
Новата Европейска комисия обеща план за чиста индустрия в Европа в рамките на първите си сто дни, но изтекъл проект на дългоочаквания политически дневен ред до голяма степен представлява сбор от вече обявени инициативи, съобщи Euronews.
Изтекъл проект на водещата инициатива на втората комисия на фон дер Лайен – "Сделката за чиста индустрия", Clean Industrial Deal (CID) – очертава ключовите елементи, които ЕК смята за решаващи в конкуренцията със САЩ и Китай в глобалната надпревара за доминация в чистите технологии.
„Амбицията на Clean Industrial Deal е да направи ЕС световен лидер в кръговата икономика до 2030 г.“, се казва в документа, с който разполага Euronews.
Въпреки нарастващите предизвикателства в областта на сигурността – войната в Украйна, натискът върху отбранителната индустрия и натрупващите се предупреждения от Вашингтон, че Европа трябва да поеме по-голяма финансова тежест в НАТО, Брюксел остава на курса на Зелената сделка. CID обещава „ясни стимули за декарбонизация в рамките на Европа“, като се базира на шест основни „двигателя на бизнеса“ – достъпна енергия, създаване на пазарно търсене, финансиране, повишена кръговост, достъп до критични суровини и международни партньорства.
Очакванията за нова стратегическа ориентация на ЕС бяха подхранени и от факта, че администрацията на Джо Байдън все по-открито настоява европейските съюзници да увеличат разходите за отбрана, вместо да разчитат на американския чадър. Въпреки това проектът на CID не включва сериозни корекции на зеления дневен ред.
Парите още не са на масата
Един от най-големите въпроси около индустриалния план остава финансирането. В изтеклия текст липсват конкретни цифри за ресурсите, които Брюксел ще насочи към програма за укрепване на електропреносните мрежи, както и към схемата за корпоративни споразумения за закупуване на енергия (PPAs), която трябва да намали зависимостта на индустрията от нестабилните цени на електроенергията. В същото време липсата на средства повдига въпроса кой ще плати за зелената трансформация.
„Документът запазва посоката на Европейската зелена сделка, като защитава целта от 90% намаление на въглеродните емисии до 2040 г.“, коментира Грег Ван Елсен от Climate Action Network Europe. По думите му проектът съдържа „правилните цели, но оставя твърде много критични въпроси без отговор“.
Време на избори и натиск от индустрията
Европейската комисия е под натиск както от индустрията, така и от редица държави членки, които настояват за по-гъвкав подход към климатичната политика. В навечерието на европейските избори през юни все повече политически сили поставят въпроса за цената на зелената трансформация. Въпросът за приоритизирането на отбраната също няма да остане извън предизборния дебат, особено след като редица анализатори посочват, че Европа рискува да остане неподготвена в новата реалност на нарастващи конфликти.
Очаква се Европейската комисия официално да представи Clean Industrial Deal на 26 февруари, но към момента изглежда, че ЕС ще продължи да настоява на климатичните си цели, независимо от разместванията в геополитическите пластове.
***
Този материал е написан с помощта на изкуствен интелект под контрола и редакцията на поне двама журналисти от Клуб Z. Материалът е част от проекта "От мястото на събитието предава AI".

Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни