Близо четвърт - 23% - от медийните публикации и предавания за политици са отразявали премиерът Бойко Борисов. Това е установено в медийния мониторинг на фондациите "Конрад Аденауер" и "Медийна демокрация" за 2015 г. Така Борисов увеличава медийното си отразяване спрямо по-миналата година.
Важно е да се отбележи, че наблюдавани за тази статистика са БНТ, bTV, Нова телевизия, вестниците "Труд" и "Телеграф".
На второ място е президентът Росен Плевнелиев със 7%.
Но и при по-широк поглед - когато се добавят в. "24 часа", и онлайн изданията БЛИЦ, "Дневник" и OFFNews (за периоса април-декември 2015 г), Борисов също е шампион - бил е бил отразяван 3.1 пъти повече в положителна светлин, отколкото в отрицателна. Единствен друг политик с положителен рейтинг е Плевнелиев (1.9).
Отрицателните са рейтингите на Михаил Миков (-1.5), Лютви Местан (-1.6), Радан Кънев (-4.3), Волен Сидеров (-8.6).
Нито една от наблюдаваните медии не е имала негативно отразяване на държавния глава.
Успехите на Борисов в очите на медиите се пренасят в голяма степен и върху кабинета. Всички големи партии обаче регистрират сериозен спад в отразяването си. Единствено НФСБ-ВМРО увеличават отразяването си спрямо 2014 г.
Изследването е представено в детайли в доклада на двете фондации - "Дилема за медии: Журналистика и пропаганда".
65,3% от българите смятат медиите за напълно зависими или по-скоро зависими, според изследване на Маркет Линкс по поръчка на "Конрад Аденауер", включено в доклада. 8,2% пък смятат, че политиците информират добре гражданите за своите решения.
"В България няма системен натиск върху критичните журналисти, но присъстват различни видове влияние от политически фигури, медийни собственици и рекламни фирми. Несигурни трудови отношения и автоцензура ограничават медийната свобода“, отбеляза на представяне на доклада днес Кристиан Шпар, ръководител на медината програма "Югоизточна Европа" на фондацията.
Според него, доверието в медиите у нас е изключително ниско, а нагласите - много поляризирани. Причина за това били именно промените в медийното отразяване на отделни политици, както и голямата роля на бежанската вълна в дневния ред на медиите, тема, отразявана предимно неутрално, с изключение на БЛИЦ, където е по-скоро негативно.
"През 2015 г. не се показва амбиция за подобряване на медийната ситуация, а значимите дебати така и не се случиха“, каза изпълнителният директор на "Медийна демокрация" и ръководител на изследването Орлин Спасов днес.
Той посочи липсата на реакция на критиките към родните медии от международните организации "Репортери без граници" и Freedom House, описани подробно в доклада.
Ключов проблем на медиите за миналата година според него е увеличаването на ксенофобията и езика на омразата, особено видими, според доклада, в телевизиите "Алфа" и СКАТ, онлайн изданията ПИК и БЛИЦ.
"Медиите отстъпиха от ролята си на четвърта власт и подкрепиха една или друга политическа пропаганда“, добави Спасов.
В 48-те страници на мониторинга се разглеждат още ключовите медийни събития и тяхното отразяване в телевизията, радиото, "лайфстайл" отразяването на политици, ползването на Фейсбук и социалните мрежи от политиците, популярните видеа в интернет на политическа тематика, и отразяването на изборите. Пълният доклад можете да видите ТУК.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни