БЕРЛИН – Ако се върнат границите в държавите от Европейския съюз, това ще доведе до загуби в милиарди евро за икономиката, благосъстоянието на населението ще се свие.

Апокалиптичната прогноза е на “Прогноз” АД, изготвена по поръчка на влиятелната германска фондация “Бертелсман”.

“Прогноз” АД е най-старият европейски институт за икономически изследвания. Основан е през 1959 г. към унивеститета в Базел, Швейцария. Централата на института продължава да е в Базел, но той има свои представителства в Берлин, Брюксел и другаде.

Според изследването при връщането на границите в ЕС до 2025 г. Германия би загубила до 235 милиарда евро.

“Ако граничните прегради се върнат в Европа, то и без това слабият икономически растеж в момента ще попадне под огромен натиск”, заяви днес говорител на фондация “Бертелсман” по повод анализа на “Прогноз” АД.

Според мрачната прогноза връщането на границите би довело до драстично увеличаване на цените на потребителските стоки и услуги.

Дори при най-оптимистичния сценарий цените на вносните стоки да се вдигнат само с 1 на сто, то това би било удар по икономическия ръст. Пресметнато общо за държавите от ЕС през следващите 10 години брутният вътрешен продукт (БВП) би се свил с 470 милиарда евро.

При по-песимистичен сценарий – вдигане на цените на вносните стоки с 3 на сто, спадът на БВП за същия период само за Германия би бил в размер на 235 милиарда евро, за Франция 244 милиарда евро, а за целия ЕС – 1,4 трилиона.

Фирми за логистика бият тревога

“Ако се стигне до забавен трафик заради граници, то тогава ще скочат и цените на товарите. Индустрията и търговията ще трябва да се съобразят с новите тежести. Накрая сметката ще платят клиентите”, предупреждава Франк Хустер, главен изпълнителен директор на германското Сдружение на спедиторските и логистични фирми.

Според Хустер, позовавайки се на сегашни разчети на Европейската комисия, въвеждането на граничен контрол би оскъпило транспорта само на едно превозно средство с 55 евро на час. Сумарно това би означавало близо 3 милиарда евро годишно допълнителен разход за ТИР.

Щели да пострадат и клиенти, поръчвайки онлайн. Сега тези доставки се изпълняват за ден – два. Складовете на много от търговските фирми обаче били зад граница и при граничен контрол доставките щели да се бавят, а и оскъпяват.