В опит да предотврати нарушението на закона от водачи на моторни превозни средства, които застрашават и себе си, и другите, Европейският съюз прави задължителни ограничителите на скоростта за всички нови автомобили от днес, 7 юли.

Добрата новина е, че засега т.нар. "интелигентни помощници за скоростта" (Intelligent Speed Assistant, ISA) само дават предупреждение - със звук или вибрация - когато превишаваме скоростта, без да блокират подаването на газ. 

Много производители на автомобили вече включват фабрично монтирани ISA в някои от превозните си средства, включително марките Citroen, Ford, Honda, Jaguar, Peugeot, Renault и Volvo. Групата Renault отиде дори по-далеч, като ограничи максималната скорост на всички нови автомобили Renault и Citroen, въпреки че те все още могат да достигат до 180 км/ч.

Как работи ISA?

Технологията за интелигентен помощник за скорост (ISA) използва видеокамера за разпознаване на знаците за скорост и/или GPS-свързани данни за ограничение на скоростта, за да информира водачите за текущото ограничение на скоростта и да ги предупреди, ако го превишават.

Докато водачите могат да ускоряват и спират, както обикновено, докато ISA е активиран, ограничителят изпраща хаптични, аудио и визуални предупреждения на водачите, които нарушават ограничението, докато не намалят скоростта.

Въпреки че много нови автомобили вече разполагат с технологията ISA, тя лесно може да бъде заобиколена. Новите правила гарантират, че превозните средства ще разполагат с ISA системи, които не могат да бъдат изключени постоянно. Те се рестартират всеки път, когато и двигателят се рестартира.

Повечето шофьори не са очаровани

Според някои водачи предупрежденията, които получават от ISA системите, могат да бъдат дразнещи или дори разсейващи по време на шофиране. За да се справят с това, производителите могат да изберат между четири различни опции за предупреждение: педалът на газта да се оттегля срещу крака на водача, тягата на двигателя автоматично да се намалява, въпреки че може да бъде заобиколена чрез повторно натискане на педала, визуални и аудио сигнали, които в крайна сметка се изключват, както и визуален сигнал, който води до вибриращ педал, ако бъде игнориран.

Освен ограничителя на скоростта, новите правила правят задължителни и други функции за безопасност на превозните средства, включително автоматизирано задържане в лентата и автономно аварийно спиране.