Ако сте си задавали въпросите - защо в Пазардижшко повечето "зебри" са оранжеви, защо на места са пó нагъсто от 250 м или са дублирани със светофар - спокойно... На всички тези нередни от нормативна гледна точка явления им се вижда краят.
Това стана ясно на втората поред нарочна пресконференция по темата на главния прокурор Сотир Цацаров и двама министри - на вътрешните работи Валентин Радев и на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков.
Както Клуб Z писа, в навечерието на Нова година не друг, а лично Цацаров разпореди нулева толерантност към недъзите на всички пешеходни пътеки от трите типа - "зебра", такава с обикновена пунктирна линия и задигната. И по общинските, и по републиканските пътища.
Днес бе сведено на масмедиите, че успешно са проверени близо четиринадесет хиляди броя: 13 629 в населени места и 352 по републиканската пътна мрежа.
499 средно са описаните в област.
"Такава инспекция се прави за пръв път", отбеляза Цацаров и се зарече, че не насърчава споделената отговорност между институциите и че работата в сферата на превенцията трябва да бъде критично засилена.
След 30 юни 2018 г., когато МРРБ трябва да е направило класификатор (за пръв път в страната), ни очакват само добри събития: МВР ще започне първо да издава разпореждания на общините собственици на пътя, а после направо да ги глобява с от 2000 до 7000 лв. - правомощие, което има по ЗДвП.
Жалко, че точно общините ги нямаше да чуят, защото бяха големият отсъстващ на днешната среща: а те са собственик на 13 629 от проверените пешеходни пътеки...
"Първо той е строг - забелязвате (по адрес на главния прокурор, б.р.), и така беше възложена и проверката", отбеляза още в уводните си думи Валентин Радев.
По думите на министъра около 2/3 от пешеходните пътеки не са в съответствие с някое от изискванията. В „срамния списък“ на областите най-лоши излиза, че са Пазарджик, Хасково, Стара Загора, Благоевград и Варна. (Бел. ред: например от Северозападна България нямаше нито една, макар че там е ноторно известно, че съпътстващите знаци отдавна са на екскурзия на "Вторични".)
"В Пазарджик ситуацията е като в онази песен "оранжево небето, оранжев и градът", позволи си малко поетично отклонение Сотир Цацаров.
"Навсякъде всичко знаем", навакса със строгост обаче Валентин Радев - да не си помисли някой собственик на пътно платно, имащо пешеходна пътека, да се отпуска...
Другите най-чести отклонения от нормативите за тези съоръжения са: неправилно маркирани, неправилно разположени, по-близко от 250 м една от друга, с цвят, различен от бял, липсващи знаци, или в друга ситуация - дублирани неправомерно със светофар, липсващ надпис "Погледни" (изискване към всички от 2012 г., б.р.).
Николай Нанков даде пример с парадокс - че има зебра на АМ "Тракия" при т. нар. Църна Маца на входа на София, и изчисли, че за отстраняване на нередностите само по подопечната му републиканска пътна мрежа ще стигнат 3,7 млн. лв. АПИ дори вече е изготвила график.
"Разполагането на пешеходна пътека след пешеходна пътека е и предпоставка за ПТП", заключи министър Радев.
А главният прокурор даде пример с наръсените една до друга пешеходни пътеки с думите, че...
"Тук не опира само до средства, защото те са вече разходвани, опира въпросът и до мислене. Опира и до средства, но на много места, не толкова до средства, а до откровено отчайващо безхаберие."
След 30 юни започват нови проверки, и то само на местата, където е имало констатирани нередности - отбеляза министър Валентин Радев (първи път).
Но втори път каза:
"Никой няма да знае къде са!"
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни