При повече от 50 процента от проверените обекти по републиканската мрежа в гаранционен срок има отклонение при изпълнение на изискваното качество. Това каза днес министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков на пресконференция във ведомството, на която той обяви резултатите от направените проверки на участъци с профилограф и взетите сондажни пробни ядки от асфалтови пластове.
Тестът с профилограф е тип образна диагностика или индикатор за това дали има по-сериозни деформации и евентуално дали има проблеми с качеството на вложения материал, с носимоспособността на настилката и с дебелината на пътната конструкция.
Проверките, които започнаха през септември 2023 г., ще се извършват редовно в рамките на гаранционния срок по отношение на всички обекти, обеща министър Цеков.
Експерти на Института по пътища и мостове към Агенция "Пътна инфраструктура" са обследвали дали настилките по магистрални и първокласни участъци от републиканската пътна мрежа, на които скоро изтича гаранционният срок, са равни.
При проверките за надлъжна равност проблеми са намерени в четири от тринадесет проверени обекта.
"От взетите ядкови проби има пет пътни участъка, в които няма никакви отклонения за съответния клас пътища, в седем други обекта са установени отклонения по проект и на основа дебелина", каза Цеков и обясни:
"Изпратени са писма до изпълнителите и надзорните фирми, в които ги информираме за намалената дебелина на основните пластове. Вече са предприети действия за отстраняване на нередностите на един от обектите. До момента няма възражения от надзорните фирми".
Според Цеков в някои от обектите допуснатите недостатъци са локални, тоест отнасят се за малки участъци на пътното платно, в други са констатирани системни нередности - открити са отклонения по целия пътен участък.
"Изводите са, че очевидно има отклонения по изпълнение на изискуемото качество и липсва регулярен контрол от страна на изпълнителите, на контролните фирми и от страна на държавата", призна Цеков.
По негови думи по магистрала "Струма" има отклонение върху дванадесет различни участъка, които са локални отклонения и не засягат целия пътен участък (както обаче се разбра след трагичната катастрофа с 47 изгорели македонски граждани, тя изобщо не е магистрала, защото нито отговаря, нито е издадена пред държавна комисия като такава, б.р. на Клуб Z).
"Друг е случаят при обхода на град Ахелой, където върху участък от около 5 км от взетите 32 сондажни ядки 22 не отговарят на проектните и нормативни изисквания", каза още Цеков. Той уточни, че при проверката на околовръстния път на Добрич са установени същите несъответстващи на изискуемото качество характеристики в дебелината на горния износващ пласт в участък около осем км.
Проверките са били направени единствено по критерий кога изтича гаранционният срок, категоричен бе регионалният министър, цитиран от БТА.
Специалистите са измерили повърхностната равност на тринадесет пътни участъка, проверили са състоянието на дилатационните фуги на пет мостови съоръжения и са взели сондажни ядки на още десет пътни отсечки. Общо 165 км пътна мрежа са били проверени двуфазно.
"Резултатите служат за база на последващи проверки, експертите са иззели общо 312 сондажни ядки по време на инспекцията", уточни министър Цеков.
БТА припомня, че началото на проверките бе дадено на един от последно въведените в експлоатация участъци на магистрала "Хемус" - между Ябланица и п. в. "Боаза". На старта на инспекцията в края на август присъстваха министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков, зам.министърът Николай Найденов и началникът на отдел "Обследване на пътища и конструктивни качества на настилките" в Института за пътища и мостове инж. Светослав Каймаканов.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни