябва да са американски изтребители от типа F-16. Германия не разполага с такива самолети, но много други западни страни, освен САЩ, имат. В Холандия например скоро ще бъдат извадени от въоръжение някои самолети F-16.

Колко бързо могат да бъдат разположени западни изтребители в Украйна?

САЩ разполагат с обширни и излишни запаси от стари изтребители, включително с голяма площадка за скрап на военновъздушната база Дейвис-Монтан в Аризона, където се паркират остарелите военни самолети. При по-старите типове самолети, като F-16, може да се окаже възможно такива да се закупят за ремонт на свободния пазар. Резервните части са налични в големи количества.

Но дори и Украйна да получи бързо западни изтребители като F-16, те едва ли ще играят роля във военните действия в обозримо бъдеще. Украинският министър-председател Денис Шмихал заяви пред новинарския портал „Политико“, че обучението на пилотите на страната му за работа със западни самолети ще отнеме "шест месеца или повече". Поради това е още по-важно решението за доставка да бъде взето скоро - каза той.

Бившият върховен главнокомандващ на НАТО Джеймс Ставридис наскоро заяви по телевизия ZDF, че F-16 е "сравнително прост самолет, който може да се научи добре". Като друг вариант той посочи изтребителите МиГ-29 от Полша, с които украинските пилоти умеят да работят веднага и които могат да бъдат доставени директно.

По-лесна е доставката на МиГ-29

През уикенда ръководителят на Мюнхенската конференция по сигурността Кристоф Хойсген също спомена МиГ-29 като опция, в допълнение към F-16. Политикът от либералната Свободна Демократическа Партия в областта на отбраната Маркус Фабер заяви пред каналите RTL и ntv: "По-специално МиГ-29, като съветски модели, са нещо, което Украйна също вече познава."

Украйна все още разполага с тези самолети, така че пилотите ѝ могат да се справят с тях без допълнително обучение. След обединението Бундесверът все още използва някои МиГ-29 от ГДР. В края на 2002 г. всички останали 22 самолета МиГ-29 са предадени на Полша. Прехвърлянето им в Украйна вероятно ще трябва да бъде изрично одобрено от Германия като първоначален собственик.

Малко след началото на войната Полша вече предложи да достави на Украйна МиГ-29 съветско производство. Министерството на отбраната на САЩ обаче смята, че това е твърде рисковано, тъй като може да бъде възприето като ескалация от страна на Русия.

"Германските" МиГ-29 обаче са само част от полския арсенал. Други партньори на НАТО от бившия Източен блок, като Словакия и България, също все още разполагат с такива самолети. Доставката на резервни части за МиГ-29 обаче ще бъде проблематична. Това е така, защото те се произвеждат в Русия.

С какви самолети воюват украинските военновъздушни сили досега?

Преди войната, по данни на базираните в Лондон анализатори от Международния институт за стратегически изследвания, Украйна е разполагала с около 110 оперативни бойни самолета. От тях 70 са съветски изтребители МиГ-29 и Сухой 27, както и 45 Сухой 25 и 24 за борба с наземни цели.

Междувременно западните поддръжници на Украйна изпратиха голямо количество тежко въоръжение за сухопътни боеве и въздушна отбрана. Системите за отбрана като Patriot и Iris-T са ефективни срещу вражески самолети, ракети и безпилотни летателни апарати 24 часа в денонощието. Те защитават определен радиус около собственото си местоположение. Това е различно от изтребителите, които са подходящи за защита на големи райони.

Решението за доставка на изтребители на Украйна трябва да е на НАТО, заяви днес полският премиер Матеуш Моравецки, цитиран от Ройтерс.

"Трябва да има решение на НАТО. Когато бъде решено недвусмислено дали ще бъдат доставяни изтребители на Украйна, Полша ще реши какво да прави", каза Моравецки на пресконференция в Брюксел.

Той изтъкна, че на срещата на лидерите на ЕС някои страни не са се съгласили с предложенията на Полша за доставка на боеприпаси на Украйна.

"Вчера обсъдихме доставката на боеприпаси, съвместната доставка и съвместното производство биха били в интерес на всички страни от НАТО и ЕС, както и в интерес на Украйна. За съжаление, някои страни не реагираха положително на нашето предложение", поясни полският премиер.