„Религиите, философите, артистите – всички те се опитват да ти продадат списък с блага – казва Уди Алън в типичния си полушеговит тон. – И никое от тях не помага. Без значение колко интелектуални са разговорите ти, животът просто те погазва. Накрая, дори да си се занимавал с Платон, или Ницше, или Витгенщайн – ще умреш.“
Покрай новия си филм, „Нерационалният човек“, режисьорът признава в интервю за британския „Дейли Телеграф“, че хората продължават да го питат дали киното му е автобиографично.
„Цял живот прекарах да казвам: „Това не съм аз“. Но публиката не иска и не иска да го чуе. Когато направих „Ани Хол“, хората мислеха, че е автобиографичен филм. Казах им: „Вижте, не е. Измислен е, написахме го с Маршал Брикман. Много от шегите и идеите дори не дойдоха от мен“. Но не пожелаха да го приемат. Има нещо удобно в това в мисленето, че филмите разказват истинска история.“
Едно от нещата, които Алън подробно отразява със сигурност са идеите за свободната воля и чувството за вина, които залягат и в последния му филм. Заглавието му идва от наръчник по философия от 50-те години – някакъв вид „Нихилизъм for Dummies“– който той описва като „много, много приятен за прочит в младостта“.
Уди Алън казва, че е открил екзистенциализма чрез първата си съпруга, което звучи като подложка за задаваща се шега. Режисьорът се жени за тийнейджърската си любов Харлийн Роузън, когато той е 19-годишен сценарист на свободна практика, а тя – 16-годишна студентка по философия, която запълвала цялата им маса за хранене с учебниците и тетрадките си.
Алън, два пъти напускал колежа, бил „нает“ да ѝ помага с есетата и забелязал, че същите идеи като у „Отвъд добро и зло“ на Ницше и „Страх и трепет“ на Киркегор са залегнали във филмите на Ингмар Бергман и големите руски романи, от които бил погълнат по това време.
„Винаги е въпрос на кризи на живота или смъртта, на убийство, самоубийство, нападение – разказва той. – Беше съблазнително, много изкушаващо. Бях страшно заинтригуван.“
Дали е живял чрез принципите на екзистенциализма, смело разсичайки си пътека през безсмислената вселена?
„Мислиш си, че го правиш – отвръща режисьорът. – Харесва ми да си въобразявам, че решенията, които съм вземал, са в синхрон със „Страх и трепет“. Но съм сигурен, че са били много прозаични, повърхностни решения, направени прагматично. Истинското нещо, към което се стремиш, приключвайки даден проект, е просто фен – фен, който би поискал автограф.“
Хуморът, казва Алън, е нещо генетично. Признава, че не знае как се е получило при него, но винаги е забавлявал хората. Ранния си успех пък описва като чист късмет – инцидент по същия начин като някой да има слух за музика или талант за рисуване.
Режисьорът разказва, че е писал ранните си неща през собствена перспектива – първо отделни реплики, после цели сценарии.
„Шегите винаги бяха за мъже, за това как да получат момичето“, казва Алън.
Промяната дошла с Даян Кийтън, с която режисьорът има кратка авантюра през 1970 г., след като я ангажирал в спектакъла си „Изиграй го пак, Сам“ на Бродуей.
„Тя беше толкова забавна и толкова интересна, че видях всичко от нейна перспектива, започнах да пиша за нея и го правих с години“, признава Уди Алън.
Сред резултатите от това е и „Ани Хол“ – една от най-прецизните романтични комедии, правени някога. Алън тогава бил толкова погълнат от актрисата, че в търсене на заглавие за филма, го нарекъл на нея. Даян Хол е рожденото име на Кийтън.
Ема Стоун, звездата в новия „Нерационалният човек“, първоначално напомнила на Алън за Кийтън – когато я видял в тийнейджърската комедия „Лесна, А?“ (2010), докато случайно сменял каналите на телевизора.
„Напомни ми на Даян в това отношение – смятам, че и двете са неограничени в таланта си“, обяснява режисьорът.
А когато накрая заговаря за любовта, Алън се усмихва, че и тя, като много други неща, е просто разсейване.
„Срещаш някого и можеш да мислиш само за него, после – ако си късметлия – може да сте щастливо женени 25 или 30 години. След това внезапно виждаш нещо с рентгена си ето тук – казва и сочи гърдите си. – И съпругата ти може да ти донесе известен комфорт. Но комфортът е само лепенка върху раната. Не върши работа, не може да те спаси. Просто прави нещата малко по-малко ужасни.“
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни