
На фона на разтърсваната от скандали политическа система и съмненията за честността на изборите, решението на Конституционния съд, с което в парламента влиза "Величие", новодекларираното неформално мнозинство с любезното и решително съдейстие на Делян Пеевски, в социалните мрежи се заформи съвсем различен скандал с главен герой инфлуенсърът Стефан Попов - Чефо.
Казусът, както обикновено, сблъска различни морални претенции на коментиращите и противоположни гледни точки. Скандала завихри не друг, а лично председателят на парламентарната комисия по отбрана и депутат от ГЕРБ (една от двете политически сили заедно с ДПС на Пеевски с най-много надписани гласове в броените от експертите на КС секции) Христо Гаджев.
След анонс със снимка за предстоящо интервю на Чефо в YouTube канала му с бившия министър на отбраната Тодор Тагарев, Гаджев реагира във фейсбук така:
"Докато Тагарев е министър, Чефо получава хиляди левове месечно от бюджета на МО.
Явно е дошло времето да си ги заработи.
Ще ми е интересно да видя резултата от това платено интервю."
След което дългогодишният пиар на ГЕРБ и сега на МС Никола Николов в коментар подава репликата, като пита за какви пари става въпрос.
"За три подкаста и десетина рийла му е заплатено първо на граждански като физическо и второ - на фирма като юридическо (лице) Общо 10 100 лв.
За справка - за заснемането на 14 епизода на друго предаване са заплатени 4900 лв.", показва депутатът информираност.
Гаджев се оказва и подготвен и с документи.
Не отговаря на въпроса защо внушава, че сегашното интервю с Тагарев е платено, като по договора става дума за друг тип медийни услуги на МО.
От документ, подписан от министър Атанас Запрянов до депутатите, става видно, че договорът с влогъра е сключен на 25.03.2024 г., а през юни същата година е прекратен и сключен вече с фирмата му - за изработка на кратки видеоклипове за информация и мотивиране за военна служба на младежката аудитория.
Публикацията на депутата от ГЕРБ Гаджев даде повод за възмущение от прочути "морални стожери" като Мартин Карбовски и Явор Дачков, който даже пусна изображение, за което твърди, че онагледява как Чефо води събитие на "Възраждане", въпреки че самият инфлуенсър обясни, че това е колаж и не отговаря на истината.
Същевременно активизира още повече представителите на здравите сили в социалните мрежи срещу "платените слуги" на евроатлантизма и даде своя принос за ново завихряне на прокремълска пропаганда. Актьорът инфлуенсър става и прицел на така характерните за социалните мрежи лични нападки и хейт.
Президентският секретар и бивш служебен министър на отбраната Димитър Стоянов също не закъсня с коментар във фейсбук.
"Радостно е, че най-накрая тази информация излиза наяве - 10 000 лв. за два подкаста на Матеев и Миленски при т. нар. Чефо. Дано да последват някакви правни действия, включително и за други странни разходи, направени по време, когато директор на центъра беше Миленски, написа той (директорът на Информационния център на Министерството на отбрана Владимир Миленски беше уволнен от министър Атанас Запрянов на 29 юли 2024 г. - бел. ред.)
Чефо: Лай**метите са в играта
Самият Чефо също реагира не по същество, като зае героична поза, в която се обяви за герой-жертва, но без конкретно да обясни какъв договор е имал с МО, какво е осъществил от този договор, имало ли е обозначение, че става дума за платено съдържание, защо е намесено сега интервюто му с Тагарев и т.н.
"Скъпи приятели, представям ви новата опорка! За първи път цялата мощ на кремълската хибридна агресия ми се изсипа отгоре. Най-вероятно не и за последен. Лай**метите са в играта. Това са тъжните воеве на хора, които виждат как мечтата им за България в орбитата на Мордор се изплъзва. Това са хора от нафталина, които съумяват да подведат и немалко мои набори.
България е на последно място по медийна грамотност в ЕС. И именно тази статистика прави препитанието на подобни субекти възможно.
Рядко съм се гордял със себе си в живота си, но днес е такъв ден. Затова кой съм, затова за какво се боря и затова, че не ме е страх да гледам Злотo в очите.
Покорно благодаря на всички, които вярват в мен и моя интернет труд. Може да ми напишете в коментар да се занимавам ли с тия гъби или просто да продължавам да ги пеня", написа само той.
Извън идеологическите сблъсъци в социалните мрежи, казусът повдигна други въпроси - разговора за платени услуги - явни или подозирани, към медии и в случая инфлуенсъри.
"Ако Чефо е имал гости "по задължение" и не е споделил това, значи има проблем."
"Гледам, че се коментират някакви договори на Chefo с Министерството на отбраната.
Нямам проблем инфлуенсърите да правят реклами, продуктово позициониране, па дори и платени интервюта. Стига да кажат ясно преди това на аудиторията си, че е така. Ако Чефо е имал гости “по задължение” и не е споделил това, значи има проблем.
Видях, че Карбовски също е коментирал темата. Топ независимият журналист да каже колко пъти са му плащали политици за участие в неговия подкаст и колко пъти е информирал зрителите си за това. Че съм чувал моите другари Ивелин Михайлов и Киро Брейка да коментират, че прибирал няколко хилядарки за един разговор.
И за всички, дето ще се упражнят по мой адрес в коментарите - сам си избирам темите на видеата и тяхното съдържание. Когато съм правил реклама на продукти и услуги, е било ясно упоменато", написа друг инфлуенсър Любомир Жечев.
"Поръчкова жуналистика. Пропаганда. Реклама"
Според журналистката Миролюба Бенатова "да взимаш пари от министерство, рекламна агенция, и т.н. и после да правиш "интервюта и "репортажи", се нарича поръчкова" журналистика".
"Пропаганда. Реклама. Много са думите. И все не са това, за което претендира съдържанието. Да съобщиш в началото на някакъв разговор, че си взел пари за него, не води до нищо, освен, че е опит за замазване на очи и имитация на прозрачност. Разговорите се правят (по правило) с хора, които имат какво да кажат, а не с тези, които си плащат, за да бъдат показани.
Това мое вярване отдавна е обявено и от хора в медиите за старомодно и крайно. Но пък съм си го пренесла и в youtube.
Някога, преди повече от 20 години, се роди "жанрът" "платен репортаж" - реклама, направена като журналистически материал, излъчена в рекламния блок", смята тя.
"Убиец - рецидивист да сочи с пръст към някой, който без да иска е одраскал с нокти комшията"
"Айде да отворим тия черни кутии, а да оставим това дали Чефо е взел някакви къси пари с официален договор.
Това е като убиец - рецидивист да сочи с пръст към някой, който без да иска е одраскал с нокти комшията", смята музикантът и коментатор Венци Мицов.
"По-притеснителното е, че такива практики ги има и в медиите."
"Както е казал Оруел: Журналистика е да публикуваш това, което другите не искат, всичко останало е "чефощина", отбеляза журналистът и преподавател Илия Вълков.
"Показателна е и глупостта на военното министерство да пръска публични средства по такъв лаически начин.
По-притеснителното е, че такива практики - да се вземат пари, за да се лъска имиджът на някого или някаква идея, ги има и в медиите. Там трудно ще ги докажеш, но са видими - през честотата на гостуване на събеседници и сладките сокове, които изтичат от въпросите, които им се поднасят.
И последно: кой казва, че ютубърите, влогърите, тик-токърите или "инфлуенсърите" правят журналистика? Те продават съдържание и щом търгуват, е редно също да спазват някакви правила, да са под наблюдението на регулацията", добави той във фейсбук.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни