Смятани за тежки, скъпи и непрактични, електрическите тежкотоварни камиони все още са рядко срещана гледка по пътищата на света. 

Създателите на новите модели на германския концерн "Мерцедес-Бенц" (Mercedes-Benz) и на американската компания "Тесла" (Tesla) обещават по-голям пробег и по-кратко време за зареждане на батериите, които задвижват техните електрически тежкотоварни превозни средства. Въпреки това вероятно ще мине още известно време, преди тези камиони и пикапи да станат по-широко разпространени.

Тежкотоварният автомобилен транспорт е гръбнакът на икономическата дейност във всяка страна.

На този фон много от собствениците на транспортни компании, които притежават камиони изразяват опасения относно възможностите на електрическите камиони.

Доколко техните притеснения са оправдани?

За да отговорим на този въпрос ще разгледаме по-отблизо способностите на камионите, задвижвани с батерии и ще проучим фактите и митовете, свързани с този вид превозни средства.

Голяма част от стоките, които се транспортират по суша в страните от Европейския съюз, в момента се превозват чрез товарни железопътни композиции или с камиони с дизелови двигатели.

Много малко от тежкотоварните превозни средства са с двигатели, задвижвани от батерии.   

В Германия например, по данни на Федералната служба за автомобилен транспорт (Federal Motor Transport Authority - KBA) от 254 000 камиона, които са били регистрирани за първи път през миналата година, само 18 300 са били изцяло електрически. 

По-голяма част от новите камиони в Германия са с дизелови двигатели (220 000). 

Федералната асоциация за автомобилни превози, логистика и депониране на отпадъци (BGL) посочва, че от почти 800 000 камиона (над 7,5 тона), които дневно са се движели по пътищата на Германия през август миналата година, само около 400 са били задвижвани от батерии. 

Тази ситуация постепенно се променя. Всички утвърдени производители на камиони вече планират създаването на свои електрически модели или предлагат такива на пазара. Сред тях са Волво" (Volvo), "Рено" (Renault), МАН (MAN) и "Скания" (Scania). 

От електрическите камиони се очаква не само да замърсяват в по-малка степен околната среда, но и да се движат на по-дълги разстояния с едно зареждане на батериите. 

"Най-голямото предизвикателство пред въвеждането на електрическите камиони е цената. В момента те не могат да бъдат сравнявани от икономическа гледна точка с тежкотоварните автомобили, задвижвани от дизелови двигатели", посочва Джулия Хейл на сайта на "Мерск" (Maersk).

Хейл е ръководител на отдела в една от най-големите логистични и корабни корпорации в света, който разработва решения, свързани с енергийния преход. Тя отбелязва, че технологичните решения за създаване на електрически камиони са налице, но те все още не са реална алтернатива на камионите с двигатели с вътрешно горене.

Електрическите пикапи и камиони на "Тесла"

В Северна Америка "Тесла" представи в началото на декември своя електрически пикап "Сайбъртрък" (Cybertruck).

Компанията, чийто главен изпълнителен директор е мултимилиардерът Илон Мъск, съобщи, че разработва три версии на "Сайбъртрък" . Те ще се продават за между 60 990 долара и 99 990 долара.

Максималният им пробег с едно зареждане на батериите е от около 400 до 515 километра, в зависимост от модела. 

"Тесла" произвежда и електрически камиони с полуремаркета, които е нарекла "Семи" (Semi).

През декември 2022 г. "Тесла" предаде първото от тези тежкотоварни превозни средства на "ПепсиКо" (PepsiCo). Американската компания за безалкохолни напитки и пакетирани храни поръча на "Тесла" 100 електрически камиона през 2017 г., припомня Ройтерс. Тогава компанията на Мъск съобщи, че моделът, който може да измине малко над 482 километра с едно зареждане на батерията, ще струва 150 хиляди долара.

"Тесла" обещава, че разходите на собствениците  на "Семи" и "Сайбъртрък", ще бъдат по-малки в сравнение с тези на притежателите на класически камиони. От една страна, поради по-ниската цена на електричеството в специалните "станции за бързо зареждане" на корпорацията в САЩ, а от друга - поради по-лесната поддръжка на машините.

И Европа напредва

И европейските производители представят все по-усъвършенствани модели електрически камиони. 

Наскоро "Мерцедес-Бенц еАктрос600" (Mercedes-Benz eActros 600), създаден от едноименния германски концерн, измина 530 километра през Алпите с едно зареждане на батерията. Тя е с капацитет от 600 киловатчаса (kWh) и дава възможност да шофирате този камион в продължение на 4,5 часа, преди да се наложи направите 45-минутна почивка, за да я заредите. 

Холандският производител на превозни средства ДАФ (DAF) също предлага електрически модел, чийто заложен пробег е 500 километра с едно зареждане на батерията. Това означава, че само с две зареждания от по 45 минути всеки ден ще можете да изминавате по 1000 км с този камион.

Не всеки модел електрически камион обаче може да се справи с пробег от 500 км, с едно зареждане на батерията. 

Шведската компания "Скания" предлага тежкотоварна машина, чиято батерия се налага да се зарежда на всеки 350 км пробег. 

Концернът МАН (MAN), базиран в Мюнхен, планира да започне серийно производство на своя електрически камион от 2025 г. Предвидено е той да изминава 400 км с едно зареждане на батерията.

Електрически или дизелови камиони?

На този фон разликата между електрическите камиони и тези, които са задвижвани от дизелови двигатели, все още е поразителна, посочва ДПА. 

Например един напълно зареден с гориво дизелов камион може да измине от 600 до над 1000 км, като времето, необходимо за зареждането му, е около 15 минути. В зависимост от размера на резервоара му и от полезния товар, който превозва, един дизелов камион е възможно да измине дори повече от 4000 километра.

На базата на проучване, проведено през миналата година, консултантската компания "ПрайсуотърхаусКупърс" (PwC), обяви, че електрическите тежкотоварни автомобили могат да доминират на пазара на камиони след няколко години. Това ще стане възможно, ако до 2030 г. общите разходи, свързани с даден електрически камион, са с 30 на сто по-малки от тези, необходими за един дизелов тежкотоварен автомобил.  

Има вероятност това да бъде постигнато на фона на нарастващите такси за ползване на превозни средства, които отделят вредни емисии от въглероден диоксид, по-високите цени на дизеловото гориво и по-ниските разходи за поддръжка на електрическите камиони.

"ПрайсуотърхаусКупърс" очаква всеки трети нов камион в Европа, Северна Америка и Китай да бъде електрически до началото на 2030 г. Консултантската компания прогнозира, че към 2035 г. делът на новорегистрираните тежкотоварни автомобили ще нарасне до над 70 над сто.

Експерти от транспортния сектор обаче остават скептични относно твърденията, че батериите на тежкотоварните превозни средства ще могат да издържат на натоварването и ще останат икономични, когато електрическите камиони превозват тежки товари на стотици километри разстояние, отбелязва Ройтерс. 

БТА