
След бурните събития от края на миналата седмица, проф. Стоян Братоев — дългогодишният изпълнителен директор на столичния "Метрополитен", обяви днес, че остава активен в управлението на дружеството като член на съвета на директорите.
"Добре съм, в кондиция съм. Работя, както винаги, няма разлика от това, което е било преди. Основната ми задача е да върви строителството на метрото, експлоатацията и да върви ефективно, както е било досега и ще върви, защото аз съм член на съвета на директорите", заяви той в интервю за БНТ.

Инженерът не скри емоцията си, свързана със софийското метро:
"Цялата организация на метрото от нулата досега — както се казва, създавал съм я като структура, като обучение на кадри, като подготовка на кадри и ще продължавам да го правя, за да върви ефективно метрото."
Проф. Стоян Братоев е неразривно свързан с изграждането на софийското метро още от началото на проекта през 1998 г. Той оглавява "Метрополитен" в продължение на над 20 години и е сред най-разпознаваемите инженери в страната. През годините е удостояван с редица държавни и професионални отличия за приноса си към градската инфраструктура.
Смяната: здравословни причини или политически маневри?
Самият проф. Братоев отказа да коментира начинa на освобождаването си от длъжността изпълнителен директор:
"Не знам и не искам да го коментирам."
На мястото на Братоев като изпълнителен директор бе назначен Николай Найденов — досегашен председател на Съвета на директорите. Найденов коментира пред NOVA, че смяната е мотивирана със "здравословното състояние" на проф. Братоев, но подчерта, че той остава "символ и знак" на "Метрополитен".
"Всичко става с два подписа – моя и на г-н Братоев. Заедно управляваме "Метрополитен", уточни Найденов, като добави: "Не става дума за смяна, г-н Братоев остава част от управлението."

За смяната на проф. Братоев предупредиха от опозицията в Столичния общински съвет - групите на ПП-ДБ и "Спаси София", като припомниха, че такъв опит имаше и миналата година, но бе осуетен от Ваня Григорова (БСП). Този път хората на Борис Бонев се опитаха да спрат заседанието за смяна на директора на "Метрополитен", но то бе отложено и в крайна сметка Братоев бе отстранен.
След това групите на "Продължаваме промяната – Демократична България" (ПП-ДБ) и "Спаси София" настояха за пълна смяна на Съвета на директорите на "Метрополитен" и провеждане на прозрачни конкурси. Доклад с такова искане е внесен от общинските съветници Борис Бонев и Бойко Димитров. СОС ще заседава извънредно по темата във вторник.
Нови поръчки, стари подозрения
Сред основните причини за напрежението е прекратена обществена поръчка за закупуване на осем нови метровлака на стойност около 140 млн. лв. Според Братоев, идеята е да се обяви нов търг, но вече за 16 влака:
"Имаме потребност. Поръчката беше за 8, вероятно ще я направим за 16. Зависи от Столична община."
Николай Найденов също потвърди тези намерения:
"Към настоящия момент и за следващите три години "Метрополитен" няма нужда от 8 влака, а от 16. Ако 8 са 140 милиона, 16 са 280-290 милиона", заяви той и допълни, че очакват одобрение от кмета Васил Терзиев за стартиране на новата процедура.

Междувременно бе потвърдено, че пропадналият участък от локалното на бул. "Цариградско шосе" е пряко свързан със строежа на метрото. Според Николай Найденов проблемът е бил овладян:
"При строителството на метрото възникват подобни рискове. Реагирахме своевременно, създадена е нова организация на движението и обектът вече е инжектиран."
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни