Американското Министерство на търговията предложи забрана на ключов китайски софтуер и хардуер в т.нар. "свързани" превозни средства заради опасения за националната сигурност. Това на практика е ход, който би забранил навлизането на почти всички китайски автомобили на американския пазар, коментира "Ройтерс", цитирана от БНР.

Планираната регулация би принудила американски и други големи автомобилни производители да премахнат ключов китайски софтуер и хардуер от превозни средства в САЩ през следващите години.

Почти всички по-нови автомобили и камиони се смятат за "свързани" с бордов мрежов хардуер, който позволява достъп до интернет. Това им позволява споделяне на данни с устройства както вътре, така и извън превозното средство.
 

"Когато чуждестранни противници създават софтуер, за да направят превозно средство, това означава, че то може да се използва за наблюдение, може да бъде дистанционно управлявано, което застрашава неприкосновеността на личния живот и безопасността на американците на пътя. В екстремна ситуация чуждестранен противник може да затвори или да поеме контрола над всички техни превозни средства, работещи в Съединените щати, като едновременно с това причини катастрофи и блокира пътища", заяви на брифинг министърката на търговията Джина Раймондо.

Администрацията на президента Джо Байдън изрази сериозна загриженост за събирането на данните на шофьори и инфраструктура в САЩ от китайски компании чрез свързаните превозни средства. Белият дом нареди разследване на потенциалните опасности през февруари, припомня агенцията.

Забраните ще попречат на тестването на самоуправляващи се автомобили по пътищата на САЩ от китайски автомобилни производители и ще обхванат софтуера и хардуера на превозните средства, произведени от други чуждестранни противници на САЩ, включително и от Русия.

Ходът на американското правителство представлява значителна ескалация на продължаващите ограничения на САЩ върху китайски превозни средства, софтуер и компоненти. По-рано този месец администрацията на Байдън въведе рязко повишаване на митата върху китайския внос, включително 100-процентно мито върху електрическите превозни средства, както и нови увеличения на налозите за батериите за електромобили и критични минерали, припомня "Ройтерс".

Сравнително малко произведени в Китай автомобили или лекотоварни камиони се внасят в Съединените щати. Американската търговска министърка Джина Раймондо посочи, че министерството действа "преди доставчиците, производителите на автомобили и автомобилните компоненти, свързани с Китай или Русия, да станат обичайни и широко разпространени в автомобилния сектор на САЩ."

Високопоставен американски служител потвърди, че предложението на практика ще забрани всички съществуващи китайски лекотоварни автомобили и камиони от американския пазар, но добави, че ще позволи на китайските производители да търсят "специфични разрешения" за изключения.

Съединените щати разполагат с достатъчно доказателства, че Китай е поставил зловреден софтуер в критична американска инфраструктура, заяви на брифинга съветникът по националната сигурност на Белия дом Джейк Съливан.

"С потенциално милиони превозни средства по пътищата, всяко с продължителност на живота от 10 до 15 години, рискът от смущения и саботаж нараства драстично", посочи той.

Предлага се софтуерните забрани да влязат в сила през 2027 г., докато забраната за хардуер ще действа или от 2030 г., или от януари 2029 година.

Министерството на търговията дава на обществеността 30-дневен срок за коментиране на предложението и се надява да го финализира до 20 януари 2025 година. Правилата ще се прилагат за всички пътни превозни средства с изключение на селскостопанските и тези, използвани в мините, които не вървят по обществените пътища.

Китайското външно министерство разкритикува Съединените щати заради предложението на Министерство на търговията, отбелязва "Ройтерс".