Тече мор. Мор от водачи – най-често млади, които се блъскат в дърветата, мрат като мухи и убиват често приятели или децата си...
Изводът, който най-често се генерализира по форуми и по медии, няма общо със Закона за движение по пътищата или с Наказателния кодекс. Всъщност няма общо с никой закон.
Той е, че с голяма част от младия български "материал" има проблем. Вече навлезе в зряла възраст първото поколение постсоциалистически чалга-простаци - без морал и никакви нравствени или ментални ориентири. Те родиха деца. Сега децата пораснаха – взеха ключовете и колата... Феноменът, с който си имаме работа не знам дали е виждан в цялата ни история - второ поколение простаци (извинете ме наистина за израза). Не ми се мисли какво ще е третото...
Тях виждаме в Тик-ток как се снимат нашмъркани, как си снимат километража, те са Семерджиев, те са оня, който след като размаза двама възрастни французи на Околовръстното, се оплаквал на приятел, че „панамерата е на кайма...“ И че "ние сме българи - к'во ни пука за тия".
За съжаление, често тях виждаме и по некролозите. Защото те нямат мисъл до степен, че нямат инстинкт за самосъхренение - нещо, което една хлебарка има, щом светнеш лампата.
Вторият от съвсем очевидните проблеми е в доста гнусното поведение на всякакви политици (или желаещи да станат такива като Иван Гешев), които се заиграват с майките в черно. Като просто обещават „накървавяване“ на Наказателния кодекс и ожесточаване на репресията. Рано или късно ще имаме предложение да има доживотна присъда за каране без колан!
Тук трябва да припомня, че в основата си – с целия си ужас и тежки последствия – престъплението по транспорта все пак е престъпление по непредпазливост. Но нищо – у нас някои предложения за присъди при ПТП вече са по-жестоки от някои текстове по Глава първа от НК – за тероризъм или държавна измяна.
Е? Има ли ефект според вас? А и Б на разбиращите от право е, че самоцелното вдигане на наказанието никога нищо не решава – напротив. Разбира се, в дискусиите изплуват и разумни законодателни предложения – например на младежите да се ограничава мощността в конски сили, които имат право да „яхат“.
Но всичко това е само видимата част на айсберга от некроози. Сега за други три фактора ми е думата.
Колко принудително затворени пункта за технически преглед знаете?
Това се питам често, гледайки автопарка, който фучи по пътищата. Няма световна сила, която да изкорени корупцията от Министерството на транспорта. Към 2017 г. пунктовете за ГТП са били малко над 1000. И разбира се, всички са безупречни - въпреки мижавите глоби и очевидния факт, че на пътя фучат разпадащи се бангии – еднакво опасни както за управляващия ги, така и за околните.
А пък за опазване на околната среда изобщо да не говорим... Да, Министерството на транспорта пусна видеоизлъчване, докато ти правят ГТП. Е, и? Мотаят се „експертите“ около колата, изтича времето, взимат ти парите - далаверата си върви.
За колко инструктори с отнет лиценз сте чули?
Навремето системата беше аналогова. Сега КАТ има пълни е-данни за всеки водач - какви нарушения е извършил колко фиша, акта или принудитени административни мерки са му налагани. Не разбирам кое е сложното тази база данни да се съпостави с базата данни кой водач от коя школа излиза?
Значи, цели мигриращи тумби от роми преди изборите е елементарно да се хванат и да светнат "в червено" в дадени изборни секции - а кой инструктор изкарва брак на пътя не може? Хайде де...
Но там също опираме до отличното и не съвсем безкористно "сътрудничество" на повечето школи с това, което наричаме все още ДАИ - институция, която по скромното ми мнение не просто трябва да бъде разформирована, а земята, на която са били бараките ѝ, да се разоре и да се използва за нещо почтено.
Пътят и има ли далавера от него
В първото правитество на Бойко Борисов помня строителната министърка Лиляна Павлова, която обясняваше как от асфалт няма далавера, защото "не може да си го отнесе вкъщи". Дали това е така се вижда с просто око по пътищата - без специалния уред профилограф - който обследва лесно качеството на изпълнението на пътя и който, между другото, се оказа, че имаме от десетилетия.
Тук да намесим и сегашния главен прокурор Борислав Сарафов, който на колкото местопроизшествия е бил с по много жертви още като шеф на НСлС - например катастрофата с 47 изгорели македонци, или влаковата трагедия в Хитрино, никога не е открил проблем в трасето. Винаги само в шофьора.
Това, при положение, че се изнесоха данни, че дори нещото, наречено гордо Автомагистрала "Струма" (преди това - АМ "Люлин", за да гоним "бройка", б.а.) нито е автомагистрала, защото не отговаря на изискванията, нито пък някога е издадено - съответно прието от държавна комисия като такова.
Има 1 (едно) съдебно дело, в което са замесени и длъжностни лица - асфалтаджии, надзор и пр. Това за катастрофата в Своге с 20 жертви. Но и там двамата баш големи началници от АПИ - първоначално обвиняеми, бяха много внимателно... отделени от прокуратурата в отделно досъдебно производттво. А делото им - правилно се сетихте - е до под крушата.
Такива ми ти въпроси над поредните тела на ударени, смачкани, изгорели или "само" инвалидизирани на пътя хлапета...
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни