Да бъде създадена онлайн система, която да разрешава проверка на контролните точки.
Това препоръча днес Владимир Тодоров, учредител на Българската асоциация на пострадали при катастрофи, в коментар за БТА. Какот и Клуб Z писа, промени в Наредбата за контролните точки (Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г.), са в сила от днес, като доста от наказанията се завишават.
Напомняме, че няколко последни парламента не промениха санкциите в Закона за движение по пътищата, въпреки че нарушенията и установените нарушители растат осезаемо - особено след като МВР предприе масирана акция по пътищата след 5 юли м.г.
Факт е обаче и че хиляди хора карат с на практика невалидни книжки, без да го подозират, тъй като са им отнети точки, но те не са разбрали. Особено - на фона на техническите устройства, които заемат все по-голям дял в санкциите.
Според нормативните изменения "Пътна полиция" ще отнема контролни точки за нарушения на пътя, които водят до възникване на пътнотранспортни произшествия. Завишава се и броят на точките, които ще бъдат взимани за редица други нарушения, припомня днес БТА.
Промените в наредбата са положителна стъпка, смята Тодоров. Препоръката е да се създаде към МВР онлайн система, за да може всеки водач да проверява контролните си точки, защото в момента това няма как да стане дистанционно, посочи той.
"Т.е. водачите не знаят с колко контролни точки разполагат, това се случва само при издадено наказателно постановление", уточни той.
Тодоров припомни, че през годините размерът на глобите се е увеличил многократно, но въпреки всичко има "една категории водачи, които карат скъпи нови коли, и за тях каква ще е глобата не ги притеснява, защото имат финансови възможности да плащат големи глоби". Но с отнемане на контролни точки това би трябвало да се ограничи, защото може на водача да бъде отнета шофьорската книжка и да не може да управлява автомобила си, независимо какви финансови възможности има, подчерта той.
Освен това, добави учредителят на асоциацията, се въведе и отнемане на контролни точки за допълнителни груби нарушения, като шофиране в насрещното платно на магистрала и в аварийната лента. Така че това е положителна стъпка, заключи Владимир Тодоров.
Една част от точките вече се отнемат с технически средства, т.е. скоростта се контролира с камери и там процесът е автоматизиран, коментира учредителят на неправителствената организация на въпрос - дали промените ще мотивират и органите на реда да следят по-стриктно за нарушения по пътищата и да налагат съответните санкции.
Има случаи, когато е нужен физически контрол - дали се говори по телефона, дали се минава на червен светофар, дали се употребява алкохол, там също има завишение на отнетите контролни точки, поясни Тодоров.
"Моето лично мнение е, че трябва да се осъществява контрол с технически средства и да се намали физическият контрол, за да няма корупционни практики", подчерта експертът.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни