Един главен прокурор Сотир Цацаров и двама министри - на вътрешните работи и благоустройството Валентин Радев и Николай Нанков, обявиха днес началото на пълна инвентаризация и "карта" на пешеходните пътеки в страната. Както и бъдещи наказания за кметове, ако те не бъдат приведени в съответствие с нормативната база - лично от прокуратурата.

Повод за срещата в МВР бяха зачестилите инциденти с пешеходци.

От думите на Валентн Радев стана ясно, че тежките ПТП (т.е. - с пострадал или загинал) в населените места са 4038 за 11-те месеца на годината, а извън тях са близо два пъти по-малко - 2269.

В градове и села обаче загиналите са 179, а на "междуградско" - 435. По-кървави са катастрофите в селата, където всяко 12-о произшествие завършва със смърт (срещу 1 на 26 в градовете). Това става ясно от данни, изнесени вчера от Държавно-обществената комисия по безопасността на движението.

"Не може да гинат млади хора, както стана в Благоевград, както вчера в Първенец - е, в Първенец не на пешеходна пътека.. Да си отиват така от небрежност нечия - небрежност вероятно! - в населени места", изказа се министърът.

За около 10 минути той благодари поне 3 пъти на главния прокурор, че се е заел с въпроса.

 

На свой ред Цацаров каза, че жертвите и пострадалите през последните седмици "са повече, отколкото бихме могли да приемем". Затова прокуратурата разпорежда общонационална проверка на органите на МВР и на МРРБ, т.е. - областните полицейски дирекции и областните пътни управления.

На територията на цялата страна до края на февруари ще се прегледат всички пешеходни пътеки, за да се сравни съответствието им с действащата нормативна база, стана ясно от думите на главния прокурор.

"Целта на проверкта е да се отчете и провери за всяка пешеходна пътека - дали е налице съотвтствие на вида на материалите, критерии за местоположение, дали са изпълнени изцяло с бял цвят и то точно, както предписва наредбата (*Нар. № 2 от 2001 г. за сигнализация на пътищата с пътна маркировка - виж по-долу, б.р.), дали тези тип "зебра" са сигнализирани с пътни знаци, дали отговарят като светлоотразителност и материали."

Цацаров сам отговори и на въпроса - какво следва, когато бъдат направени изводите:

"Ще последват сигнални писма по Закона за МВР и предложения от страна на прокуратурата. Те са адресирани до лицата, които са задължени да осъществават контрол и да поддържат маркировката, т.е. - кметовте. В случаи на неизпълнение ще последват санкции."

Обвинител № 1 изреди целите - освен да се инвентаризират всички пешеходни пътеки, да се установи къде те са "почти невидими", или са видими по такъв начин, че са с тотално отклонение от изискванията.

Цацаров се възмути, че има общини, в които те са "с причудлво оцветяване", както и такива, в които пешеходните пътеки са на последно място.

"За тези, за които това не е важо, или не ги изпълнят в съответния срок, ще последват санкци", каза главният прокурор.

Министърът на благоустройството Нанков призна, че по републиканските пътища вече тече такава проверка, но в урбанизираните територии са доста по-занижени изискванията "и от гледна точка материали, и от гледна точка на други реквизити". Той каза, че има пропуски и в нормативната база

"Пешеходните пътеки трябва да са изцяло бели, без никакви символи, без никакви знаци по тях. Примери има десетки с недопустими по нормативната документация отклонения."

И Нанков се обяви за засилване на административните санкции, включително чрез промени в Закона за пътищата.

Стана ясно още, че В Стара Загора - града рекордьоро по брой гърбици ("полегнали полицаи") на глава от населението, са намалели тежките ПТП с до 40 %.

Клуб Z припомня, че завчера - 19 декември, Върховната административна прокуратура се самосезира и започна проверка на законосъобразността на решения на КЕВР за цените на водата.

По време на организираните "антимонополни" бунтове срещу първото правителство на Бойко Борисов, прокуратурата се сезира и проверяваше цените на тока.

---

Бел. ред. - Ето какво гласи Наредба № 2: Чл. 4. (Изм. - ДВ, бр. 34 от 2015 г., в сила от 18.05.2015 г.)

... (2) Постоянната пътна маркировка върху платното за движение се изпълнява с бял и жълт цвят.

(3) Пътна маркировка с жълт цвят се използва за обозначаване на площи, забранени за престой и паркиране на пътни превозни средства, и за очертаване на ленти, предназначени за движение на превозни средства от редовните линии за обществен превоз на пътници.