Министерството на финансите обяви, че внесените автомобили крият висок фискален риск.

Пред Нова тв тази сутрин председателят на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България Александър Костадинов заяви, че хем не разбират мярката, хем тя няма да има никакъв ефект.

"Чисто новият автомобил дефакто има нулев фискален риск. При закупуването му няма как държавата да бъде измамена. За да се регистрира той, „Пътна полиция” изисква от една страна фактура, от друга страна договор", посочи експертът.

Той не може да си отговори как НАП не знае това и какво се изисква, за да почнеш за използваш чисто новата кола.

Засега от асоциацията - освен че им е даден невероятно краткият срок до 1 май да се съобразят с новата заповед, нямат представа защо е изявлението на МФ и че "опитват да установят канал за комуникация". Неуспешно.

Костадинов определи заповедта като напълно безсмислена.

Според нея от май месец компаниите трябва да докладват всяка една резервна част, която е тръгнала из страната и която влиза в страната. Също така - всеки чисто нов автомобил, който влиза в страната и всеки един внесен чисто нов автомобил, който тръгва към провинцията, ще трябва да бъде деклариран и обявен пред НАП.

"Абсолютно всичко - според тази заповед", категориен бе експертът.

Той каза, че не може да гадае дали целта не е била да се изадят на светло автосервизите, които работят в сивия сектор.

"Но това, което със сигурност се случва, е че засяга по много сериозен начин компаниите, които внасят автомобили и съответно сервизират автомобили. И ще се отрази на крайния клиент, без да носи никакъв ефект."

На въпрос - ще се увеличат ли цените, отогвори:

"При всички случаи компаниите в момента са в... така...  лек стрес."

Очевидно ще трябва за много кратък период от време, да се съобразят с новата заповед.

На пояснителен въпрос - дали ще се повишат цените, защото ще се назначават кхора, които да подготвят тези безкрайни справки, отговори

"Точно така - просто допълнителна работа... И ние опитваме още да разберем какво ще донесе на фиска, на МФ или на НАП."

Според представители на асоциацията подобна заповед е в противоречие поне с два закона. Няма никава мотивация към самата заповед, а от бранша все още се опитват да разберат "какво е имал предвид авторът, който и да е той".

"Нашата асоциация е платила миналата година грубо около 600 млн. данъци", каза Костадинов. 

Фокусът трябва да е към внос на чисто нови автомобили, щадящи околната среда, а не към увеличаване на административната тежест, която ще доведе до нищо освен повишаване на разходите на компаниите и повишаване на цената."