21 кандидат-президенти. Разнообразни послания, кампания, подходи. Някои - като кандидатката на управляващата партия Цецка Цачева - предпочитат кампанията "лице-в-лице". Други атакуват визуално. Клипове, плакати, билбордове. Вероятно от най-първите послания на кандидат-президентите още обмисляте призива на Димитър Маринов, ака Митьо Пищова, за "кибапчетата и кифтетата", с които ще залива бабите и дядовците по селата, гарнирани с лимонада, бира и топли питки. Ако попаднете на Жорж Ганчев, опасността да решите, че още е 1996-а не е за пренебрегване, няма да ви бъдат спестени рими и китарни изпълнения. Сред посланията и изборът за поднасянето и на кандидати с повече претенции също има някои особености. Ето с какви клипове, плакати и други предизборни материали в кампания' 2016. 

Цецка Цачева, ГЕРБ, №17

Интересна подробност, че "майката на нацията" Цецка Цачева си няма профил във фейсбук. Двойката Цачева- Манушев няма и клип (не броим за такъв музикалното изпълнение, станало известно като "Цъфнал ГЕРБ" и много припомняно напоследък). "Майката на нацията", която провежда кампания по градове, села и паланки, комуникира в социалните мрежи чрез партийния заместник-председател Цветан Цветанов. Ползва неговия фейсбук. Всъщност, незапознатият лесно би могъл да се обърка и да си помисли, че: а. кандидатът за президент на ГЕРБ се казва Цветанов или б. имаме нотаворство и става дума не за кандидапрезидентска двойка, а тройка.

В Екомузея в Русе. Защо точно тук, при пернатите - малка загадка. Снимка фейсбук на Цветан Цветанов
Око да види, ръка да пипне.
Кой е кандидат-президентът на ГЕРБ?  Снимки фейсбук на Цветан Цветанов 

Ген. Румен Радев, БСП, № 13

За ген. Радев има и плакат, и клип. В които упорито се натъртва само и единствено на асоциацията с професията на Радев. В клипа той лети, на плаката грее на небесносин фон (син като небето, какво друго), а до него се набива "хитовата" фраза "Вижда се от небето" (Защо не - "Вижда се от самолет")- в стилистиката на ученик от четвърти клас. Все пак Радев не е кандидат за председател на Асоциацията на ветераните летци (примерно), а за президент. 

 

 Красимир Каракачанов, ВМРО -"Атака", №19

Националистическата двойка Каракачанов-Нотев също няма клип, но лидерът на ВМРО участва в социалните мрежи. Най-вече обаче Каракачанов обикаля и сее национализъм по места (изявите на Нотев са доста по-ограничени, може би не може да се откъсне от адвокатските си ангажименти).  Без изненади е и лозунгът: "България над всичко". Вероятно, защото разчитат на други средства за въздействие (да не забравяме мощното оръжие на две партийни телевизии СКАТ и "Алфа", които неуморно облъчват), от кампанията на Каракачанов не са се постарали кой знае колко с оформлението на предизборния плакат. Там единственото важно е  било сякаш да се изпишат имената на всички партии, които участват в коалицията за президентските избори - с всичките им разклонения и уточнения, както и подкрепящите родолюбиви, патриотични, националистически и т. н. важни формации. За двамата кандидати - колкото място е останало. 

Това е едно издание на КП "Обединени патриоти - НФСБ, "Атака" и ВМРО", с подкрепата на всички български родолюбци. Така пише.
 
Ивайло Калфин, АБВ, №15
Кандидатът на АБВ Ивайло Калфин вече заяви, че "Българофил е да си русофил". Предизборният му клип обаче изглежда и звучи много патриотично, почти като зает от кампанията на ВМРО-"Атака". В края почти очакваме да чуем: "Гласувайте за Красимир Каракачанов". А то призивът е ..."Изборът е наш. Калфин президент" (втората част е като от скандиране на футболна агитка).

 

Ето и 3-минутното обръщение на Калфин - много балансирано и равно. От него научаваме например важната информация, че проф. Халачев, неговият вицепрезидент, е единственият представител на духовността сред кандидатите. Много интересно, нали?
 

 В кампанията на Калфин, видно е, ключова фигура е лидерът Първанов (който не криеше амбициите си да се кандидатира за трети път).

Тази снимка може да се открие във фейсбук под заглавие "Стражица избра". Снимката очевидно е от серия, защото фотографии с подобна аранжировка - Първанов-граждани и надпис "Едикой си град избра" радват окото в социалната мрежа.
Трайчо Трайков, Реформаторски блок, №7
"Силата да бъдеш свободен" - това е слоганът на кампанията на кандидата на РБ Трайчо Трайков. В клипа има всички очаквани образи и послания - за държавната мафия, КТБ, свободните и нормални хора...А Трайков леко сдървено крачи в някаква асоциация на Keep walking.  
Опит за разчупване на образа на Трайков. Снимка фейсбук

Татяна Дончева, "Движение 21", №12

В отсъствието на Светослав Витков, Татяна Дончева е решила, че е дошло нейното време, да блесне с оригиналност. Освен че любители на ученическите загадки могат да се пробват да решат задачата за агнето и вълка, в клипа, решен в образността на скандинавска сага (музика, фон, водата и т. н.) Дончева се появява в яке за планински излет  (нещо като викинг с шушлек) и превозва в лодка гореспоменатите животни. Както е известно от приказките, басните и прочие народно творчество, агнетата и вълците не мелят заедно - но не и в света на Дончева. Там е възможно. Много символика, много пластове и възможности за различни тълкувания (някои вероятно не в желаната от канидатката посока).

Веселин Марешки, инициативен комитет, №1

Собственикът на аптеки и бензиностанции Веселин Марешки не прекалява с клипове и плакати. Особено послание няма. Само името на кандидата, написано с внушителни букви. Нищо друго. Бизнесменът с политически амбиции явно смята, че е готова марка и "Марешки продава".

Ето и част от обръщението му за предаване на настроението на кампанията му.

"Само за мандата на последния Президент Плевнелиев от всяка българско семейство са откраднати по около 6000 лева. Тези пари са ограбени от Вас и от мен САМО от картела на горивата.
Общата сума на тези пари е около 10 000 000 000 милиарда. Да! 10 милиарда. Тези пари можеха да се използват за образование, медицински грижи, за пенсионерите, за полицията и армията. С намесата си на пазара на горива доказах, че нормалните цени са възможни. И само за една година оставих почти 2 милиарда лева у хората - домакинствата, малкия и среден бизнес, че и у големия такъв. С реални дела – докато държавата се разсейва и не си върши работата, такива смелчаци като мен се борят и то успешно с картелите – разбих картела в лекарствата, разбих и картела в горивата. Моята кауза е да правя добри неща за българите, хората да живеят по-свободно, по-щастливо и по-богато и те го усещат".

Пламен Орешарски, Инициативен комитет, №4

Бившият премиер Пламен Орешарски и бившият транспортен министър Данаил Папазов се явяват с лозунга "Смелост за решения!" (Смелост- за какво? Да се кандидатираш, когато се радваш на всеобща непопулярност, да назначиш #Кой..) Незнайно защо на плаката Папазов е някъде отзад, на втори план, наднича иззад рамото на развеселения Орешарски. Освен чрез нищо незначещи послания, бившият премиер се е активизирал и в социалните мрежи. Като специално за президентските избори си направи и профил в туитър, където събира сподвижници, вероятно.

Ето и няколко важни призива, зад който се крие Орешарски, вече официално подкрепен от ДПС.

За единение на нацията
За възраждане на държавността
За българска външна политика
За богата България
За силен глас на народа
За живот без страх

За достойна България

Жорж Ганчев, Християн-социален съюз, №5

Жорж Ганчев сам по себе си е легенда. Затова е най-добре той да говори. Или да пее. Или да рецитира. Насладете се на това народолюбиво творчество.

Не живеем с любов. Това в най-тъжното в сърцето ми, плаче в предизборния си клип бардът, трубадур и поет с китара.

Ето и още политическа поезия, сътворена от Жорж Ганчев:

Омразата, стаена в сърцата,

вещае погромът на брата

от брата

и с пяна в уста и развян показалец

народът- юнак се превръща във старец.

Разплакват се майки

бащите се плюят, 

устройват си хайки

съседи се грабят...

И накрая Богът гледа любимия си български народ и пита с умиление - Защо ли се превръща в население?

Камен Попов, Инициативен комитет, №16

Попов, който се прочу като човека, ударил Волен Сидеров, също е сред кандидатите за президент. С идеята да направи впечатление в гъсто населеното пространство на националистическата ниша. При това със замах. Клипът даже си има драматургия. Качествата ѝ всеки може сам да прецени. Тонът е заплашителен.

Семейство гледа телевизия. Влиза синът. "Пак ли сме на сапунки", пита. "Добър вечер няма ли да кажеш", отговаря бащата. Тук внезапно се явява Камен Попов, като духа от телевизора, малко като в рекламите, в които отнякъде неканени нахлуват комари, микроби от WC и т. н. Той влиза със запомнящата се реплика: "Аз съм Камен Попов и съм един от вас. Син, съпруг, баща и съм българин. Докато вие гледате сапунки, те пресичат границата..."   

Ето още няколко кандидатпрезидентски участия:

Румен Гълъбинов, "Българско национално обединение", №18

 
Велизар Енчев, "Българска пролет", №3

За десерт остава ... Митьо Пищова. Неповторимият му стил не може да се разкаже, опише, трябва единствено да се черпи от извора:

Димитър Маринов (Митьо Пищова), "Българско национално обединение", №22

В политиката 27 години кебапчета и попфолк, разяснява кандидатът. Ето и още: