Веганите са една осма от вегетарианците във Федералната република, които на свой ред са една десета от целокупното население, но именно най-малката едномилионна група най-много привлича вниманието – с твърдата си решимост да не докосва и да не поглъща нищо от животински произход. И с новите възможности, които отваря за пазара, надпреварващ се да предлага мляко от грах и коноп, наденички от тофу или пък обувки, за чиято направа не е бил използван нито един квадратен сантиметър кожа.
Впрочем, по дефиницията на веганството, която да има и съответната правна стойност, все още се работи, но и без тази дефиниция е пределно ясно към какво се стремят веганите, постепенно налагащи все по-отчетлив отпечатък върху германското общество. Така например – през 2015 години никъде другаде в Европейския съюз не са се появили толкова много продукти, предназначени за вегани, колкото в Германия. А организацията за защита на животните буквално се скъсва да насърчава веганите освен другото с всякакви конкурси като „Най-красив веган” или „Най-красиви вегански обувки”. Но за това – малко по-късно.
"Този начин на живот, при който се набляга на растителните храни, отдавна представлява един вид център на обществото. Това се потвърждава както от намаляващата консумация на месо, така и от паралелното разширяване на предлаганите безмесни продукти и ястия по магазините и ресторантите”, посочва Себастиан Джой от VEBU – Съюза на вегетарианците и веганите в Германия. "Независимо дали по етични съображения, за защита на околната среда и климата, за поддържане на собственото здраве или от любопитство – причините човек да открие този начин на живот са много”.
Да добавим, че е и максимално улеснен, ако тръгне в тази посока – агитацията и пропагандата са доста интензивни, а и – както стана дума – все по-голяма част от асортимента на супермаркетите е предназначена именно за немесоядците. Може да не са чак толкова много, но несъмнено правят добър оборот – половин милиард евро през 2015. А само в Берлин има над 40 вегански ресторанти, да не говорим за съществуващата също там „Вегетарианска месарница”. Съюзът VEBU води грижлива статистика по темата и предлага най-подробна информация на нуждаещите се.
Не всички въпроси на веганите обаче имат лесен отговор – като например дали виното е подходящо за тях. Първата реакция е – че какво общо има гроздовият сок с животинските продукти??? Но оттам нататък може да се навлезе в дълбочина и да се установи, че току-виж при производството на виното е бил използван някой млечен протеин като казеина и това може да отблъсне веганите-пуритани. А дали бива веганите да се занимават с орален секс? Дори и този въпрос се среща по форумите, където получава успокоителния експертен отговор – да, това не влиза в противоречие с веганските ценности.
Предназначените за веганите продукти се радват на много добра реклама и имат възможности да завладеят публиката чрез различните конкурси, инициирани от организацията за защита на животните PETA. Прочутата германска фирма за производство на обувки Биркенщок, например, вече е горд носител на наградата за вегански дизайн през 2016 с разновидност на класическите сандали „Мадрид”, но без никакви животински елементи.
При това сигурно не е маловажно да се отбележи, че както веганските вина, така и веганските сандали не са по-скъпи от конвенционалните.
Организацията PETA е инициаторка и на още един конкурс – за най-красиви вегани в Германия, които се избират в три категории: „Мъж”, „Жена” и „Открито” (разбирай – и така, и така). Важна е не само външността, а и ангажиментът в защита на животните, подчертават организаторите. А класиралият се първи в категорията „Открито” човек с псевдонима „Нова” пояснява, че му е все едно дали ще го определят като мъж или като жена, и не крие колко се радва на шанса, предоставен от PETA, тъй като класическите конкурси за красота са обичайно или за мъже, или за жени.
"Веганизмът играе голяма роля в живота ми”, изтъква 29-годишният студент по психология, взел решението да прекрати консумацията на месо и по емоционални, и по рационални причини – „Нова” би искал да спаси животните и планетата. (Sexy.PETA.de)
Берлинчанката-веганка (и блогърка) Джени определено би имала по-малко шансове да спечели подобен конкурс, и то по съвсем обективни причини – тя поддържа личната си хигиена само с продукти, които би могла и да яде, т.е. изобщо (или почти) не използва дезодорант, шампоан или сапун. Косата и зъбите се мият само с вода, за козметика не се отваря и дума – акцентът е върху душата. Джени уверява, че въпреки това се чувства перфектно благодарение на пречистването, гарантирано от веганската храна, под мотото – „Щом го няма в природата, значи не ми е нужно”.
Един веган не се оплаква никога и от нищо – това става пределно ясно от посветените на явлението информации в германската преса:
"Започвайки с веганството, преставаш да старееш. Вече имаш нужда от само два часа сън. Никога не се уморяваш, нито се разболяваш. Ядеш колкото си искаш и въпреки това отслабваш, докато достигнеш идеалното тегло. Мускулите ти нарастват без каквито и да било тренировки."
А дали наистина е така? Няма как да се разбере, без да се опита.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни