ЯНА ВАСИЛЕВА
На два пъти в годината обновяването на гардероба (а и не само то) може да се извърши в Германия едва ли не безплатно - когато започнат двуседмичните сезонни намаления, веднъж през зимата и веднъж през лятото.
Потенциалните купувачи могат наистина да се зашеметят от офертите, с които ги засипват реномирани марки и търговски вериги: цени наполовина, три продукта на цената на два, още 30 процента върху вече направеното намаление на стоките. Най-бомбастичните редукции обещават 70 на сто по-ниска цена, но фактическите намаления се случва да надхвърлят и тези обещания - ако дрехата, струвала 120 евро, излиза в крайна сметка 20. А и не е само това - на верните си клиенти големите вериги изпращат и допълнителни талони за намаления, с които може да се свалят още 20, 30 или 50 на сто от цената на определен продукт.
Както заявяват специално за Клуб Z от една от най-големите германски търговски вериги „Галерия Кауфхоф“ - още от средата на юни с извънредни оферти и намаления в целия асортимент се търси възможността да се отвори място за новите тенденции. Кулминацията на фазата, както обичайно, е в края на юли и началото на август - когато намаленията стигат до 70%. След което от август нататък фирмата очаква своите клиенти в магазините с актуални модели и есенна визия.
Есента вече се е настанила трайно по витрините и закачалките, но клиентите, атакуващи магазините в тези дни, се интересуват слабо от визията на следващия сезон - тяхна цел са максимално намалените летни дрехи, а веригите и марките не ги разочароват, макар да са всичко останало освен благотворителни организации.
В Германия от 10 години насам вече има либерализация на намаленията - след като в продължение на десетилетия закон е регламентирал кога и къде са допустими редукциите, концентрирани в определен период от време. Напоследък ограничения няма, но негласно времената на намаленията пак са същите, защото потребителите са свикнали така. И бързат - по-предприемчивите - да хванат самото начало на занижените цени, тъй като тогава и разнообразието е най-голямо. А привлекателността на офертите е наистина безгранична - от сухите цифри до въображението, вложено в призива, звучащ в магазините на друга от големите търговски вериги „Карщад“: Уважаеми клиенти, обща тревога!!! Намаленията са навсякъде!!!
Клиентите припряно ровят за находката на живота си, а съображенията на търговци и производители са съвсем прозаични - да отворят място за новата стока. За целта обаче трябва първо да се продаде старата и така търсачите на нови придобивки в скромен диапазон могат наистина да направят удар - ако пуловер от 50 евро е свален до 17, а сандалите вече не са 65, а 35.
Sommerschlussverkauf (на немски) или модерното английско Sale боде очите под път и над път. И провокира купувачите да се сдобият с най-различни стоки, които не са им непременно нужни. Всичко това има съответното научно обяснение - хормонът на щастието допамин реагира на изгодната покупка и хората се чувстват щастливи. Процесът има толкова положителен ефект, че те кара да искаш да го повториш отново и отново. Затова макар търпението да е на изчерпване, все ти се иска да не пропуснеш нещо. Сред изследванията съществуват и такива, които показват, че всъщност не играе толкова голяма роля това дали наистина е сключена изгодна сделка - предположението в този смисъл стига. И затова хората предпочитат да купуват стоки, които поне видимо са по-евтини, отколкото сходни артикули на нормалната им цена. Което е пределно ясно на стратезите, от които зависи ще бъде ли зачертана по-високата цифра с червена по-ниска. Те знаят, че това кара купувачите да посегнат и към принципно напълно ненужни им неща, които никога не биха били купени ненамалени. Освен това стратезите залагат допълнително и на уж ограничения във времето период на намаленията. Именно това привидно кратко време принуждава към взимането на бързи решения, без излишно претегляне на аргументите за и против. А оттам нататък роля играят и още фактори - от това, че Германия остана незасегната от кризата, през създаденото от победата на Световното футболно първенство приповдигнато настроение до благоприятното за обиколки по магазините слънчево време.
Хората, накратко, са предсказуеми, което всъщност е много добре известно. Точно колкото и силата на изкушението да окачиш в гардероба нещо ново, особено ако е на половин цена. Sommerschlussverkauf функционира отлично и през тази година, обещавайки ръст в оборота на търговците, а търсачите на изгодни покупки и този път положително надали са разочаровани, макар обобщенията още да не са направени - ще им дойде времето, когато есенната оптика безвъзвратно измести всички бански костюми.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни