Изборите за президент в САЩ, "Брекзит" и кампанията на Пешо от 3-тия етаж за домоуправител били манипулирани жестоко в социалните мрежи. Всички го знаем, макар само Пешо да си призна. А един канадски гей веган (той сам така се описва) - Кристофър Уайли - ни разказа как той, един руснак и Стийв Банън откраднали данните на 50 милиона потребители от Facebook и убедили всичките да подкрепят Тръмп, излизането на Великобритания и Пешо.

Цукерберг, както го нарече вчера по телевизията един роден "специалист по социални мрежи", тръгна да се обяснява, да се извинява, да иска повече регулации и взе, че спря да се усмихва като зелка на всеки кадър. Показа смирение, почти главата с пепел си посипа. Пълни глупости.

Ето ви най-голямата тайна на последните 10 години - всички социални мрежи правят каквото си искат с данните ви. А вие дори не знаете какви данни имат за вас.

Не става дума за ЕГН-то, адреса или номера на банковата ви сметка, макар че ако споделяте тези неща във Facebook, заслужавате да ви ги откраднат. Далеч по-страшно е - тези компании знаят кого харесвате, кого мразите, кога се събуждате, кога ще харчите повече, кога спестявате пари, кога си лягате, дори с кого си лягате. И това не го знаем заради скандала с Cambridge Analytica. Facebook продава тази информация на хиляди рекламодатели напълно легално.

Ама как така! Тя си е моя! Защитена е от закона! Ами, не. ЕГН-то ви и трите имена са, защото са съществували последно, когато тези закони са променяни. Но данни, които вие сте предоставили доброволно на частна компания и които не засягат пряко вашата сигурност? Няма проблеми. 

Няма такова нещо като безплатен обяд, написа Хайнлайн преди 60-ина години, а после го повтори и Милтън Фрийдман. Вие каква такса плащате месечно на Facebook, за да се възползвате от услугите му? Нищо? Нито стотинка? Обаче Зукърбърг е милиардер, как става тази работа?

Реклама, разбира се. Но колко струва тази реклама? Как се рекламира ефективно на 2,2 милиарда души, разпръснати по цялата планета? С таргетиране. Всички рекламисти искат да стрелят точно - и за това трябва много информация. Която давате доброволно.

И сега някой се е сетил, че може да излъже неколкостотин милиона избиратели с най-ефективния разпространител на фалшиви новини след печатарската преса? Не, това става отдавна - просто се разширява мащабът.

Facebook е услуга, но не за нас. Колкото и симпатично да ни се усмихва в сивата си фланелка Марк, колкото и да ни обяснява, че иска да обедини и свърже човечеството, да сътвори някаква дигитална социална утопия, всяко едно от действията му сочи само към едно - ние не сме потребителите. Ние сме продуктът.

ПП: А ако си мислите, че #DeleteFacebook е решението, разровете се и прочетете условията за ползване на Twitter. Или каквато алтернатива сте си харесали. 

----

* Този материал е създаден по проект "Генерация Z".